Gå til innhold

hvilke fordeler får man ved en EL. radiator vifte?

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

først og fremst mindre støy..

 

så litt bedre ytelser og muligens noe redusert forbruk. trolig går den lettere på tomgang også.

 

ulemper? flere ledninger, bråker som faen i ny og ne.. bortsett fra det sikkert ingen ting :D

da skal jeg prøve å montere de:D har jo så mye ledninger ifra før så noen til merkes ikke:) menne jeg har jo ikke termobrytere :rolleyes:

*vet det ikke koster så mye på biltema ol menne tår koble de bare på en bryter først :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også vil ha slik vifte!!!

 

Blir kansje dempa lyden litt om man får vifta til å ikke gå på full kjepp ?

Er ikke sikkert det trengs helder da.. (ja, veit den starter og stopper avågtil.)

Men liksom. at når den starter, så går ikke den så fort som den kan.. slik den ikke bråker..

 

+ at men kan jo legge litt støy dempings matter i panseret.. da demper man en del.. jeg tror jeg skal gøre det jallefall uansett.. dempe motor lyden framme litt.

 

Men slik vifte vil jeg ha også :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som topic sier.. hva er evt fordeler med det og evt ulemper...

 

pga har 2 vifter liggende *kommer fra 205 GTI*

 

Jeg har bygget om med sierra cosworth 4x4 intercooler, escort mk3 radiator+vifte og viftehus og kadett E termostat. Radiatoren sitter oppå intercooleren og er festet med orginale radiatorfester. Til termostaten og luftinga laget jeg et T stykke der ene hullet er gjenget slik at termostatføleren er skrudd inn og det andre er en tut som går til luftinga til ekspansjonstanken. Funker som bare F det altså...Vifta starter jo ikke uten at bilen står lenge på tomgang..

 

Se bilder: http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støydemping av panseret er ikke dumt nei. En kompis har en 940 og jeg har 240. vi har begge samma motor, B230FK. Begge tikker noe jævlig (dyser sies det) men forskjellen er at på min er det nesten like jævlig hele tiden men på 940'en så hører du nesten ingen ting når man smeller igjen panseret :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp termobryter til saab 900(99) er det vell.. den passer best til temp på volvo motoren. Tru den koster 70kr eller noe på biltema chicken

trur jeg har faktisk det oxo liggende i fjøset;) brodern har hatt en saab 99 og en saab 900 (ver delebil) skal ta å sjekke i hælga:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av fordelene er nevnt, men siden du også spør etter ulemper...

Ei el-vifte dør umiddelbart dersom den svikter. Viskosevifta dør gradvis, og kan nødrepareres på veien med en bolt gjennom huset om nødvendig.

 

om du skal bruke bilen til å kjøre med så har du rett å slett ikke behov for vifte, med mindre radiatoren er dårlig, vêret er varmt og du skal kjøre gris i oppoverbakke.

 

min B23A gikk 12mil uten vannpumpe (inkl. et 600m høyt fjell da jeg kjørte alt motoren var god for). den gikk helt fint etter det. skiftet motor 5000km etter den turen.

 

kom ikke her å si at du trenger vifte når jeg kjørte fint uten vannpumpe. hadde litt over normal motortemperatur hele tiden. men godt under rødmarkeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støydemping av panseret er ikke dumt nei. En kompis har en 940 og jeg har 240. vi har begge samma motor, B230FK. Begge tikker noe jævlig (dyser sies det) men forskjellen er at på min er det nesten like jævlig hele tiden men på 940'en så hører du nesten ingen ting når man smeller igjen panseret :rolleyes:

'

 

Tror støydemping hadde vært noe:)

For da høres ikke motoren så godt, da får du mer gromm lyd bake liksom.. ikke sann bråk framme..

 

Tror jeg skal slenge oppi noe :) Å en el-vifte ;)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg lånte en 740 som ikke hadde kjøleveske...

Det var vel to år siden nå, om vinteren. Var jævlig kaldt den dagen og jeg merket at det bare ble kaldere og kaldere i kupèen.

 

Plutselig, så jeg tempen begynte å stige...

Det jeg da gjorde, var å holde inne clutchen og lot den få litt kaldluft på motoren, uten belastning. Klarte å kjøle den ned igjen veldig kjapt.

 

Klarte å komme meg til bensinstasjon uten å få motoren nevneverdig varm, så jeg fikk kjøpt meg kjøleveske der.

 

Ellers, jeg kjører også el.vifte.

Vet ikke hvilket fabrikat den er fra, da jeg fant den hos en hugger.

 

Det som er viktig når dere ser på vifter, er at der må sjekke lageret på viften.

Er det slakk i viften?

Lager viften ulyd?

 

Den vil mest sannsynlig lage litt ulyd i begynnelsen, om den har fått fuktighet inn i seg, men det vil mest sannsynligvis gå vekk.

Derimot, få en deal med huggeren at du får levert den tilbake, om den har ulyder. Slakk og skader på viftefinnene, må selvsagt sjekkes der.

 

Du må også huske at du bør kjøre relè på viften, ikke ta strøm direkte fra en annen krets.

 

Jeg koblet den først opp med termostatbryter, som jeg koblet i radiatoren, via en slange og en adapter-løsning som jeg mekket selv.

 

Problemet, er at jeg ikke fikk termostatbryteren til å slå ut.

Jeg er usikker på om det er en defekt termostatbryter jeg kjøpte, eller om det er fordi den ikke kommer helt "inn" i radiatoren.

 

Termostatbryteren hadde nemmelig litt for stor diameter for å skru den inn i radiatoren, der hvor den orginalt skal ligge.

 

Jeg derimot, fant ut at jeg ikke gidder å bruke mer penger på en termostatbryter, da 960 motoren jeg skal montere, har innebygget termostatbryter i blokken.

 

Viften min er ikke en to-stegs, men en konstantvifte.

Det er selvsagt mulig å bare kjøre på en vifte, da jeg merker at når jeg kjører den konstant, oppnår jeg aldri skikkelig N temp. (normal).

 

Kan også si at jeg merker at ved nedtrykking av gasspedal, er reponsen bedre, siden den slipper nedbremsing av viften.

 

Først, valgte jeg en løsning, med vifte på utsiden av radiator:

Sideview_of_the_filter_and_the_fan.jpg

 

Så bygget jeg om til "orginal" plassering:

Electric_fan_and_thermoswitch.jpg

 

ps. her kan dere skimte mitt gamle motorfeste (eller hva som var igjen av det):

Electric_fan.jpg

ps. det er motorfeste som ligger ved papiret!! hehe.. Motoren lå på stabilisatorstaget!

 

For å montere viften på innsiden, trengte jeg bare tang og skruer..

Jeg bøyde de orginale festene, slik at de passet..

 

Men, når jeg skulle montere på innsiden, måtte jeg skru de fast i noen L fester og så sveise fast de festene i vifterammen.. (tok selvsagt en vifteramme av stål).

 

Jeg lurer litt på hvordan volvo 400 serien sine vifter er, men de har plast-ramme.

 

Det er selvsagt en mulighet å bygge inn en annen viftemotor i en stålramme, slik at man har enkel montering, ved sveising/bøying/kutting.

 

Husk å rustbeskytte stålet etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel: bilen (dvs, motoren) blir mye fortere varm (om du har termostatstyrt vifte seff)

å det er MEGET kjekt på vinteren.

merkelig ingen har nevnt det lengre opp hær...

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår