Gå til innhold

hvilke fordeler får man ved en EL. radiator vifte?

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

hei,

Jeg leste det ovenfor her, mener jeg..

(dvs. det stod med andre ord).

 

Det stod vel noe som "viften slår seg ikke på før en stund på tomgang".

raskere varm = mindre bensinforbruk og mindre slitasje

 

samt det er den saken at om du kjører i 80km/t feks. trenger du ikke viften!

da vil du spare effekt og bruke mindre bensin, samt ha litt mer effekt til å skubbe bilen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fordel: bilen (dvs, motoren) blir mye fortere varm (om du har termostatstyrt vifte seff)

å det er MEGET kjekt på vinteren.

merkelig ingen har nevnt det lengre opp hær...

er kanskje ikke alle som har tankene klare doh notin

 

hehe:D

 

 

hehe, jeg lånte en 740 som ikke hadde kjøleveske...

Det var vel to år siden nå, om vinteren. Var jævlig kaldt den dagen og jeg merket at det bare ble kaldere og kaldere i kupèen.

 

Plutselig, så jeg tempen begynte å stige...

Det jeg da gjorde, var å holde inne clutchen og lot den få litt kaldluft på motoren, uten belastning. Klarte å kjøle den ned igjen veldig kjapt.

 

Klarte å komme meg til bensinstasjon uten å få motoren nevneverdig varm, så jeg fikk kjøpt meg kjøleveske der.

 

Ellers, jeg kjører også el.vifte.

Vet ikke hvilket fabrikat den er fra, da jeg fant den hos en hugger.

 

Det som er viktig når dere ser på vifter, er at der må sjekke lageret på viften.

Er det slakk i viften?

Lager viften ulyd?

 

Den vil mest sannsynlig lage litt ulyd i begynnelsen, om den har fått fuktighet inn i seg, men det vil mest sannsynligvis gå vekk.

Derimot, få en deal med huggeren at du får levert den tilbake, om den har ulyder. Slakk og skader på viftefinnene, må selvsagt sjekkes der.

 

Du må også huske at du bør kjøre relè på viften, ikke ta strøm direkte fra en annen krets.

 

Jeg koblet den først opp med termostatbryter, som jeg koblet i radiatoren, via en slange og en adapter-løsning som jeg mekket selv.

 

Problemet, er at jeg ikke fikk termostatbryteren til å slå ut.

Jeg er usikker på om det er en defekt termostatbryter jeg kjøpte, eller om det er fordi den ikke kommer helt "inn" i radiatoren.

 

Termostatbryteren hadde nemmelig litt for stor diameter for å skru den inn i radiatoren, der hvor den orginalt skal ligge.

 

Jeg derimot, fant ut at jeg ikke gidder å bruke mer penger på en termostatbryter, da 960 motoren jeg skal montere, har innebygget termostatbryter i blokken.

 

Viften min er ikke en to-stegs, men en konstantvifte.

Det er selvsagt mulig å bare kjøre på en vifte, da jeg merker at når jeg kjører den konstant, oppnår jeg aldri skikkelig N temp. (normal).

 

Kan også si at jeg merker at ved nedtrykking av gasspedal, er reponsen bedre, siden den slipper nedbremsing av viften.

 

Først, valgte jeg en løsning, med vifte på utsiden av radiator:

Sideview_of_the_filter_and_the_fan.jpg

 

Så bygget jeg om til "orginal" plassering:

Electric_fan_and_thermoswitch.jpg

 

ps. her kan dere skimte mitt gamle motorfeste (eller hva som var igjen av det):

Electric_fan.jpg

ps. det er motorfeste som ligger ved papiret!! hehe.. Motoren lå på stabilisatorstaget!

 

For å montere viften på innsiden, trengte jeg bare tang og skruer..

Jeg bøyde de orginale festene, slik at de passet..

 

Men, når jeg skulle montere på innsiden, måtte jeg skru de fast i noen L fester og så sveise fast de festene i vifterammen.. (tok selvsagt en vifteramme av stål).

 

Jeg lurer litt på hvordan volvo 400 serien sine vifter er, men de har plast-ramme.

 

Det er selvsagt en mulighet å bygge inn en annen viftemotor i en stålramme, slik at man har enkel montering, ved sveising/bøying/kutting.

 

Husk å rustbeskytte stålet etterpå!

 

jeg har pellet min vifte fra en 205 gti.. (så i går at jeg har oxo liggende en el vifte fra en saab 900 å peugeot J5 td..) :fingers:

 

men fant ingen termostatbryter fra saaben :rolleyes: får vell ta en titt på bilophuggeriene rundt omkring når snyen smelter;) :D

 

ser at festene til vifta (205 gti) har plast fester... :rolleyes: såe jeg må lage nye å fester som går på vifta å til karrosseriet, blir vell skrudd endel i påsken;) har MYE så skal gjøres med bilen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på huggern i ørskog får du de trolig til en grei pris, Finn ei elvifte fra en gammel amerikaner om de har det. Store fine vifter.

bør ta med termobryter hvis de har i den bilen man tar vifta ifra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror min vifte er 12" og har bøyde blader.

Den lager litt lyd, men til gjengjeld slipper man at viftelyden overdøver motorlyden under gasspådrag.

 

en orginal 240 høres jo ut som en støvsuger!

 

når jeg kjører den konstant, har ikke viften noen problemer å kjøle ned.

 

Det beste, er nok 2 x 10 vifter, hvor en kjører konstant og en kjører intervall, basert på termostatbryteren sin av/på modus.

 

Det vil være mest støysvakt, samt bruke minst effekt.

Det vil også gi deg optimal kjøling.

 

husk:

Om du har A/C, krever den mer kjøling, enn en "vanlig" 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror min vifte er 12" og har bøyde blader.

Den lager litt lyd, men til gjengjeld slipper man at viftelyden overdøver motorlyden under gasspådrag.

 

en orginal 240 høres jo ut som en støvsuger!

 

når jeg kjører den konstant, har ikke viften noen problemer å kjøle ned.

 

Det beste, er nok 2 x 10 vifter, hvor en kjører konstant og en kjører intervall, basert på termostatbryteren sin av/på modus.

 

Det vil være mest støysvakt, samt bruke minst effekt.

Det vil også gi deg optimal kjøling.

 

husk:

Om du har A/C, krever den mer kjøling, enn en "vanlig" 240.

 

Si meg.. Da vil vel den ene vifta som går hele tiden bråke da vel.. ?

Eller går den temmelig sakte ? Og når den går hele tiden, da holder den tempen ca. passelig, og stiger den over en vis temp da starter andre vifta ?

 

Smart :rolleyes:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg.. Da vil vel den ene vifta som går hele tiden bråke da vel.. ?

Eller går den temmelig sakte ? Og når den går hele tiden, da holder den tempen ca. passelig, og stiger den over en vis temp da starter andre vifta ?

 

Smart :rolleyes:

 

Altså, du må inngå et komprimiss her.

Du kan ikke forvente å ha null vifte hele tiden, det blir enten:

 

* 1 Vifte som kjører konstant

* 2 Vifter, hvor en kjører konstant og en på termostatbryter

* 1 vifte som kjører på termostatbryter

 

Om du skal ha en bryter og den skal kjøre på termostatbryter, bør viften være ganske stor. En større vifte vil nemmelig kjøle raskere. (12" eller større mener jeg er lurt).

 

Om du kjører en 12" konstant, vil den kjøle litt for mye og egentlig ødelegge litt for grunnen til å bygge om til el vifte.

 

Du kan selvsagt kjøre to vifter, på hver sin termostatbryter.

Man kan da få de til å slå inn på forskjellige temperaturer.

 

Det vil da gi:

0 vifter

1 vifte

2 vifter

 

utifra hva temperaturen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår man må ha vifte uansett da :)

 

Men jeg lurte bare på hvordan det funket med to:) Kan jo være veldig praktisk det.. vis du har en motstand på den ene, slik at den går ganske sakte slik den ikke bråker slik.. og en anne som starter vis tempen blir litt høy.. for eksempel om du begynner og gasse å styre mye:)

 

Men tror jeg satser på en 12" vifte.. en gang :) Noen som vet hvor man får kjøpt slike temp målere som man sette mellom slangene til radiatoren ? :/ eller må man ha slike som skal inn i radiatoren på siden ?

 

Mvh :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man får kjøpt slike temp målere som man sette mellom slangene til radiatoren ? :/ eller må man ha slike som skal inn i radiatoren på siden ?

 

Altså..

Det finnes vanlige vifter, som går på en hastighet, men du har også "tostegs vifter", dvs. en vifte som kan kjøre på halv/full hastighet.

Det er det som er vanlig på "nyere" biler.

 

Du får slik vifte bla.a. i volvo 400 serien, tror jeg.

Ville regnet med at 900 serien bruker samme type vifte.

 

Om du skal modde, kan det være praktisk med stålramme på viften, slik at du kan bøye, sveise, etc. på rammen.

 

Du kan jo selvsagt bytte over en tostegs-vifte på en stålramme.

 

Det har seg jo slik at nyere vifter ofte kommer i plastramme, pga vektsparing, etc.

 

Slik "bryter" du snakker om, heter termostatbryter.

Når termostatbryteren når en viss temp, slipper den igjennom strøm eller jord. Spørs hva du kobler igjennom den.

 

Om du vil ha minst mulig støy, er det vel best med en tostegs-vifte.

Det er noen som ville kjørt den på konstant, men det er best å kjøre den på termostatbryter.

 

Termostatbryter får du kjøpt feks på biltema, men jeg regner med cdcardic, etc. også har slikt inne.

 

Jeg fant også et elektronikkfirma i england som selger et kit, hvor du kan justere hvilken temp. termostaten skal slå inn på. Det var en liten termostat, som du kunne da legge innimellom finnene på radiatoren...

 

Om du skal ha en som skal inn i radiator, må du ha radiator som du kan skru en inn i.

 

ellers:

Radiatoren er kaldest på utløp-siden, så det er den riktige siden å ha termostatbryteren på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki sombrero

 

får se hva det blir til ang vifte;)

 

har sett litt nærmere på vifta ifra saab 900'n å den passet i høyden mht radiatoren:D så det blir nok koblet opp noe vifte i påsken..

 

ettersom jeg bytter til b23e motor og har ute motor/radiator osv

 

kan prøve å ta litt bilder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut til at jeg er den eneste som liker viskosevifta her.. :P

men min den går på full fres i 5 til 10 sekunder da jeg starter motoren.etter det så høres den ikke i det heletatt.men vet av flere biler som den "henger" så den går på full fres,å det er ett forferdelig leven.men viskosevifta er vel laget slik at den henger på mer å mer ettersom varmen stiger? for da motoren min er kald så kan man telle bladene nesten.men er den varm så er det umulig.

jeg snes det er en helt ok løsning,slipper at vifta kvelder fordi en sikring har poppa eller at en føler har tatt kvelden,å mindre ledninger.stoler mer på viskosevifta enn el-vifta. :)

Saturn @ Volvocars

 

1995 - 940 Turbo

1986 - 240 Turbo

1984 - 240 <-- spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut til at jeg er den eneste som liker viskosevifta her.. :P

men min den går på full fres i 5 til 10 sekunder da jeg starter motoren.etter det så høres den ikke i det heletatt.men vet av flere biler som den "henger" så den går på full fres,å det er ett forferdelig leven.men viskosevifta er vel laget slik at den henger på mer å mer ettersom varmen stiger? for da motoren min er kald så kan man telle bladene nesten.men er den varm så er det umulig.

jeg snes det er en helt ok løsning,slipper at vifta kvelder fordi en sikring har poppa eller at en føler har tatt kvelden,å mindre ledninger.stoler mer på viskosevifta enn el-vifta. :)

tja.. stoler bedre på viskosevifta jeg å, men liker å eksprementere :titties:

og komme opp med egne løsninger sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår