oddi Skrevet Mars 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2005 ganske enig....politikk er innviklet og folk har en tendens til å trekke raske konklusjoner....der vil alltids vere en situasjons konflikt, som med arbeidsledighet og inflasjon osv....men det er en heeeeeilt anna diskusjon..... men ja, bilavgiftene er for høge, men det eg reagerer mest på er bøtenivået som har eksplodert.....jaggu snart ulovlig å sette seg bak rattet på en bil... :rolleyes: frustrasjonen over bøtenivået er jeg totalt enig i. Det bør ikke regnes som inntekt i det hele tatt, og det bør ikke være noe mål å få inn mest mulig penger gjennom bøter. Penger som fåes inn gjennom bøter, bør etter mitt syn i sin helhet også brukes til trafikksikrende tiltak:) MEN! når det er sagt, så er det en veldig enkel måte å unngå de høye bøtene på.. og det er å kjøre pent:D Eventuelt å kun kjøre gris når man VET det ikke er politi tilstede;) mvh oddi full, lappen i 5 år, 0 bøter, men etpar bilvrak på samvittigheten:D Siter Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mars 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2005 oddi: jeg har ikke prisene i hodet, men det koster 15-20000kr. å omregistrere en ny bil, mens det koster rundt 1300kr. å omregistrere en 12+ år gammel bil. (synes personlig at 1300kr er 10 ganger for dyrt også....). Er det ikke rimelig sykt at det skal koste over 15 TUSEN kroner å skrive inn et nytt navn og sende ut et nytt vognkort? Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
locdog84 Skrevet Mars 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2005 Jeg sa ikke at alle avgifter skulle fjernes!! Men en reduksjon hadde vel vært greit! Enkelte har jo ikke råd til mer enn en gammel opprustet bil, som såvidt går gjennom EU-kontrollen hvert år. Og hadde da f.eks importavgiften blitt litt billigere slik enkelte hadde hatt råd til og kjøpe seg en tryggere bil, hadde det vært veldig fint. Siter 86 Bmw 325i 96 Toyota Carina E 1.8 98 Audi A4 1.9Tdi [x] 86 Bmw 325i [x] 85 Audi 100 2.2E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
locdog84 Skrevet Mars 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 oddi: jeg har ikke prisene i hodet, men det koster 15-20000kr. å omregistrere en ny bil, mens det koster rundt 1300kr. å omregistrere en 12+ år gammel bil. (synes personlig at 1300kr er 10 ganger for dyrt også....). Er det ikke rimelig sykt at det skal koste over 15 TUSEN kroner å skrive inn et nytt navn og sende ut et nytt vognkort? Her er en link til prisene for omregistrering: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sv/td-20041125-1553-007.html&emne=omregistreringsavgift& Siter 86 Bmw 325i 96 Toyota Carina E 1.8 98 Audi A4 1.9Tdi [x] 86 Bmw 325i [x] 85 Audi 100 2.2E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddi Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 oddi: jeg har ikke prisene i hodet, men det koster 15-20000kr. å omregistrere en ny bil, mens det koster rundt 1300kr. å omregistrere en 12+ år gammel bil. (synes personlig at 1300kr er 10 ganger for dyrt også....). Er det ikke rimelig sykt at det skal koste over 15 TUSEN kroner å skrive inn et nytt navn og sende ut et nytt vognkort? Såklart, man kan diskutere hvor pengene skal hentes fra i det uendelige, og hvordan osv. Poenget er at hvis omregistreringsavgiften blir satt til en 100-lapp, må de pengene som før kom fra omregistrering, hentes fra en annen plass. mvh oddi Siter Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwgti16v Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Såklart, man kan diskutere hvor pengene skal hentes fra i det uendelige, og hvordan osv. Poenget er at hvis omregistreringsavgiften blir satt til en 100-lapp, må de pengene som før kom fra omregistrering, hentes fra en annen plass. mvh oddi eller kutte ned på offentlige tilbud ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Såklart, man kan diskutere hvor pengene skal hentes fra i det uendelige, og hvordan osv. Poenget er at hvis omregistreringsavgiften blir satt til en 100-lapp, må de pengene som før kom fra omregistrering, hentes fra en annen plass. mvh oddi JA, MEN.... du kan da umulig være enig i at det er rettferdig å kreve 20000kr. for å skrive inn et nytt navn i vognkortet? 20.000 er en vel omtrent en gjennomsnittlig brutto månedslønn, det.....(!) Blodig urettferdig synes ihvertfall jeg. Det er såklart greit nok at pengene må tas fra en plass, men hvorfor skal bilistene betale "alt"? Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hercem Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Jeg misliker bilavgifter veldig for jeg innbetalte kr 10970,- i årsavgifter akkurat nå. Heldigvis slipper jeg vel nazi gebyret på kr 250 pr kjøretøy for for sen betaling. Har ikke engang fått tilsendt en eneste innbetalingsblanket doh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Poenget er at hvis omregistreringsavgiften blir satt til en 100-lapp, må de pengene som før kom fra omregistrering, hentes fra en annen plass. mvh oddi Nei de trenger ikke det! Vi kan uten problem kutte litt i velferden i Norge. Det er for mye velferd her i landet. Når feks. en ugift mor med 2 barn i barnehage alder, får mere penger fra staten for å sitte hjemme å gjøre ingenting enn å jobbe så er det i min oppfatning noe feil. Finnes masse slike eksempler. Feks. for min del så er jeg for øyeblikket arbeidsledig, og mottar 13k pr mnd fra staten. Greit for meg, men helt sykt!! Kan jo bare jobbe litt svart på si så tjener man jo skitbra på i praksis gjøre ingenting. Velferdstaten norge er blitt alt for lett å missbruke! Likevel insisterer de sosialistiske partiene på mere. Med tanke på at 1,3mill nordmenn går på en eller annen form for trygd sier det seg selv at noe er feil. Kutt i de avgiftene som svir mest (les: bil), og lag et velferdssystem som er mer fornuftig. Bruk mer oljepenger også. Hvorfor skal vi la norge ligge i brakk, mens vi invisterer pengene i selskaper i andre land (les: lage verdiskapning i utlandet istedet for norge). Det er plenty med oljeinntekter nå og i fremtiden for å sikre fremtidige generasjoner. Politikk er som noen skriver her ofte komplisert, men noen ganger bør sunn fornuft være ganske åpenbart. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Nei de trenger ikke det! Vi kan uten problem kutte litt i velferden i Norge. Det er for mye velferd her i landet. Når feks. en ugift mor med 2 barn i barnehage alder, får mere penger fra staten for å sitte hjemme å gjøre ingenting enn å jobbe så er det i min oppfatning noe feil. Finnes masse slike eksempler. Feks. for min del så er jeg for øyeblikket arbeidsledig, og mottar 13k pr mnd fra staten. Greit for meg, men helt sykt!! Kan jo bare jobbe litt svart på si så tjener man jo skitbra på i praksis gjøre ingenting. Velferdstaten norge er blitt alt for lett å missbruke! Likevel insisterer de sosialistiske partiene på mere. Med tanke på at 1,3mill nordmenn går på en eller annen form for trygd sier det seg selv at noe er feil. Kutt i de avgiftene som svir mest (les: bil), og lag et velferdssystem som er mer fornuftig. Bruk mer oljepenger også. Hvorfor skal vi la norge ligge i brakk, mens vi invisterer pengene i selskaper i andre land (les: lage verdiskapning i utlandet istedet for norge). Det er plenty med oljeinntekter nå og i fremtiden for å sikre fremtidige generasjoner. Politikk er som noen skriver her ofte komplisert, men noen ganger bør sunn fornuft var ganske åpenbart. Som om jeg skulle ha sagt det selv! Helt enig :) Btw, herlig bil du har :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwgti16v Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 Nei de trenger ikke det! Vi kan uten problem kutte litt i velferden i Norge. Det er for mye velferd her i landet. Når feks. en ugift mor med 2 barn i barnehage alder, får mere penger fra staten for å sitte hjemme å gjøre ingenting enn å jobbe så er det i min oppfatning noe feil. Finnes masse slike eksempler. Feks. for min del så er jeg for øyeblikket arbeidsledig, og mottar 13k pr mnd fra staten. Greit for meg, men helt sykt!! Kan jo bare jobbe litt svart på si så tjener man jo skitbra på i praksis gjøre ingenting. Velferdstaten norge er blitt alt for lett å missbruke! Likevel insisterer de sosialistiske partiene på mere. Med tanke på at 1,3mill nordmenn går på en eller annen form for trygd sier det seg selv at noe er feil. Kutt i de avgiftene som svir mest (les: bil), og lag et velferdssystem som er mer fornuftig. Bruk mer oljepenger også. Hvorfor skal vi la norge ligge i brakk, mens vi invisterer pengene i selskaper i andre land (les: lage verdiskapning i utlandet istedet for norge). Det er plenty med oljeinntekter nå og i fremtiden for å sikre fremtidige generasjoner. Politikk er som noen skriver her ofte komplisert, men noen ganger bør sunn fornuft være ganske åpenbart. ja jøss, bruk mer penger....mer bruk innelnads, fører til mer etterspørsel, prisene stiger og vi får en etterspørsels betinga inflasjon.....det er dritt.....men er enig, bruk litt mer oljepenger, får bruken av dei nå er altfor defansiv.....men nå blir dette her en politisk diskusjon og la oss holde oss til bilavgifter....ja få ned avgiftene, det er sjukt med avgifter på nye biler, og vil ikkje staten ha mer sikker trafikk?? men det er jo faen ikkje lett å vere ungdom å ikkje ha råa til ein ny bil og heller må kjøre rundt i eit gammalt vrak av en bil..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Mars 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2005 gnuff. har ikke satt meg inn i hvor rettferdige alle avgiftene er og sånt, men hovedpoenget er at uansett hvordan man vrir og vender på det, må mangelen på inntekter gjennom avgifter taes fra et eller annet sted:) mvh oddi full Er prinsippielt enig i det om velferdsstaten og alt det der... Men synes omreg.avgiften, årsavgiften og engangsavgiften er kommet helt utav kontroll her i landet nå. Og det eneste som kan snu utviklinga er pålegg fra EU/EØS-regelmentet :rolleyes: Om omreg-avgiften: At det skal koste 15.000 kr å regge om en norsk bruktbil av nyere alder, mens det er gratis å regge om den samme bilen dersom den er bruktimportert fører jo til at det ikke lønner seg å handle med norske firmaer... Om årsavgiften: At det skal koste like mye i årsavgift pr år å ha en bil "stående bak låven" som kjøres 500 km i året som en taxi som kjører 100.000 km er helt på trynet! Om engangsavgiften: At vi må betale 100.000 kr til Staten for å kjøpe en trygg og ny familiebil til 300.000 kr er totalt tullete. Er like villt som om man plutselig skulle si at det å bygge seg hus er unødvendig luksus og da må du betale 500.000 kr ekstra i avgift på materialene... At Staten trenger inntekter er en ting, men jeg er rimelig sikker på at det sløses ENORME summer hvert år. Bare se f.eks på taxibransjen i Oslo som nå er i søkelyset for trygdemisbruk, skatteunndragelser etc etc. Jeg tror vi bare ser toppen av isfjellet når det gjelder misbruk av velferdsordninger og dette koster mange mrd kr hvert år. Det samme med misbruk av uføretrygd, skoft i jobben og svartjobbing etc. Min konklusjon er derfor at det er mulig å senke avgiftene til et fornuftig nivå over tid uten at det går utover de som trenger sosiale og statlige ordninger her i landet! Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg