Gå til innhold

Kondensator

Ranger emnet

EMI

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg fått inn nytt annlegg i bilen! Det er bare et problem... Når jeg spiller høyt så blinker lysene på bilen, og dette kommer vel på grunn av at batteriet ikke klarer å levere nok strøm i det bassen slår? Så da lurte jeg på å kjøpe en kondensator..

Forsterkerne jeg bruker er: Pioneer prs-x340 og Pioneer gm-d510m..

har sett på 2 kondensatorer: Mundorf 1.0 Farad,, og Dynabel 1,5 farad.

Så det jeg lurte på er om det er no lurt å kjøpe 1,5 farad kondensator til de forsterkerne jeg har? Dynabel kondensatoren er 100 kr billigere og har voltmeter. Regner med begge er av god kvalitet siden de begge er fra merker som er kjent for å lage gode produkter...

takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå har jeg fått inn nytt annlegg i bilen! Det er bare et problem... Når jeg spiller høyt så blinker lysene på bilen, og dette kommer vel på grunn av at batteriet ikke klarer å levere nok strøm i det bassen slår? Så da lurte jeg på å kjøpe en kondensator..

Forsterkerne jeg bruker er: Pioneer prs-x340 og Pioneer gm-d510m..

har sett på 2 kondensatorer: Mundorf 1.0 Farad,, og Dynabel 1,5 farad.

Så det jeg lurte på er om det er no lurt å kjøpe 1,5 farad kondensator til de forsterkerne jeg har? Dynabel kondensatoren er 100 kr billigere og har voltmeter. Regner med begge er av god kvalitet siden de begge er fra merker som er kjent for å lage gode produkter...

takker for alle svar.

Det kan være mange årsaker til at lysene dine blinker...

Dynamo, batteri, kabling osv.

Ta deg heller av disse problemene først!

Har sett biler med så tynn jordkabel på batteriet at det så vidt kan ha holdt til lys og varme :rolleyes:

Begynn med å skrive mer om hva du har; bil, dynamo, batteri, kabler +++

Da vil det være lettere å hjelpe.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en kondesator liggene eller 2. så ville jeg satt de på uansett. Det hjelper det. kan hvere som han sier også. men sett på kondensatorene du. så blir det bedre lyd unasett. så sparer du bateriet ditt. bateriet holder lenger om du har kondesatorer. 1 Farad kondesator holder til 1000W det er det som er anbefalt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en kondesator liggene eller 2. så ville jeg satt de på uansett. Det hjelper det. kan hvere som han sier også. men sett på kondensatorene du. så blir det bedre lyd unasett. så sparer du bateriet ditt. bateriet holder lenger om du har kondesatorer. 1 Farad kondesator holder til 1000W det er det som er anbefalt da.

Om det elektriske anlegget i bilen er tilstrekkelig, skal det ikke være nødvendig med kondendsator i det hele tatt!

Virker ikke som om han har noen kondensator liggende, så da vil jeg heller anbefale at han kjøper seg skikkelige kabler (Big 3) og evt. et batteri som tåler å bli brukt til anlegg.

For å kunne levere nok strøm ved 14,4V vil jeg anslå at han trenger en dynamo på 100-120A.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en golf 1,6 2001 mod.

Lysene blinker ikke så mye når jeg har kjørt en stund med lavt volum så batteriet får ladet seg opp litt.. men når jeg spiller høyt i lengre perioder blinker det mer å mer:( har nok for liten dynamo, men jeg har ikke råd til å kjøpe ny nå... Kjøper nok en kondensator uansett, må bare finne ut hvem! noen som har no mening om hvem av de 2 kondensatorene jeg burde satse på? strømkablene er store nok.. men jordinga fra batteriet har jeg ikke gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en golf 1,6 2001 mod.

Lysene blinker ikke så mye når jeg har kjørt en stund med lavt volum så batteriet får ladet seg opp litt.. men når jeg spiller høyt i lengre perioder blinker det mer å mer:( har nok for liten dynamo, men jeg har ikke råd til å kjøpe ny nå... Kjøper nok en kondensator uansett, må bare finne ut hvem! noen som har no mening om hvem av de 2 kondensatorene jeg burde satse på? strømkablene er store nok.. men jordinga fra batteriet har jeg ikke gjort noe med.

Da har du både for liten dynamo og utslitt batteri.

Nytt batteri trenger du uansett, ellers kommer du deg snart ingen vei..

Du kan nok få tak i brukt dynamo fra en TDI ganske billig, dvs. omtrent samme som en ok kondis koster.

Hvis du velger å heller kjøpe kondensator, så bør du velge den med lavest ESR.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst burde du skaffe deg et skikkelig batteri!

så kondensatorer, dynamo og lednings oppgraderinger.

Husk at jordinga burde være like tykk eller tykkere en + kabelen :)

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det elektriske anlegget i bilen er tilstrekkelig, skal det ikke være nødvendig med kondendsator i det hele tatt!

Virker ikke som om han har noen kondensator liggende, så da vil jeg heller anbefale at han kjøper seg skikkelige kabler (Big 3) og evt. et batteri som tåler å bli brukt til anlegg.

For å kunne levere nok strøm ved 14,4V vil jeg anslå at han trenger en dynamo på 100-120A.

Mvh

Stian

Uansett så øker du levetiden på batteriet ditt med en kondensator..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så øker du levetiden på batteriet ditt med en kondensator..!!

I så fall synes jeg du skal forklare hvorfor...

Ville heller sagt at du øker levetiden på batteriet ved å unngå å lade det mye ut.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor stort annlegg du har, men har du et større anlegg som trekker en del strøm, så vil jeg anbefale en kondesator. Hadde du ikke 2 liggene da? Er jo bare å sette i begge da. Hvor flere hvor bedre. men det er anbefalt å ha 1F per 1000W forsterker. Når du har Kondensator så kommer de store strøm-mengdene eller hva jeg skal si. fra kondenastoren, og da blir ikke bateriet belastet for så mye. og bateriet varer lenger. En kondesator kan du få fra 800,- (1F) Og battri bør du vel bytte, eller sette et i tillegg da. er ikke dumt med 2 stykker. dynamo bør karnsje også byttes som de andre sier. Men dette kommer jo ann på hvor mye du skal bruke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påberope meg alverdens kunskap innen elektronikk, men heller en smule logisk sans.

En kondensator virker som et reservoar av strøm, om den blir tømt så "suger" den nådeløst til seg strøm fra et slitent batteri og batteriet må lide for dette, samt at dynamoen vil jobbe fånyttes med å lade et stadig mer utarmet batteri.

Hjertet i ethvert elektrisk system er tross alt det som leverer energien, i dette tilfellet dynamoen. Gå over ledningene og sjekk at disse er tilfredsstillende ihht det forsterkeren(e) dine krever.

Er det fortsatt blinking, få tak i en 90A dynamo fra en TDk, eller en 120A fra en Audi eller Passat.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vanlig musikk" om jeg kan si det trekker ikke så mye strøm. Er når du hører høyt med mye bass det trekker mye støm, og det er sikkert da det blinker også. dette er helt normalt. Og da tar kondensatoren seg av de harde slagene. så lader deg seg saktere opp igjen. og da trekker den ikke så mange Ampære på en gang. og bateriet holder lenger. men, jeg er enig meg deg også jeg. du har rett du også. Men jeg mener du sa du hadde 2 stykker liggene. og da trener du litt kabel. og 1 times jobb. så har du de. og da ville jeg da montert de. Jeg skal ha 2 stykker på det anlegget jeg driver å bygger,

på 1 farad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor stort annlegg du har, men har du et større anlegg som trekker en del strøm, så vil jeg anbefale en kondesator. Hadde du ikke 2 liggene da? Er jo bare å sette i begge da. Hvor flere hvor bedre. men det er anbefalt å ha 1F per 1000W forsterker. Når du har Kondensator så kommer de store strøm-mengdene eller hva jeg skal si. fra kondenastoren, og da blir ikke bateriet belastet for så mye. og bateriet varer lenger. En kondesator kan du få fra 800,- (1F) Og battri bør du vel bytte, eller sette et i tillegg da. er ikke dumt med 2 stykker. dynamo bør karnsje også byttes som de andre sier. Men dette kommer jo ann på hvor mye du skal bruke på dette.

Han har da skrevet hvilke forsterkere han har...

Og nei, han har ingen kondensator. Han skrev at han vurderte å kjøpe en av de to han nevnte.

Etter det jeg kan se har subforsterkeren to 25A sikringer, og 4-kanaleren tipper jeg har 30-40A.

Ellers var det litt tøv her...

Strømmen kommer uansett fra dynamo/batteri!

Det bare mellomlagres litt strøm i kondensatoren.

Kan jo prøve å koble kondensatoren fra batteriet og prøve å spille på det som ligger lagret, men det er ikke å anbefale.

Det trekkes ikke strøm fra kondensatoren før det kreves mer strøm enn hva dynamoen klarer å levere og spenningen synker.

Dynamo og riktig kabling er nå det viktigste vel?

Regner med anlegget blir mest brukt mens motoren går?

Så lenge det kommer nok strøm fra dynamoen brukes det aldri noe fra batteriet!

Om batteriet må brukes får man et spenningsfall på omtrent 2V, og det er ikke bra. Da blinker det nok i lysene...

Edit: måtte bare sensurere litt :D

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vanlig musikk" om jeg kan si det trekker ikke så mye strøm. Er når du hører høyt med mye bass det trekker mye støm, og det er sikkert da det blinker også. dette er helt normalt. Og da tar kondensatoren seg av de harde slagene. så lader deg seg saktere opp igjen. og da trekker den ikke så mange Ampære på en gang. og bateriet holder lenger. men, jeg er enig meg deg også jeg. du har rett du også. Men jeg mener du sa du hadde 2 stykker liggene. og da trener du litt kabel. og 1 times jobb. så har du de. og da ville jeg da montert de. Jeg skal ha 2 stykker på det anlegget jeg driver å bygger,

på 1 farad

Du har rett i det at en kondensator lader seg saktere opp enn ut, MEN det kan ikke akkurat kalles sakte...

Den suger til seg så fort den klarer, og det vil si så fort dynamo eller batteri klarer å levere strøm. Dette skal den gjøre samtidig som det leveres strøm til å spille musikk.

Det hele er gjort på et brøkdelssekund.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider