Gå til innhold

Hvilken dekkdim bør man velge til 17" (240)

Ranger emnet

240ft

Anbefalte innlegg

litt offtopic men, er volvo-polaris felgene 0.5" bredere eller noe, en eiker?

ja, jeg kjører 225/45-ZR17..

How_low_can_your_240_go%3F.jpg

Jeg vil ikke ha lavere profil enn det, pga. veiene ikke er særlig å skryte over, utenfor bææææærgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

finn noke anna å diskutere enn dekkdimensjona. enten so følge du rulleomkretsen og kjøpe et dekk med riktig bredde og en profil som gjer at du får rett rulleomkrets. eller so kan du leike idiot å berre kjøpe dekk etter utseende.

vel,om jeg er mere idiot enn deg er jeg ikke så sikker på...

Jeg kjøper dekk etter behov i forhold til felgen og utsenede.

Med en enkel grunnregel om at profilen skal være lav,og hvorfor?¨

Jo fordi et dekk med høy profil ødelegger hele utsenedet på felgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel,om jeg er mere idiot enn deg er jeg ikke så sikker på...

Jeg kjøper dekk etter behov i forhold til felgen og utsenede.

Med en enkel grunnregel om at profilen skal være lav,og hvorfor?¨

Jo fordi et dekk med høy profil ødelegger hele utsenedet på felgen.

sorry da.. glemte at du drive med prosjekt å at det selvfølgeli må sjå kult ut.. men eg tenkte mest på til vanlig bruk og då e det jo en fordel, spesielt på vestlandet å ha litt profil viss ikkje blir felgane skeive etter 14 daga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry da.. glemte at du drive med prosjekt å at det selvfølgeli må sjå kult ut.. men eg tenkte mest på til vanlig bruk og då e det jo en fordel, spesielt på vestlandet å ha litt profil viss ikkje blir felgane skeive etter 14 daga..

hehe,er helt rett å si meninga si! er dårlige veier her å,men man får bare ta det litt rolig langs veien så går det bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos volvohuggeren i dag, for å hente bakakselen han lovte meg.

Han som var på jobb, klarte ikke å finne den.

Men, uansett.

Jeg så på en umarkert aksel de hadde, at armene som bakakselen henger i, er skrudd fast!

Jeg tenkte så: Hva med 740 bakaksel?

Jeg er klar over at denne er ca. 9cm bredere enn 240 sin, men:

Hva om man kjører med felger fra 850?

feks Eiker E2 felgene på en 740 bakaksling, som da monteres på en 240.

Man vil da få: 240 sporvidde + 9cm - 2 x 4cm = 1cm mer sporvidde enn orginalt.

med mindre jeg er helt på bærtur da.

fordelen med 740 aksel er også det at man har flere tilgjengelige, om det er abs aksel man må ha.

jeg skal undersøke litt nærmere på dette.

spørsmålet er dog om det er mulig å skru over de festene og få de i riktig vinkel etterpå! finnes sikkert noen lure triks, men jeg vet ikke om noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drit i rulleomkrets,når man kjøper felger tenker man at bilen skal se bedre ut..de samme gjelder når man kjøper dekk. :rolleyes:

på en 7" felg er det 205/40 som gjelder..

På 7" er det 195/40-17 som gjelder.......

Vil nok se for smalt ut på en Volvo så ville nok gått for en kraftigere dim.....

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo i luka da! får være makan til strekte dekksider... er ikke noe TYSKER BIL! 205 er smalt nok på en 7"

Jeg vet det... Presiserte det i samme setningen som du quotet at på en Volvo er 195/40-17 uaktuelt...

Men på 7" felg "normalt" er det 195/40-17 som gjelder... ("Normalt" = Tysker)

:D :D

Lykke til!

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte Sharifs idag.

995 spenn (ferdig på felg) for 215/45/17 av merket Toyo.

Tror jeg satser på dem.

Kjører med Toyo Garit G30 på min 740 som vinterdekk. De dekka har rulla 15000km på en vinter, selv med litt lek og spinning på is er de fortsatt i full drag, gummien er ennå myk. Utrolig.

Ga 2650kr for 4stk i dim 185/65R15 ferdig pålagt felg. Var oppom å hørte om dekk til mine eiker felger(7,5x17). Endte på rundt 4000kr for Toyo eller Falken dekk. Han sa det ikke var så stor forskjell mellom dem. Men selv skal jeg ha et dekk som tåler grus uten at det blir herpa av slags. Toyo dekket så litt kun for asfalt.

Må ha dekk i løpet av neste uke. våren er i full sving her virker det som nå. Er jo ikke lovlig å kjøre med piggdek, for dem som gjør det, fra og med første mandag etter 2. påskedag, altså 4. april.

Men hva slags hjulmuttere passer på eiker felgene og en 740 '91.

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider