Gå til innhold

dB-drag-spørsmål

Ranger emnet

oddi

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har forstått, er db-drag en konkurranse der man konkurrerer om å spille en tone høyest mulig. Man dytter inn en helt utrolig mengde med basselementer, og ditto forsterkere. Ville det ikke vært lettere å spille høyt med like mange diskanter? evt. horn? og satt tonen til ca 1000-2000 hz? er jeg helt på viddene nå eller har jeg et poeng?

Det er sikkert tøffere å høre 80 hz kjempehøyt, men når man kun skal spille så høyt som mulig, vil det jo være enklere med høyere frekvens...

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diskant, går ikke over et vist nivå...(husker selfølgelig ikke hvor mye menmen.

hvis du skulle spille høyt med en diskan, ville jeg i allefall ,tro, at du må opp i en litt høyere frekvens

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pIMp

dB er lydtrykk. Dette lydtrykket skapes av mengden luft et element beveger. Derfor er det bedre med bass en diskant :D Tror jeg da.. hehe (lenge siden jeg hadde fysikk gitt)

sikker på det? ;)

la oss bruke f.eks. 100Hz og 1000Hz som eksempel... for å flytte et gitt volum luft pr. tidsenhet (f.eks 1 liter pr. sek.) må man ha 10 ganger lengre slaglengde ved 100Hz enn man må ha ved 1000Hz.. (for å flytte samme volum med luft,altså(EDIT:dette gjelder såklart bare for et gitt membran-areal))...

er jo en grunn til at regelen med max. 80Hz er der i dB-drag.. det viste seg nemlig (før regelen kom) at mange brukte frekvenser godt over 80Hz (for å spille høyere).. helt opp mot 200Hz mener jeg at jeg har sett....

men,siden dB-drag ikke er en diskant-konkurranse,ble 80Hz-regelen innført... mener jeg å huske ;)

sikkert noen som kan dette med reglement mer detaljert enn jeg,f.eks. Team Bilradiohuset...?

mvh

Tomas Gravvold

ex-dB-dragger... :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider