Gå til innhold

Muligens gåen dynamo kansje ?

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Lurer på om dynamoen min kansje snart tar kvelden før den har kommet..

 

Da lurer jeg på hva symptomer en 240 (med B23A non elekronisk tending) får om den er dårlig/gåen ??

 

Mvh.

Fredrik :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva skjer vist regulatoren er gåen da?

 

Med meg så VAR det vertfall slik i går at når jeg kjørte, så ble lyse plutselig svakt (hovudlys med langlys på) so gikk det en liten stund, så ble det sterkt igjen, og sann gikk det opp og ned.. og når jeg spilte høy musikk, så blinka lysa temmely mye.. i forhold til hva dem har gjort før.....

 

Kan dette være at det har kommet vann på den? Mangler det dekselet under motoren, og det var en del snø og sørpe.. mne kan jo selfølgeli bare være snø som har lakt seg på lykta og sklidd vekk.. så har det komt ny igjen..

 

Men tror ikke det kan være noe..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å mål spenningen med voltmeter!

mellom 12.8 og 13.6 skal den vel ligge på?

 

Det kan være batteriet ditt, eller en eller annen dårlig kontakt (polsko??).

Sjekk nivå på batterivann!

 

om du fyller batterivann, skal det vel ca. 1cm over de metallrillene.

du må fylle destillert vann, ikke vann fra springen!

 

ps.spenningsregulatoren koster sikkert 70kr! men du kan skru den ut for å se om det er noe igjen av den.

 

om den ryker, vil du derimot ikke ha noe strøm etter en liten stund.

(min røk oslo-bergen, midt på fagernes sletten, foran kirken).

 

var 400meter fra innkjørselen viking og ikke så langt fra falken (om det kanksje ikke var motsatt).

 

Ironisk nok, var det slik at den av de to som var lengst unna, var billigst for å få til å hente bilen og fikse på med ny spenningsregulator.

han fikset også litt på polskoen min..

 

(jeg har "stereoanlegg polsko", som hadde litt dårlig kontakt også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kjenner jeg så alt for godt til dere.

 

Jeg fikk motorstopp på broa over Nidelva på tur hjem til jul. (den før Heimdal).

 

Kosta 129kr for ny den gang på Thorshovs bilrekvisita (14.5V original er 14V)

 

Bilen går som sagt til det ikke er mer strøm igjen på batteriet, da er det bom stopp.

 

Du får samme symptom på gåen dynamo og gåen spenningsregulator. Tror jeg har et bilde av den her en plass. "lete"

 

Så sjekk om stiften på spenningsreg er sliten. De er 2 cm lange når de er nye. Et par hakk billigere enn en ny dynamo. Og når du først har den av så blåser du av alt støvet i der med trykkluft! Viktig med kondensator når du har stor stereo for at det sliter hardt på dynamoen og spenningsregulatoren.

 

EDIT:

 

Må legge til at det var på en søndag og Torshov hadde søndagsåpent grunnet at de var i samme bygget som Smartclub. F L A K S! :titties:

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg har opplevd et par slike morsomme ting..

 

En gang, var jeg å kjørte i Oslo, med stereo på (32" sub, for de som ikke vet). Jeg spillte ganske bra, kjørte, etc. men så plutselig begynte jeg å få problemer.

 

Viste seg at polskoen hadde falt av batteriet!

Eneste "batteri" jeg hadde, var 2.0 fahrad digital kondensator.. hehe..

Skal si jeg var litt imponert at den klarte å holde bilen gående!

 

Så var det jo den turen min, oslo-bergen.

Jeg kjørte med stereo, vindusviskere, full guffe på varmeapparatet, varmetråder i bakruten, masse strøm på usa-lys, etc.

 

Pluselig begynte bilen å daue!

Jeg merket så at det var pga. vindusviskeren.

 

jeg trodde jeg hadde fått en kortsluttning i vindusviskeren og kjørte derfor uten visker.. Så kjørte jeg en god stund og plutselig slo cd-spilleren seg av og nektet å starte.

 

Kunne fremdeles kjøre..

 

Kjørte videre og så så jeg plutselig "wtf?? ingen bensin jo"

Jeg hadde jo så lite strøm, at jeg fyllte bensin med motoren i gang :p (reservedunk)..

 

Bilen dauet et par ganger, jeg mistet strøm til lys, etc.

når jeg da nådde fagernes, hadde jeg sikkert veldig få volt på batteriet!

Jeg hadde i tillegg ikke batteri på mobilen(!).

For en gangs skyld, var ejg glad for å se politiet!

De kom og hjalp som bare det! Ringte til falken og viking, fant ut hva som var billigst, etc.

 

Må si at fagernes politiet virket hyggelige!

Derimot, folk som bodde på fagernes (deriblant en pilot som var ute å fyllekjørte), var det ikke mye hjelp å få av.

 

En dude i en amerikansk bil, giddet ikke å slepe meg til et litt bedre sted å stå, enn et upplyst sted. (selv om jeg tilbød han noen hundringser).

Piloten som var ute å fyllekjørte, mente vi skulle skubbe bilen, men han sa jeg måtte svinge, pga han hadde drukket.

De fleste bare kjørte forbi.

 

Som sagt: politiet på fagernes er noen av de få politiene jeg har fått positivt inntrykk av.

 

ps.jeg har ikke noe imot politi, fordi de er politi, men mange burde ikke fått lov å ha slik makt i sammfunnet. Jeg vet noen må være politi, men det bør være de som klarer å oppføre seg profesjonellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg et multimeter og mål på batteriet når bilen går, skal da lade rundt 13volt, maks 13.8. er du nede på 12 så er børstene/regulatoren klar for og skiftes, men ldet er jo lett og ta ut den og sjekke da, 2 stjerneskruer tenker jeg

 

HEHE..

Sist jeg målte.. Da laddet edn 14.42 eller noe.. Men har ikke testa siden det.. Har stereo, batteriet er nesten helt nytt 78 amp batteri.

 

Det er slik at når jeg nettopp har ladda batteriet, så er startern kvikk ei stund, så etter et par dager da går den saktere.. akorat som dynamoen ikke ladde nåkk strøm..

 

Men skal sjekke spenningen !

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg et multimeter og mål på batteriet når bilen går, skal da lade rundt 13volt, maks 13.8. er du nede på 12 så er børstene/regulatoren klar for og skiftes, men ldet er jo lett og ta ut den og sjekke da, 2 stjerneskruer tenker jeg

 

 

så lite folk kan :P:P

 

 

13.8V er DÅRLIG lading på en dynamo!!!

 

ladinga skal ligge på 13.8 - 14.6 imellom der er den helt grei!!

 

ultimate. (beste) for batteriet er 14.2V i ladespenning.

 

men skjekk regulatoren, er jo så enkelt på 240 =)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at Mambo har helt rett dær...! 13.8 -> 14.6 V er riktig...

 

Hvis du har mye bilstero bør du ha en 15 V regulator da dynamoen leverer mye mere strøm ved høyere spenning... Du får også bedre lys og mere effekt av anlegget....! Har 15 V regulator selv og ligger da på 14.8 V ladepenning på batteriet.. :)

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mambo:

 

Ladespenninga kommer jo helt an på regulatoren. Original på Volvo er jo 14V så med litt belastning høres 13.8 riktig ut. Så lenge du lader over 12V så lades batteriet, Lades riktignok raskere jo nærmere 15V du kommer. Kunne kjøpe 15V da bilen streika, men var konservativ og tok 14,5V

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være slitte børster.....

Ladespenninga bør være på 14,2-14,4 volt!

 

Test av dynamo (NOEN VIKTIGE PUNKTER)

 

-Måle spenning på batteri når motor går med ca 1500 o/min.

uten å skru på forbrukere-

 

-,åle spenning på samme sted, nå med alle forbrukere på skrudd

 

Tenkt resultat: 14.2V uten forbrukere

 

med forbrukere: 13.8

 

Max spenningsfall på ladekrets er o.5 V

 

feil i generatoren kan være:

 

-Brudd i rotor

-dårlig/slitte børster

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mambo:

 

Ladespenninga kommer jo helt an på regulatoren. Original på Volvo er jo 14V så med litt belastning høres 13.8 riktig ut. Så lenge du lader over 12V så lades batteriet, Lades riktignok raskere jo nærmere 15V du kommer. Kunne kjøpe 15V da bilen streika, men var konservativ og tok 14,5V

 

 

og jeg ser ikke hvorfor du nevnte meg, når det du sier er akkurat hva jeg skrev :( jeje =) du mente det vel godt =)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår