Gå til innhold

Muligens gåen dynamo kansje ?

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men jeg synst der er rart at når jeg ladder batteriet, så holder det veldig bra et par dager, så laddes det på en måte litt ut.. kan hende det er normalt da.. + at det er ganske kjølig ute..

 

Men skal måle seinere "i dag" :D (klokka er nå 04:18) ;)

 

Takk for masse hjelpsomme svar vertfall!

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synst der er rart at når jeg ladder batteriet, så holder det veldig bra et par dager, så laddes det på en måte litt ut.. kan hende det er normalt da.. + at det er ganske kjølig ute..

 

Men skal måle seinere "i dag" :D (klokka er nå 04:18) ;)

 

Takk for masse hjelpsomme svar vertfall!

mens du er ute å måler ta ut regulatoren;) trenger bare et flatjærn (eller en 7-8 kopp) å puss kontakttilkoblingene på regulatoren og dynamoen;)

 

da ser du raskt om de er slitte ol. det skal stå på regulatoren om det er 14v, 14.5v, el 15v regulator;) lengda skal være fra 32mm - 35mm når regulatoren er ny.... er den rundt 1cm bør du skifte;)

 

håper du får det til sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mens du er ute å måler ta ut regulatoren;) trenger bare et flatjærn (eller en 7-8 kopp) å puss kontakttilkoblingene på regulatoren og dynamoen;)

 

da ser du raskt om de er slitte ol. det skal stå på regulatoren om det er 14v, 14.5v, el 15v regulator;) lengda skal være fra 32mm - 35mm når regulatoren er ny.... er den rundt 1cm bør du skifte;)

 

håper du får det til sombrero

 

Hvor ligger denne regulatoren på dynamoen da ? Er det bak på mot olje filteret ? Er det en liten "jobb" å få den ut eller vanskelig å komme til ?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger denne regulatoren på dynamoen da ? Er det bak på mot olje filteret ? Er det en liten "jobb" å få den ut eller vanskelig å komme til ?

den ligger bak mot filteret, ja;) jeg bruker ca 20-30 min MAX på å skru ut regulatoren og pusse den å montere den ijenn;) såe vil ikke si at det er "mye" jobb;)

 

regulatoren er som regel litt avlang å hvit med en svart rund "dings" på;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 940 motor lader 15,6 volt ved kaldstart og legger seg på rett under 14,4v etter noen minutter. (har en schwær dynamo på 100A og ingen verdens ting som bruker strøm (utenom inj./tenning). fullader et flatt batteri (75Ah) på noe over en halvtimes kjøring :D)

har lenge tenkt på å kjøpe en slik dynamo.. men har ikke kommet så langt :rolleyes: får se til sommeren;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lenge tenkt på å kjøpe en slik dynamo.. men har ikke kommet så langt :rolleyes: får se til sommeren;)

 

Jag også må skaffe meg en kraftig dynamo.. min er 55a angry

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag også må skaffe meg en kraftig dynamo.. min er 55a angry

min også er på 55 amp angry angry

 

hadde planer om å montere to 55amp :fingers: men ble så mye styr å få den festet :rolleyes:

da er det bedre med EN 100 amp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel så vidt jeg har fått med meg få samme dynamoen på 120A.. har du ikke nok strøm da så har du et problem.. tror det var BCB som solgte det..

 

55A er uansett litt i minste laget, rekker knapt til en innsprøytningsmotor, et par tusenmetere og et standard anlegg (frontsett og 6x9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa 13.8 V er dårlig, noe det ikke er med orig. spenningsreg.

 

selv om det er orginalt betyr det ikke at 13.8 er bra til å være en dynamo!

 

 

forresten, det du sier med at alt over 12V så lader batteriet..

 

 

jasså? normalt toppladet batteri SKAL ligge på 12.8V :)

 

uansett så har Ampere mye å si også

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel så vidt jeg har fått med meg få samme dynamoen på 120A.. har du ikke nok strøm da så har du et problem.. tror det var BCB som solgte det..

 

55A er uansett litt i minste laget, rekker knapt til en innsprøytningsmotor, et par tusenmetere og et standard anlegg (frontsett og 6x9)

 

Jeg har 55a dynamo og 78a batteri på:

 

Anlegg (cd spiller, forsterker med en 12" sub å 6x9)

Grøftelys

Holder på å montere 1000 metere nå:D

men har b23a da..

 

Men trenger mer støt til anlegget.. og hele bilen i det hele tatt.. Lyse dimmer noe så jævlig når jeg bruker varmetråder! og blinker litt ved høy musikk..

 

Foresten, var ute å målte litt i sta:

 

Med load:

Bilde(16).jpg

 

Uten load:

Bilde(25).jpg

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lader ikke mye den dynamoen din nei. kjøp deg enten en ny dynamo eller slå til å kjøp deg en kraftigere dynamo først som sist (du kan jo vente noen uker om du har lite penger, om du ikke overbelaster dynamoen din så holder den en stund til)

 

har egentlig aldri slitt med for lite strøm. B23A'en min og B19A'en min er så utrolig lettstartede at når de er varme så må vel starteren jobbe i ca 200millisekunder for å få nok sviv på motoren til at den starter.

 

B230FK motoren er det litt verre med, en kombinasjon av at det er elektronikk med svinghjulsføler samt en noe tvilsom bensinpumpe samt bensinpumperelé..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har nå tatt ut det som jeg "tror" er regulatoren.. hehe..

 

Der var 2 kål stifter som presset mot akslingen i dynamoen, og dem var en del korte..

 

Svært dårlig bilde, tatt med mobilen, og den fokuserer på bak grunnen i steden for.. doh hehe..

 

regulator.jpg

 

Satt inn en fra en annen dynamo som var mye lengre stifter på, men det virket ikke som det hjalp spes mye da.. :/

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå tatt ut det som jeg "tror" er regulatoren.. hehe..

 

Der var 2 kål stifter som presset mot akslingen i dynamoen, og dem var en del korte..

 

Svært dårlig bilde, tatt med mobilen, og den fokuserer på bak grunnen i steden for.. doh hehe..

 

regulator.jpg

 

Satt inn en fra en annen dynamo som var mye lengre stifter på, men det virket ikke som det hjalp spes mye da.. :/

 

det er regulatoren du har i handa ja..;) menne der ut til at akslingen i dynamoen er slitt også, ettersom man ser en slitekant på sidene av børstene;)

 

hadde jeg vært deg ville jeg sett på å få en "ny og større" evt brukt;)

 

skrapet du "tilkoblingspunktene" slik at det er GO kontakt mellom regulatoren å dynamoen før regulatoren ble satt inn :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår