Gå til innhold

Spm. ang. B230FK

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

-Hva er positift og negatift med denne motoren ?

-Går den bra ? (hk?)

-Er dem dyre ? ca. pris ?

 

Hvordan er den i forhold til B230FT ? med tanke på effekt og "går bra" ?

 

Takk takk gutta on the hill :D

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hei,

 

-Hva er positift og negatift med denne motoren ?

-Går den bra ? (hk?)

-Er dem dyre ? ca. pris ?

 

Hvordan er den i forhold til B230FT ? med tanke på effekt og "går bra" ?

 

Spørs om du tenker orginal-motor eller ei det :)

FK blei jo levert med 136(135?) hester orginalt, men den har jo potensialet for endel fler..

De skal også gå veldig økonomisk hvis man trimmer de til 170-ish hester. Du får vel en slik motor i bra stand for under 10 lapper i sverige, men det er jo bare å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel en slik motor i bra stand for under 10 lapper i sverige, men det er jo bare å sjekke.

 

 

må du gjennom noke fortolling/ avgifter hvis du skal kjøpe svensk motor???

 

eller e d berre til å måka oppi og godkjenna????

nissan cherry 1,3gl :( :(

1978 volvo 242! b19a masse rust..

plan : rustfri, mørk sølv grå, turbo, og orginal look!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlpejoHn: det er vel strengt tatt den beste rødblokkmotoren som er laga. Den har 135HK oginalt og 230Nm fra 2300rpm. Med chip fra BSR i .se så kan du få enten 150HK og 280Nm (økonomichip.. går jævla billig) eller 205HK og 330Nm chip (med 2.5" org. 940 eksos med katalysator..)

 

oginalt går den "bra" den drar jevnt og trutt fra kjeller'n og opp til en 4000ca. da dør den pga. alt for lite ladetrykk org. samt en dau kam. (min har 0,2bar turbotrykk fra 1200rpm :D) med chip trekker den bra helt til turtallssperra og skal visstnok vere så masse bunndrag i at en blir redd for drivverket..

 

edit.. eg satsa på A kam og chip til sommer'n. (orginalt er det T kam. den er berre lat.. sombrero) litt irriterande når dumpventilen sleppe luft uansett faen ka eg gjere då, full futt i dump'en fra godt under 2000rpm da, så blir masse sånne tøffe lyda :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe som er fint med den bilen er at den er så lett å justere opp på en trygg og god måte sånn at du får litt mer effekt.. man kan bare enkelt å greit shimse den opp litt. dvs shimse opp wg'n med 2 små skiver. dette skal gi en effekt på ca 150-160hk. husker ikke hvor mye du økte trykke.

men du merker at det drar kanskje ikke så tidlig som før. altså fra 1500.

men fra 2500, og det drar heeele veien :D:D mye bedre drar det og :D

 

 

koselig motor da =)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe som er fint med den bilen er at den er så lett å justere opp på en trygg og god måte sånn at du får litt mer effekt.. man kan bare enkelt å greit shimse den opp litt. dvs shimse opp wg'n med 2 små skiver. dette skal gi en effekt på ca 150-160hk. husker ikke hvor mye du økte trykke.

men du merker at det drar kanskje ikke så tidlig som før. altså fra 1500.

men fra 2500, og det drar heeele veien :D:D mye bedre drar det og :D

 

 

koselig motor da =)

 

sikker 0.6 ca.. samme som FT. blir då ca 165hk. trur det er gjort noke sånn med min for eg har meir ladetrykk enn det orginale (0,3) og eg har litt over 0,6. men den er ikkje chippa då seie dei på volvo som har peiling på det så ikkje masse vits å øke trykket uten chip. går berre for magert då

 

MEN; JA! kjempefin motor :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om man har FK motor og skifter turboen til turbo fra en FT ? Blir ikke det en FT da ? hehe..

 

Så dere mener det at det er minst like vert å kjøpe FK som FT ?

Mulig FK kan være litt billigere også kansje ?

Noen spes. modeller man bør holde seg mellom eller borte fra?

 

Hva mener du med å legge skiver å få mer HK ?? Hvordan fåregår dette ? :rolleyes: Hørest merkelig ut:)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er lurt å kjøpe en fra 1995 eller nyere, de har oljeunderspyling av stemplene.

 

det han mente med skiver, er at du shimser wastegaten slik at turbotrykket øker og da kompenserer motoren med å sprøyte inn mer bensin og du får mer moment og flere hester.

 

FT/FK er i bunn og grunn nøyaktig samme motor (blokk/topp) men det er forskjellig turbo og wastegate. er også forskjellige hjerner mener jeg. dette er bare å spør de på volvo om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra 5 til 10 000kr for et greit eksemplar med lav km og god stand.

 

Mambo: om du øker trykket kommer jo ikke økningen før litt opp i turtallsregisteret. bunndraget vil derfor vere uforandret. litt forskjell med chip, men en god chip vil ikke senke bunndraget, men vil heve MAX bunndrag til litt lenger opp, men hele kurven vil fortsatt ligge over den orginale kurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg satser på FT da :D

 

Faren t en kompis av meg jobber på Franze Foss, og han kjenner den del huggere ned igjennom landet.. Så han kunne sikkert fikse en billigere motor til meg :)

 

Men får bli til summers ;)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er lurt å kjøpe en fra 1995 eller nyere, de har oljeunderspyling av stemplene.

 

det han mente med skiver, er at du shimser wastegaten slik at turbotrykket øker og da kompenserer motoren med å sprøyte inn mer bensin og du får mer moment og flere hester.

 

FT/FK er i bunn og grunn nøyaktig samme motor (blokk/topp) men det er forskjellig turbo og wastegate. er også forskjellige hjerner mener jeg. dette er bare å spør de på volvo om.

 

Hvis det her er snakk om motorer ifra 95 å nyere har ft vs fk samme turbo å allt bortsett ifra wastegate oh eventuelt software..så det har absolutt ingenting for seg å kjøpe en ft istedet for en fk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår