Gå til innhold

hvor farlig er det å kjøre med høyt tomgangsturtall / sliten forgasser

Ranger emnet


jenspond

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nå endelig fått byttet varmeregister i golfen (jmf tidligere postinger)

Er da tilbake til problemet med for høyt turtall på tomgang.

den lå før på opp mot 3000rpm.

men har nå fått den ned til å gå på rundt 1600rpm (uten at jeg klarer å sette fingeren på hva jeg gjorde. riksa litt på kabler og rør og sprayet litt WD-40 på ledningfestene)

 

har tittet litt i forgasseren, som ser ut til å være en type 2E2, det spjeldet som er foran litt til høyre står loddrett når motoren er varm. Det er, slik jeg har skjønt etter litt lesing, ett tegn på at autochoken har skrudd seg av. ikke sant?

 

En annen naturlig ting å teste er slik jeg har skjønt det voksregulatoren forran på forgasseren. Er det mulig å få ut denne uten å måtte tømme systemet for kjølevæske? I såfall hvordan?

Leste ett tips ett sted om å ta den ut å se om den endra seg når den ble lagt i en kopp varmt vann.

Men har fyllt på kjølesystemet nettopp så kjipt å måtte tømme det igjen.

 

 

Har prøvd å sjekke vakumslanger for hull. Men feilsøking på vakum er ikke akkurat så lett.

Det er de små slangene forran (som går sammen tre stk) og tre gummislanger bak pluss slanger opp til den grønne boksen.

Noen flere vakumslanger å sjekke??

 

turtallet sank forresten veldig når jeg koblet fra den ledningen til vakumklokka (tror det er det er) som er koblet på fordeleren. Men det er vel vanlig at den skal gjøre?

 

 

En annen ting jeg lurer på er hvor farlig / skadelig for motoren det er å kjøre rundt med slike feil?

Har f.eks ødelagt vokstermostat kun påvirkning når den går på tomgang, eller sliter den ekstra på ellers også?

Hull i vakum slangene vil vel innvirke hele tiden. Men hva fører det egentlig til å kjøre med det slik??

 

Er vel ikke no poeng å prøve å kompensere med tomgangsjusterings skrue?

 

Er det dyrt/vanskelig å bytte ut de vakumslangene som hører til forgasseren?

 

Har planer om å få fiksa det. Men skulle helst ha kjørt bil sørover i påska. (Trondheim - Østlandet) Men usikker på om det er forvarlig/ om jeg klarer å fikse det før helga.

 

Folk i Trondheim som har Golf peiling kan gjerne sende en PM hvis de har lyst til å være snille å ta en titt.

 

Ble litt mange spm her, men håper noen tar seg tida til å komme med tips.

Har som skjønnt ut fra postinga ikke veldig peil, men håper å få fiksa det uten å måtte koste på alt for mye peng. og helst litt kjapt også.

 

På forhånd tusen takk

 

Mvh

Einar T. Raen

BMW 320DAT -01

Citroen Berlingo -05, Mini -71

x Seat Arosa x Mitsubishi Lancer GLX -93

x Golf II 1.8 -85 x Mazda 626 -89

x Rover Mini 1.3 -94 x Golf II 1.6 -85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår