Gå til innhold

anti turbo lagg??

Ranger emnet


LeifPer

Anbefalte innlegg

for det første, dette er ikke noe jeg skal gjøre med bilen min, jeg bare lurer. mange snakker om turbo lagg osv, men det forstår jeg ikke. jeg forstår det at det tar tid før turboen spoler seg opp osv, sammenlignet med en sugemotor, men turbolaggen er vell ikke så voldsom sen? hvordan bygger man en turbomaskin der den begynner å lade tidelig? å treffe på riktig størrelse på turboen har jo litt si, men hvilke andre faktorer spiller inn her? har lest litt om en volvo 240(dr dre sin her på forumet) som lader 1.6 bar allerede fra 2500 omdr. dette er da ikke så mye lagg? sugemotorene begynner jo så vidt å dra da. har aldri sett en film der en sugemotor drar helt fra bånn av. linker til noen eller?

 

har også fått meg meg at noen datasprut (f.eks autronic) har antilagg, er det noen andre måter en kan gjøre dette på? tenker mest mekanisk eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB(kulelager) turbo, skifte turbinbladene til lettere materiale, riktig størrelse på downpipe og grenrør etc..

og ikke minst riktig turbo..

 

+ bandasjere grenrør for å holde energi/varme inne, kompresjonen på motor er en veldig stor faktor...

 

Mekanisk antilag må bli noe sånt som de prøvde i Formel1 på 80-tallet.

Ventil som når du lukker gasspjeldet sender ladeluften inn i eksosmanifold og gjennom turbo.

Bensininnsprut inn i eksosmanifold... noe sånt sprøtt.

Ellers så finnes det noen systemer for de uten datasprut, som fungerer som en mellomting(piggyback) og kan la deg sette innsprut og tenning sånn at du får bensin ut i eksosen når du slipper gassen, akkurat som på datasprut med antilag. Om disse funker like bra, eller bare lager flammer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du pøser på enorme mengder varme/trykk som fører til materialtretthet i alle bauger og kanter. På en Grp.B rallybil side sto det at ALS aka bangbang dreper eksosrørene etter noen få mil også.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første, dette er ikke noe jeg skal gjøre med bilen min, jeg bare lurer. mange snakker om turbo lagg osv, men det forstår jeg ikke. jeg forstår det at det tar tid før turboen spoler seg opp osv, sammenlignet med en sugemotor, men turbolaggen er vell ikke så voldsom sen? hvordan bygger man en turbomaskin der den begynner å lade tidelig? å treffe på riktig størrelse på turboen har jo litt si, men hvilke andre faktorer spiller inn her? har lest litt om en volvo 240(dr dre sin her på forumet) som lader 1.6 bar allerede fra 2500 omdr. dette er da ikke så mye lagg? sugemotorene begynner jo så vidt å dra da. har aldri sett en film der en sugemotor drar helt fra bånn av. linker til noen eller?

 

har også fått meg meg at noen datasprut (f.eks autronic) har antilagg, er det noen andre måter en kan gjøre dette på? tenker mest mekanisk eller noe slikt.

 

Als skaper MYE varme.

De fleste har ikke bruk for als. Men for de som kniver om 1/10sek har bruk for als. Les wrc og rally etc.

På prosjekt der man sikter litt høyt på effekt, så blir lag´et betydelig uansett. Det beste middelet mot lag mener jeg er lystgass.

Turbotrykk betyr lite, det er luftmengde man er ute etter, ikke lufttrykk. Hjelper lite om en får et vannvittig høyt trykk tidlig hvis ikke luftmengden er der.

1,6bar på en 2,3l ved forholdsvis lavt turtall med en grom turbo burde nærme seg 500Nm. Har denne 240 volvoen det selv om den får så mye trykk tidlig?

Lag er heller ikke ensbetydende med når på turtelleren du får trykk, men også den tiden det tar fra du gir full pedal til du har fullt trykk på høyere turtall.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Als skaper MYE varme.

De fleste har ikke bruk for als. Men for de som kniver om 1/10sek har bruk for als. Les wrc og rally etc.

På prosjekt der man sikter litt høyt på effekt, så blir lag´et betydelig uansett. Det beste middelet mot lag mener jeg er lystgass.

Turbotrykk betyr lite, det er luftmengde man er ute etter, ikke lufttrykk. Hjelper lite om en får et vannvittig høyt trykk tidlig hvis ikke luftmengden er der.

1,6bar på en 2,3l ved forholdsvis lavt turtall med en grom turbo burde nærme seg 500Nm. Har denne 240 volvoen det selv om den får så mye trykk tidlig?

Lag er heller ikke ensbetydende med når på turtelleren du får trykk, men også den tiden det tar fra du gir full pedal til du har fullt trykk på høyere turtall.

 

vet ikke hk og nm, men det er en blod maskin. du kan lese mer på http://home.tiscali.no/volvo240/index.htm

 

hilmersson har gjort noe spennede med sin volvo, han har kompressor og turbo. hvordan har han fått dette til da? kompressoren mater 0.8 hele veien, og etter så og så mye trykk tar turboen over. noen som vet litt mer detaljert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor dreper ALS turboen??

 

Turboer er ikke laget for å bli brukt som forbrenningskammer og selvsagt reduserer dette levetiden betraktelig. Man kan riktignok justere hvor mye ALS man vil ha men uansett så skader dette turboen over tid uansett hvor "snill" man er

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktige punkter for å ungå lag...

 

*Riktig turbo !! Du setter ikke en T4 på en 2l om du skal ha 200 hk liksom.. ;)

Velg en som ¨å og si akkurat når målet ditt...

*Kulelagra turbo (på en T3/T04 hybrid kan du hente fullt ladetrykk ca 500-600 rpm tidligere sammenlignet med en 270 graders glidelager.. (Eks)

*Høy kompresjon (en Honda Integra kjører 11.5 i komp med en liten GT28RS turbo og 9200rpm på 94oktan borti USA, superresponsivt oppsett og ca 300hk. Fullt ladetrykk nesten med en gang han setter ned foten..)

*Varme - Den varme eksosen som kommer ut fra motoren må holdes så varm som mulig til den har passert turboen... Blir eksosen kaldere kan du si som "eksempel" at turboen ser en 1.6 mens du har en 1.8 liksom... ;)

*Eksosanlegg - Så stort som overhode mulig å montere med tilstrekkelig bakkeklaring og fungerende understell... 2.5" er minimum på biler over 150hk, 3" over 250hk.. Jo større jo bedre.. Turboen skal ha minst mulig baktrykk..

Her er et eksempel på en Supra, men 3,5" - 3,7" - 4" eksos... Ikke en gang downpipen ble bytta... Kun Cat-back...!!! Dette gjelder for alle turbobiler.. http://www.to4r.com/media/special/TO4Rcotdyno005.jpg

*En god dumpventil, som hindrer at turboen bremses under girskift..

*ALS er vel forbeholdt gærninger som bor på stripa... ;)

 

Ikke la dere lure av ladetrykk, 2 bar på en liten turbo gir en viss effekt, mens en større turbo kan levere samme effekten ved 0,6 bar. Det som er viktig er å vite hvordan turboen flower, og da trenger man "turbo maps", der du kan finne ut på hvilke motorer denne turboen passer på, og om den vil gi deg det du er ute etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktige punkter for å ungå lag...

 

*Riktig turbo !! Du setter ikke en T4 på en 2l om du skal ha 200 hk liksom.. ;)

Velg en som ¨å og si akkurat når målet ditt...

*Kulelagra turbo (på en T3/T04 hybrid kan du hente fullt ladetrykk ca 500-600 rpm tidligere sammenlignet med en 270 graders glidelager.. (Eks)

*Høy kompresjon (en Honda Integra kjører 11.5 i komp med en liten GT28RS turbo og 9200rpm på 94oktan borti USA, superresponsivt oppsett og ca 300hk. Fullt ladetrykk nesten med en gang han setter ned foten..)

*Varme - Den varme eksosen som kommer ut fra motoren må holdes så varm som mulig til den har passert turboen... Blir eksosen kaldere kan du si som "eksempel" at turboen ser en 1.6 mens du har en 1.8 liksom... ;)

*Eksosanlegg - Så stort som overhode mulig å montere med tilstrekkelig bakkeklaring og fungerende understell... 2.5" er minimum på biler over 150hk, 3" over 250hk.. Jo større jo bedre.. Turboen skal ha minst mulig baktrykk..

Her er et eksempel på en Supra, men 3,5" - 3,7" - 4" eksos... Ikke en gang downpipen ble bytta... Kun Cat-back...!!! Dette gjelder for alle turbobiler..

*En god dumpventil, som hindrer at turboen bremses under girskift..

*ALS er vel forbeholdt gærninger som bor på stripa... ;)

 

Ikke la dere lure av ladetrykk, 2 bar på en liten turbo kan tilsvare 0,6 bar på en stor og samme effekt) Det som er viktig er å vite hvordan turboen flower, og da trenger man såkalte "turbo maps", der du kan finne ut på hvilke motorer denne turboen passer på, og om den vil gi deg det du er ute etter...

 

 

vel kamerat. 0.6 bar er 0.6 bar. å 2 kg er 2 kg men det er ikke sikkert at den som det blir ladet 2 kg på er beregnet det og leverer noe spesiet bra med lust i forhold tl trykk der.

Bmw M3 Turbo

Nissan king-cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok flere Evoer med ALS enn uten i Norge. Så det er ikke noe å bry seg om :)

 

Det er mange som tror evo'n kommer med ALS innebygd, men det stemmer ikke. Når det gjelder rallyevo'er så har de budsjett på turboer ;) De fleste som har Autronic i england bruker ikke ALS funksjonen.. ihvertfall ikke dem som må betale av egen lomme :D

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår