Gå til innhold

hvordan byggge lyd i audi 90?

Ranger emnet

gofle2

Anbefalte innlegg

kjøpte meg en udi 90,, gammal type.. så lurte jeg på om noen har bygd i en slik bil før? har hatt det bortsjemt enkelt tidligere i en golf2. men nå er det en sedan med en besin tank mellom bagasjerommet og cupeen..

noen ideer?

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg usikker på hattehyllestørrelsen i 90'en, men har du plass til en eller to 10"/12" der så ville jeg anbefalt å plassere subelementet der.

Så kan du supplere med et komponentsett på dashen og evt. midbasser i dørene/kickpaneler.

Velger du elementer med relativt høy følsomhet trenger du ikke noen monstre til forsterkere og slipper trolig unna "discolysfella" på den måten.

Spørst litt på dynamostørrelse også hvor mye guffe du kan få.

Hva ser du for deg å bruke og hva slags lyd er du ute etter? Max dunka-dunka fjortisfaktor eller av typen som gir deg gåsehud rett og slett fordi det låter bra?

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg usikker på hattehyllestørrelsen i 90'en, men har du plass til en eller to 10"/12" der så ville jeg anbefalt å plassere subelementet der.

Så kan du supplere med et komponentsett på dashen og evt. midbasser i dørene/kickpaneler.

Velger du elementer med relativt høy følsomhet trenger du ikke noen monstre til forsterkere og slipper trolig unna "discolysfella" på den måten.

Spørst litt på dynamostørrelse også hvor mye guffe du kan få.

Hva ser du for deg å bruke og hva slags lyd er du ute etter? Max dunka-dunka fjortisfaktor eller av typen som gir deg gåsehud rett og slett fordi det låter bra?

Ja, sub i hattehyllen tror jeg vil være en god løsning i den bilen.

Mener å huske at det er relativt god plass der, så det burde ikke være noe problem.

Da er det bare å finne seg sub(ber) som er beregnet for stooore kasser og har høy følsomhet. Free-air subber vil nok egne seg bra.

OM du skulle ha plass til det, så vil Focal 40-A være en meget bra løsning ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke plass til en 12" i hatte hylla på 90....kansje en 10". Men skal du ha subber i hatte hylla så må du kutte vekk den hattehylla av metal som sitter unner den i tre. Og jeg for hørte meg om detta når jeg skulle motere 6x9" i bilen min. Og da fikk jeg som svar at den stiva opp karosseriet, så jeg måtte ikke fjerne for mye av den. Men vist du skal ha basskasse i bagarse romet må du prøve og ikke montere den innpå tanken. For da blir det en stygg during fra tanken.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det består av:CD-spiller med MP3(WMA): Pioneer DEH-P77MP med fjernkontroll

Forsterker: Audison LRX 5.600(5 veis)

Høyttalere: CadenceZX6-KIT 6.5" med delefilter og diskanter

Bass: Cadence Mallet 12" i reflekskasse.

Spiller utrolig pent og høyt! Se på sia her, har et innlegg... Eller send pm for spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg en udi 90,, gammal type.. så lurte jeg på om noen har bygd i en slik bil før? har hatt det bortsjemt enkelt tidligere i en golf2. men nå er det en sedan med en besin tank mellom bagasjerommet og cupeen..

noen ideer?

Litt VELDIG off topic...

Din golf som sto i Nytt i Uka til salgs ?? :)

Audi ftw! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei var ikke min.. om ikke det var han som kjøpte den av meg igjen som prøver å selge den... han var vist ikke fornøyd.. trdde det skulle vær like strøkent som en 05 mod eller no..

men av all respekt.. vil ikke tro att noe subb i hattehylla vil vær noe.. mente du uten kasse? har bygd masse annleg men har ikke putta subber i ei hattehylle før.. dynamon vet jeg ikke... 90 amp eller noe sånt.. har også kondis liggende fra golfen.. der hadde jeg en stund autostudio x12r 12" med spl dig 1450 monoblokk. saga 2 kanaler og spl 6x9.. funka greit.. lurer på å skaffe med noe peerless komp sett framme og bak med dynabell 4 kanaler og dynabell multimagnet 10" men vet ikke hvilke monoblokk jeg skal ha.. tar det etterhvert..

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei var ikke min.. om ikke det var han som kjøpte den av meg igjen som prøver å selge den... han var vist ikke fornøyd.. trdde det skulle vær like strøkent som en 05 mod eller no..

men av all respekt.. vil ikke tro att noe subb i hattehylla vil vær noe.. mente du uten kasse? har bygd masse annleg men har ikke putta subber i ei hattehylle før.. dynamon vet jeg ikke... 90 amp eller noe sånt.. har også kondis liggende fra golfen.. der hadde jeg en stund autostudio x12r 12" med spl dig 1450 monoblokk. saga 2 kanaler og spl 6x9.. funka greit.. lurer på å skaffe med noe peerless komp sett framme og bak med dynabell 4 kanaler og dynabell multimagnet 10" men vet ikke hvilke monoblokk jeg skal ha.. tar det etterhvert..

Det å montere sub i hattehyllen på en slik bil vil fungere meget bra om det blir gjort skikkelig!

Hele bagasjerommet vil da fungere som kasse.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hvordan trives de fleste basser i ca. 500 liters kasse da? Dårlig er jeg redd :D

@lpher

Les litt nøyere det jeg skrev litt lenger oppe først...

Det finnes faktisk subber beregnet på free-air også!

Kan nevne noen flere om du mener det er viktig.

Jeg har ikke snakket om de fleste basser ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ett lig prosjekt i en Jetta. Fikk ett tips av Dag Johansen på forumet her om å skjære ut bitte litt større hull en det elementet er i diameter.

Bygg en kasse som du kan ha liggene dønn oppunder av hylla og hvor da elementene blir liggene åpne og kan spille fritt inn i bilen.

Bruk f.eks glassfiber til å lag en kant ned fra hattehyllen så du får tettet den åpningen som blir mellom kassa og hylla.

Autod på forumet her er "Kong Glassfiber og Finish" så kan jo evn høre med ham om hvor mye det ville kostet å legge hattehyllen i glassfiber og lage pene kanter som går ned til plata på basskassa.

Så ikke at det var skrevet tank i ryggen før nå men lar det stå åpen uansett.

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider