Gå til innhold

vill eg merke nåke forsjell på å bruke en 530 topp, når der sto på en 531? B230ET

Ranger emnet

volvo264

Anbefalte innlegg

har fått henta motoren min no. den 531 toppen som sto på den var litt meir knust enn forventa. so eg må vell bytte toppen på den. har en 530 topp ståande på en anna motor, vill eg merke nåke forsjell på å bruke en 530 topp, når der sto på en 531? eller er de bedre å få skaffa seg en ny 531 topp eller en 16V topp når eh fyrst bytter toppen...gidder ikkje å bruke en hau med peng på å kjøpe nye topp pakninger om de blir fleire topp bytte på motoren

motoren er en B230ET :)

General-Aasen

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en nyere 530 topp i god stand kan være mye bedre enn en sliten gammel 531, men ved lik stand på begge to er 531 mye bedre... om du så setter eksempelvis A-kam i 530toppen (samme som sitter i b230et 531orig.) så er fortsatt 531toppen bedre spesielt på turtall..

men jeg satt nedi komplett 98mod B230FK med 530topp i min når min B230ET 88 raste... den nye motoren gikk bedre enn den gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
Her fikk jeg svar på det jeg lurte på.. Men hva er egentlig forskjellen på 530 og 531 toppen? Er 531 portet noe? stiver ventil fjærer el? sånn sett i forhold til hverandre.. Er det ett årstall av 531 toppene som er bedre enn andre?

mvh

Jarle

531 og 405 toppene er såkalte svanehals topper:D er mye bedre flow i disse enn i en standrd 530 topp. det er portinga som er forskjellig ventiler er likt på de. Jeg har altid fått høre at det er umulig å porte en standard 530 likegodt som 531-405 er orginalt... er derfor man ikke lager feks steg 5 topp av 530 emne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider