Gå til innhold

Kjølevifte problem

Ranger emnet

Golf2_fanatic

Anbefalte innlegg

Hadde samme problem på ein bil eg hadde en gang..

Men tok bare og brukte tåkelysbryteren til og styre vifta av og på med

manuelt.. (tåkelyset sagte eg av før EU kontrollen.. slapp eg og fikse deT;)

Men vifta er i bunn og grunn bare til for å hjelpe med kjølinga ved veldigt lav

fart eller ved stillestående.. Så det var jo ikkje no gunstig løsning :rolleyes:

Har den fungert menst du har eigt bilen? Kan jo vere forrige eiger som har

tatt ein spansk ein og koblet den inn permanent?

Hva med litt mer informasjon? Helt identisk termostat du byttet til?

Hvordan var ledningene?

Går vifta over noe relé ? Det kan jo vere brent..!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleviften på min 88 Xr3i går så lenge tenningen er på. Den stopper ikke, noe som resulterer i at motoren aldri bli varm. Kjører rundt med konstant kald motor, noe som ikke e så altfor bra.

Byttet i dag termostaten, noe som hjalp lite.

Noen som vet hva dette kan være? Takknemmelig for all hjelp.

Hvilken termostat bytta du?.. den som slipper inn kaldt vann når motoren når ett vis grader eller termobryter til vifta?

Nå vet jeg ikke om det er termostat på en xr3i men vil tro det..

Denne åpner seg når motoren har blitt varm nok og slipper inn kaldtvann.

Så Om den vifta står å går hele tiden er ikke så farlig.. hvis det skulle være problemet hadde alle biler ikke blitt varme hvis de kjørte (luftkjøling)..

Så Prøv å bytt Termostat..

Var hvertfall sånn det var på golfen min..

(noen får rette meg om jeg tar feil her;) hehe)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleviften har alltid vært sånn. Tenkte å ringe til Ford å spørre om eg kan få koblingsskjema på viften.

Eg koplet ut viften i går, og tok meg en kjøretur. Motorenvarmen steg etter kort tid opp på normal, så den viften der må kjøle noe helt jævlig.

Eg byttet den termostaten som slipper inn kaldt vann. Tror eg...hehe. Viste ikke at det var fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleviften har alltid vært sånn. Tenkte å ringe til Ford å spørre om eg kan få koblingsskjema på viften.

Eg koplet ut viften i går, og tok meg en kjøretur. Motorenvarmen steg etter kort tid opp på normal, så den viften der må kjøle noe helt jævlig.

Eg byttet den termostaten som slipper inn kaldt vann. Tror eg...hehe. Viste ikke at det var fler.

100% sikker på at det er vanntempføleren som er gåen.den som styrer når vifta skal gå og ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider