Gå til innhold

Min første 240 (med turbomotor). Treng tips og råd!

Ranger emnet


Gjest BilDilla

Anbefalte innlegg

Gjest BilDilla

Har aldri hatt Volvo før men har lyst på en bil med RWD, potensial for litt hk, lett å mekke på og ikkje så altfor dyrt... Da tenkte eg Volvo 240/242/244 (liker ikkje stasjonsvogn) med turbomotor. Har hatt en Saab 9000 T16 og eg synes turbomotorene til Saab er geniale, men eg savnar rwd.

 

Eg er ute etter en bil som er i grei stand og ikkje er så dyr. Det skal vere en bil som eg skal mekke på og delvis bygge sjølv. Derfor treng det ikkje vere original turbo. Eg ser for meg en bil med 200hk++, holdbar motor, litt senket/avstivet for bedre kjøreegenskaper, og som går an å få godkjent hos biltilsynet. Er i hovedsak ute etter en bil fra og utover 1985.

 

Eg ser for meg to utgangspunkt:

- Kjøpe en 240 med sugemotor og deretter turbokonvertere/bytte motor

- Kjøpe en 240 med turbomotor og evt. trimme den (meir)

 

Har hørt at det går an å få kjøpt ferdig trimma turbomotorer som bare er å sette i bilen. Kva kostar dei og kven selg dei? Noen med erfaringer fra dette?

 

For meg er det viktigare kor artig bilen er å kjøre enn korleis den ser ut. Har ikkje tenkt å bruke mange pengar på styling og anlegg. Prioriterer motor og kjøregenskaper.

 

Eg vil gjerne ha tips og råd, om muligheite og kva som kan bli godkjent hos biltilsynet. Og i tillegg kva det kjem til å koste. Eg har litt kunnskaper om bil og motor og har tenkt å gjere arbeidet sjølv. Har også fleire som kan hjelpe meg. Har også tilgjengeleg en plass å skru bil på.

 

 

Håper nokon kan hjelpe meg igang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla
Hvor mange penger hadde du tenkt å legge i dette da?

 

ca. 15-20000 til å begynne med...

 

 

motor med 200hk: ca 10-15000

 

 

bil i grei stand: 15-20000

 

dempere og fjærer: bilstein/gulekoni 5-6000 fjærer 1000-2000

 

sperre: 2500

 

 

der har du vel en grei leike bil?

 

Med "bil i grei stand", meiner du bil med turbomotor eller bil med sugemotor? Og kvar får eg evt. kjøpt ferdig trimmet motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale å kjøpe en ferdig turbobil, istedefor å konvertere, haar lett for å bli mye tull da.

med ferdig/orginal tic bil vet du hva du får. så er det bare å trimme i vei.

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør tenke på flere ting her.

Om du skal konverere en gasser-bil til en FT motor, er det en del du må ha:

 

Ny motor m. ledningsnett og hjerner

Ny gir, clutch og svinghjul

Tankpumpe m. armatur + "sil"

Hovedpumpe + bensinfilter + festebrakett

"fetere" dekk

etc. etc.

 

Det baler fort på seg!

Du kan få tak i en FT motor for ca. 10-15k, men så skal du gjerne ha M90.

For M90 må du sikekrt ut med 5.000kr, da er du oppe i 15-20k.

Hovedpumpen koster vel nesten 3.000kr, så da er du i 18-23.000

Da har du fortsatt ikek noe bil å hive det i!

 

Så skal du ha en grei bil, som bør være rustfri iallefall.

Du bør også helst kjøpe deg en nyere enn 86', slik at du får ventilerte skiver, brede baklykter, nye typen interiør, etc.

evnt kan du jo kjøpe en ombygget, eldre 240.

 

Men uansett, ikke bruk penger på noe som ruster vekk etter et år.

Det er mye dyrere å kjøpe noe rustet vrak, enn å kjøpe en strøken bil. (med mindre du kan ta all rusten selv).

 

Jeg tror du kan finne en 240 i grei stand, med b230ft for 30-50.000kr, avhengig av stand/utstyr.

 

Det er også litt mindre risiko om du kjøper en bil som fungerer, siden du da vet at alle delene fungerer. Når du kjøper deler løse, har du jo ingen garanti for at de virker (med mindre du betaler mye hos en hugger).

Du vil da også slippe mye jobb med ledningsnett, etc.

 

Om du vil bygge om selv, ville jeg satset på en 240 som har injection allerede.

Du kunne jo evnt også satset på en 260, revet ut v6'en og hevet inn en ft motor, elns.

 

Men, husk: selv om delen ikke koster så mye hver, blir det mye på bunnlinjen!

Du vil derimot få en VELDIG bra bil, om du bygger den opp med de riktige delene.

 

Om du senker en 240, hiver på gassdempere, lavere profil, kraftigere stabilisatorstag og polyurethane-foringer. Da er den *veldig* bra å kjøre!

Du vil da overraske mange over hvordan du tar svingene med minimal krengning!

 

husk: istedenfor å senke 2 meter, bør du heller satse på kraftigere stag, slik at du beholder et snev av komfort og veigrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla
Ja, du bør tenke på flere ting her.

Om du skal konverere en gasser-bil til en FT motor, er det en del du må ha:

 

Ny motor m. ledningsnett og hjerner

Ny gir, clutch og svinghjul

Tankpumpe m. armatur + "sil"

Hovedpumpe + bensinfilter + festebrakett

"fetere" dekk

etc. etc.

 

Det baler fort på seg!

Du kan få tak i en FT motor for ca. 10-15k, men så skal du gjerne ha M90.

For M90 må du sikekrt ut med 5.000kr, da er du oppe i 15-20k.

Hovedpumpen koster vel nesten 3.000kr, så da er du i 18-23.000

Da har du fortsatt ikek noe bil å hive det i!

 

Så skal du ha en grei bil, som bør være rustfri iallefall.

Du bør også helst kjøpe deg en nyere enn 86', slik at du får ventilerte skiver, brede baklykter, nye typen interiør, etc.

evnt kan du jo kjøpe en ombygget, eldre 240.

 

Men uansett, ikke bruk penger på noe som ruster vekk etter et år.

Det er mye dyrere å kjøpe noe rustet vrak, enn å kjøpe en strøken bil. (med mindre du kan ta all rusten selv).

 

Jeg tror du kan finne en 240 i grei stand, med b230ft for 30-50.000kr, avhengig av stand/utstyr.

 

Det er også litt mindre risiko om du kjøper en bil som fungerer, siden du da vet at alle delene fungerer. Når du kjøper deler løse, har du jo ingen garanti for at de virker (med mindre du betaler mye hos en hugger).

Du vil da også slippe mye jobb med ledningsnett, etc.

 

Om du vil bygge om selv, ville jeg satset på en 240 som har injection allerede.

Du kunne jo evnt også satset på en 260, revet ut v6'en og hevet inn en ft motor, elns.

 

Men, husk: selv om delen ikke koster så mye hver, blir det mye på bunnlinjen!

Du vil derimot få en VELDIG bra bil, om du bygger den opp med de riktige delene.

 

Om du senker en 240, hiver på gassdempere, lavere profil, kraftigere stabilisatorstag og polyurethane-foringer. Da er den *veldig* bra å kjøre!

Du vil da overraske mange over hvordan du tar svingene med minimal krengning!

 

husk: istedenfor å senke 2 meter, bør du heller satse på kraftigere stag, slik at du beholder et snev av komfort og veigrep.

 

Takker for et bra svar :)

 

Hadde ikkje tenkt å bruke 30-50k på bil no med det første.. Men kor mykje må eg betale ca. for en original 240tic >1986mod. Da en bil eg ikkje må overhale/bytte motor på med en gang, men kan heller pusse/sveise litt rust og anna vedlikehold o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår