Gå til innhold

Ventil timing/ventil overlapp????

Ranger emnet


Riddick

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som har greie på vintil tider og ventil overlapp???

 

Jeg har en 1,6L motor med ettermontert turbo. På denne motoren er det et org ventil overlapp på 15grader ved TDC, og 104grader ved BDC.

Insug kammen: åpen 5grader - stengt 51grader

Eksos kammen: åpen 53grader - stengt 15grader

 

Hva er best på en turbo motor, mye overlapp eller lite overlapp???

 

Og en annen ting. Hva med durasjonen?? Lik på in og ex kam? Eller skal den ene ha mer enn den andre? Min har 236 på insug kammen og 248 på eksos kammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor er det? Turbomotorer har generelt mindre durasjon og mindre overlapp. Overlapp er antall grader hvor innsug og eksos er åpne samtidig og i ditt tilfelle vil du få 20 grader overlapp. Ikke så enkelt å justere kammer med kjøring på landevei, men jeg ville latt det vært originalt og ikke tenkt på dette til å begynne med. Det originale funker vanligvis svært bra! Har turbokonvertert mange motorer og det som jeg mener er viktigst å tenke på er programmerbar motorstyring, Autronic, electromotive osv osv

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor er det? Turbomotorer har generelt mindre durasjon og mindre overlapp. Overlapp er antall grader hvor innsug og eksos er åpne samtidig og i ditt tilfelle vil du få 20 grader overlapp.

 

Ja, såklart det er 20 grader. Liten skrivefeil fra min side... :) Syns det høres ut som mye overlapp, og synderen er jo eksos kammen som stenger 15 grader etter TDC.

Motoren min er en B6 som står i en mazda mx5 1990.

 

Det jeg egentlig er ute etter er raskere respons fra turboen, og slik jeg har forstått det så er det en del å hente ved å justere kammene, eller i beste fall bytte de til en mer turbo vennlig konfigurasjon. Kanskje også vurdere en innsug kam på eksos siden som vil gi mindre overlapp, eller tar jeg helt feil der????

 

Når det gjelder motorstyring så kjører jeg med Link Engine Managament fra et firme som heter flyin'miata. Sikker ukjent for mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite overlapp er tingen med turbo, men med standardkammer er det ikke noe problem, også hørt om folk som har kjørt på ekstremt vasse sugemotorkammer på turbomotor med godt resultat, husk at noe overlapp må du ha for godt resultat grunnet tregheten i gasser og god gjennoimstrømning.

Problemet med stor overlapp på turbomotor er at man kan få mottrykk i fra eksosen inn i sylinderen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår