Gå til innhold

Lade problemer på GTI 16V

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

For ca. to måneder siden kjøpte jeg min GTI 16 86mod til kr 41.000,-.

 

Da vi skulle kjørt bilen hjem, la jeg merke til at det lyste i ladde lyset noen ganger, men hørte også at reima sluret, da vi var nesten hjemme lyste ladde lyset stortsett hele tiden, uansett om man gav motoren turtall (da tror jeg ikke reima slurte).

 

Når jeg kom hjem stramma jeg reima, slik at den sluttet å slure.

(bilen stoppet faktisk en gang pga. at batteriet var tomt, dette var før jeg stramma reima).

 

Jeg ladda batteriet og startet den igjen, men ladde lyset lyste fortsatt, delvis uavhengi av motor turtallet.

 

Jeg tok av børstene på dynamoen, de var litt slitt, men jeg så tydelig at "sleperingene" som børstene skal stå mot var betydelig slitt. Selv om disse var slitt, skulle det vell ikke ha noe med at den slutta å ladde. (?)

 

Jeg gikk så å skrudde av en børste fra en gammel caddy som vi har stående, den passet heldigvis og jeg skiftet en børste ut med denne, bare for morroskyld. Da jeg startet opp bilen igjen (ettersom jeg kan huske, begynner å bli en stund siden nå), var situasjonen blitt forandret.

 

Med engang man har startet den, lyser lyset, men med en gang man gir den turtall for første gangen, forsvinner lyser (og blir borte). (trenger IKKE gi gass etter at jeg først har gitt gass).

 

Laddingen virket å fungere helt fint nå, så lenge jeg ga den gass etter at jeg startet den.

 

Uansett tror jeg ikke at det skal være på denne måten, er jo veldig irriterende.

 

Hvor høy skal laddingen være ? Målte den til 13.50 V , kunne vell gjerne vært litt høyere... .

 

Jeg blir litt bekymret når jeg tenker på dette, med tanke på at jeg til sommeren skal sette i et litt større stereoanlegg, og man burde jo ha ordentlig strøm forsyning da..... .

 

Jeg har tenkt litt på hvordan jeg evt. kunne ordnet problemet. Siden det er slik at dynamoen tydeligvis må få et visst turtall før den slipper igjennom strøm, kunne man jo fks. skifte til et større reim-hjul , slik at den åpnet allerede når motoren gikk på tomgang.

 

Har hørt noe om at det skal være "dioder" som skal åpne og slippe igjennom strøm (i dynamoen), kan det være feil med disse?

 

 

Ellers har jeg lagt merke til en annen ting. Jeg kan faktisk HØRE når den ladder og når den ikke ladder.

 

Når den ladder kommer det en slags fin surre lyd, og jeg hører tydelig at den IKKE er der når jeg starter motoren, og den går på tomgang, men med engang jeg gir gass , kommer lyden & laddinga... .

 

Håper jeg har uttalt meg tydelig nok til at noen kan forstå problemet... .

 

Hjelp meg !!!! :)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra dynamo bør her til lands lade med 14,4 - 14,6V p.g.a. klimaet, men egentlig er alt fra 14,0V og opp til 14,6V bra nok , og siden den er slitt ville jeg bare investert i en pent brukt eller ny dynamo. For å prøve å fixe den svarer seg som regel ikke. ;)

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gamle BMW måtte jeg ruse motoren opp på 3000 før den ladet, etter det ladet den stabilt og fint. Jeg tror det hadde noe med den diodeplata å gjøre. At den er sprukket, eller at det er dårlig kontakt der.

 

Uansett så er den enkleste løsningen å kjøpe en ny dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte med å sjekke alle kabler kontaktpunkter osv jeg. det gjorde susen.. min oppførte seg på NØYAKTIG samme måte..

rett å slett dårlig kontakt på min..

PRØV det før du kjøper ennen dynamo.. tar deg ca 5 minutt :)

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samma problemet, og da kjørte jeg til nermeste "merke" verksted,og de mente jeg skulle bytte dynamo.

Men som sagt i tidligere posts.så er ikke de så hjelpsomme,for etter at jeg var til en kompis så fikk jeg beskjed om at jeg kunne ha gjort noe annet i dynamoen for å fixe den,ganske basic sak tror jeg.

 

Så sjekk ut det før du skifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg fant nøyktig hvor JEG hadde dårlig kontak.. der hvor ledningen fra dynamo går via startern.. men ta løs alle ledninger og fresh opp alle kontaktflater litt så har du ihvertfall fjerna muligheten for at det er feilen

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal rett og slett bare rengjøre kontaktene evt. gå over dem med fin smergel?. Håper bare ikke at det utvikler seg til en "periodisk feil", for svikter ladinga så får man jo problemer etter noen mil...

 

Vil jo være litt kjipt å kjøpe nye børster hvis det ikke hjelper, og jeg må ha ny dynao anyway.. .

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår