Gå til innhold

motor bytte

Ranger emnet


Svenn-Are

Anbefalte innlegg

ja nå i påskeferien skal jeg endelig bytte motor i bilen. er det noen som har noen gode tips, slik at dette går lettere. dette er da en 240 90 modell med en b230f orgenalt og det skal inn en b230ft 94 modell. hører at ledningsnettet er temlig likt men man må lådde noen ledninger, i såfall hvilke ledninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fixar en komplett kabelmatta för motorn från en 240 88b eller nyare. De har också LH-Jet 2.4.

Boxarna till motorn passar direkt i kontaktstyckena i elsystemet och LMM, svänghjulsgivare, tomgångsmotor är samma på FT och F.

 

 

Ja, alla stift/kontakter etc stämmer.

 

Man måste:

 

- Klippa upp kabelstammen och löda in fyra 6,8ohm/25W effektmotstånd (finns på ELFA) i serie med spridarna om man skall köra med ljusgröna/gröna spridare från turbo då dom är lågohmiga.

Motstånden monteras på en bit aluminium för kylning.

 

- Flytta över sladdarna (och kontakten) för luftmassemätaren så att man får den på samma sida som turbon.

 

- Fundera en stund på om dom boxar man har fixat, är till för kallstartsspridare eller inte. (T o m 91 = Kallstartsspridare)

 

- I samma ände på kabelstammen som det 25 och 35 poliga donet sitter så sitter ett (vitt) fyrkantigt 9-poligt don.

Här behöver man indetifiera (m h a tex Haynes).

- Anslutning mot batteri (Term 30)

- Anslutning mot tändning (Term15) (Två sladdar, en går till lambdauppvärmningen)

- Signal till varvräknare

- Signal från hastighetsgivare

- Styrning av bränslepumpsrelä.

 

 

OBS:

Koppla bränslepumpsreläet via sprutet. Ej direkt via tändningen. Det är inte kul att brinna inne i sin egen bil för att soppapumpen fortsätter att gå efter en krock.

 

 

Term = Terminal. Bosch har ett standardiserat system för att benämna kopplingspunkter i bilen som har olika funktion, tex är då term 30 en punkt som har spänning från batteriet hela tiden, Term 15 (15, 15I, 5B, 15X) är benämningar på kontaktpunkter som har ström i tändningslåsets läge 2.

 

 

15I = 15 Intermittent, d v s 15I bryts i startläget.

 

 

Förövrigt så har B230F i både 240 och 740 LH2.4 fr o m 88B

 

:)

henta fra TPC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår