Gå til innhold

Diff.sperre og banekjøring

Ranger emnet


merscha

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har et lite spørsmål:

 

Jeg har en G60 girkasse med diff.sperre som jeg tenkte å putte i Mk1'ern min, siden jeg også skal sette inn en (T)G60 motor. Men jeg kommer stort sett til å kjøre på bane og veien.

 

Det jeg lurer på da er om det er hensiktsmessig med diff.sperre, eller om det hadde vært bedre uten?

 

Jeg vet at diff.sperre er alfa-omega på dragrace, og da skal man jo bare rett fram....

 

Casper

'85 Audi 80 Quattro

'76 VW T2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by merscha

Heisann!

 

Har et lite spørsmål:

 

Jeg har en G60 girkasse med diff.sperre som jeg tenkte å putte i Mk1'ern min, siden jeg også skal sette inn en (T)G60 motor. Men jeg kommer stort sett til å kjøre på bane og veien.

 

Det jeg lurer på da er om det er hensiktsmessig med diff.sperre, eller om det hadde vært bedre uten?

 

Jeg vet at diff.sperre er alfa-omega på dragrace, og da skal man jo bare rett fram....

 

Casper

 

Det kommer helt an på hvordan type diff. brems/sprerre det er snakk om.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by merscha

Heisann!

 

Har et lite spørsmål:

 

Jeg har en G60 girkasse med diff.sperre som jeg tenkte å putte i Mk1'ern min, siden jeg også skal sette inn en (T)G60 motor. Men jeg kommer stort sett til å kjøre på bane og veien.

 

Det jeg lurer på da er om det er hensiktsmessig med diff.sperre, eller om det hadde vært bedre uten?

 

Jeg vet at diff.sperre er alfa-omega på dragrace, og da skal man jo bare rett fram....

 

Casper

 

Diffsperre er en stor fordel når du skal kjøre bane kjøring..

Du må huske at det er ikke 100% sperre vi snakker om her..

men du vil lettere få en bra utgangs hastighet fra sving når begge hjulene driver..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mykle

Skal du ha litt effekt på en fwd, så er det vel mer eller mindre et must med sperre(brems).

Det er greit å få litt av effekten til å drive bilen fremover også, ikke bare blårøyk (på ene sida) :)

 

- Chris

 

Høres ut som den kassa skal inn i bilen ja :D

 

Nå er motoren snart ferdig skrudd og, så da kommer den vel snart på veien.... håper jeg ;)

 

Casper

'85 Audi 80 Quattro

'76 VW T2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er gjort med diffen da? om den er "sveist" så har du jo 100% sperre... hjelper jo mye det, men da går jo begge hjula helt likt og det kan jo oppføre seg litt "funny" i skarpe svinger.

 

Om det er satt inn en orntli quaiffe diff eller lignende er jo det knall, det er det beste som finnes og sørger for trinnløs fordeling mellom hjula sånn at hjula får tildelt kraft ettersom hvor godt feste er, det hjulet som har best grep får mest power, samtidig som det andre hjulet også får litt kraft... (om det ikke er i lufta da!)

 

Er det en orginal G60 kasse må du belage deg på laaaaaaange sorte striper fra indre hjul i svingene.....

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Hva er det som er gjort med diffen da? om den er "sveist" så har du jo 100% sperre... hjelper jo mye det, men da går jo begge hjula helt likt og det kan jo oppføre seg litt "funny" i skarpe svinger.

 

Om det er satt inn en orntli quaiffe diff eller lignende er jo det knall, det er det beste som finnes og sørger for trinnløs fordeling mellom hjula sånn at hjula får tildelt kraft ettersom hvor godt feste er, det hjulet som har best grep får mest power, samtidig som det andre hjulet også får litt kraft... (om det ikke er i lufta da!)

 

Er det en orginal G60 kasse må du belage deg på laaaaaaange sorte striper fra indre hjul i svingene.....

 

Vet ikke helt hva som er gjort med den, men når jeg tar og vrir pent på akslingen på kassa går de motsatt, men hvis jeg legger litt "tyngde" på hånda går de samme vei. Virker ikke som den er sveisa da hvertfall...

 

Så vidt jeg vet så fikk man sperre/brems på Corrado som tilleggsutstyr en kort stund, så jeg regner med at det er denne. (Motor og kasse er fra 90/91 corrado)

 

Casper

'85 Audi 80 Quattro

'76 VW T2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det, møller må vel vite det? neppe....?

har hørt at det var 40% sperre på de, men noen sier det ikke er det.

fikk ikke testa min skikkelig da motor raste rett etter at jg bytta kasse.

er 91 mod kasse jg har, kjøpt på "schrotplatz" (høggern) i tyskland

 

 

golfene går så godt gjennom svingene uansett, så det holder at vi gasser når det er rett frem! :D

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diff brems til fwd er vel det nest viktigste å kjøpe (nest etter elektrisk line lock :D)

 

Da kan du begynne å gi på ganske mye mer ut av svingene, og du slipper å holde så hardt i ratten når du gir på, da begge hjulene trekker så og si likt.

 

hvis du vrir på hjulet og det på motsatt side går i motsatt retning så er det ikke sperre.

 

Du må nesten titte på ett bilde av en diff for å skjnne hvordan det funker, er no rare greier de greiene der.

 

mange som klager på prisen på quaife diffene, men de er vel så¨og si vedlikeholds frie, men de må kjøpes fra england, eller kollevold kjøper vel inn til deg, men da må du ha store lommer.

 

er vel lettere å få tak på brukte diff bremser i billisten eller no, og kjøpe overhalingssett

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ein ha 200hk i ein golf må ein ha sjikkeli diff type quaife, peloquin eller sellholm.

Ein ting er at det spinn mindre/ det går fortare ut av svingene, den andre tingen er at ein må vere forsiktig med org.diffen.

Om den spinn på innerhjul vil pinjongdrevet(eller noko slik) UT av kassa og det tek da strake vegen, ikkje bra....

Det ein kan gjere er å feste pinjongdrevet sjikkeli, det er berre nagla fast.

USA fyr kan skaffe boltsett til det til tusen kroner, rot litt rundt på vwvortex forumet for å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår