Gå til innhold

Etterinstallere motorvarmer?

Ranger emnet

Archeron

Anbefalte innlegg

Hei, bilen min står ute hele året, har derfor tenkt på om jeg skulle prøvt å få installere motorvarmer både for at motoren skal få det bedre, for å få ned bensin forubruket og for å få bilen kjappere varm .

Skulle vel også lagt opp kupe varmer også da..

Snakket med en kar, og han mente det bare var å få banke et element inn en plass i motoren slik at den varmer opp oljen. Han var ikke helt sikker på sin sak, så spørsmålet mitt er, hvor mye arbeid er det? Hva vil det koste? OG er det noen som har en side med en slik DIY guid til dette?

Takker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bilen min står ute hele året, har derfor tenkt på om jeg skulle prøvt å få installere motorvarmer både for at motoren skal få det bedre, for å få ned bensin forubruket og for å få bilen kjappere varm .

Skulle vel også lagt opp kupe varmer også da..

Snakket med en kar, og han mente det bare var å få banke et element inn en plass i motoren slik at den varmer opp oljen. Han var ikke helt sikker på sin sak, så spørsmålet mitt er, hvor mye arbeid er det? Hva vil det koste? OG er det noen som har en side med en slik DIY guid til dette?

Takker på forhånd for alle svar.

Vet ikke hvilken bil du har, men på min 320 94mod betalte jeg ca 500 får å få instalert motorvarmerelementet, eller har jeg lagt opp alt selv,ledninger, kupevarmer og lader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det vel kjølevannet som blir oppvarmet av motorvarmeren, ikke oljen. Er vel gjerne et lokk/en plugg som du må ta ut og så kan du sette inn elementet i stedet. Om motoren henger på en bukk så er dette en enkel jobb på ca. en halv time. Når motoren står i bilen må du regne med litt lenger tid fordi du må tappe av vannet og fylle på igjen, og så kan det være litt vanskelig å komme til. Kjøper du motorvarmeren av en litt proff selger så tar han sikkert en tur under panseret og viser deg hvor du skal plassere elementet.

Vil på det sterkeste anbefale at du kjøper en pakke bestående av:

-Tidsur

-Batterilader

-Kupevarmer

-Motorvarmer

-Alle nødvendige ledninger

Å legge opp ledningene er en veldig enkel sak, klarer du å plugge i ei lampe i en stikkontakt så klarer du å legge opp ledningene. Bare husk å legge ledningene langt unna bevegelige deler (les: vifte, dynamo +++).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja glemte å si hva bil det er.

316i 93'

Hvor får jeg kjøpt en slik "pakke" da?Og hva vil noe slik koste vis jeg får noen til å gjøre det for meg?

Vist du har en bilopphugger i nærheten av deg anbefaler jeg deg å dra innom der, jeg har hentet alle delene untatt elementet og kupevarmer ifra huggeren, sparte meg for flere tusen.

Element og kupevarmer får du vell kjøpt på de fleste verksteder, mekonomen har det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har også planer om å få gjort dette. Her er den på en Wv Caddy Tdi

Hos bilopphogger skulle det vel være motorvarmere som du sier ja, men hva menes med element? Er ikke motorvarmer bare en del?

Kupevarmer har jeg kjøpt en hos Biltema.

Men det spørs om det ikke er best å la et verksted montere selve motorvarmeren kanskje

Obs-edit: Så ikke at jeg var på et "BMV" forum, søkte på dette med motorvarmer og tenkte ikke over det. Trodde jeg var på "teknikk" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider