Gå til innhold

Kjøpe MX-5

Ranger emnet


TAm

Anbefalte innlegg

Jeg har også vurdert en MX5 i lengre tid.

Men har funnet ut at en MGF er ganske mye penere. Tester gjort av BIL og andre blader sier at kjøre-egenskapene på en MGF er noe mer sportslig enn en MX5. Dessuten har MGF midtmontert motor! :)

Dessuten er MGF`en ganske mer spesiell her i landet. MX5 finnes overalt...

 

Tenk over saken før du kjøper, og gjerne prøvekjør en av de få som finnes i landet.

post-379-13804850865092_thumb.jpg

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kan du kjøpe store bøker med tester av de fleste bilene, og MGF er jo ikke en bil du kan regne med i samme klasse egentlig. Det virkelig klasiske gjennom tidene er jo Front motor og drivhjul bak.

 

Nå er jo ikke jeg den riktige å spørre, da jeg har en MX-5 selv nå.

Men jeg har kjøpt en bok som heter Mazda Miata MX-5 Takes on the Competition.

 

Der ser du bilen fra 89 til 98 i test med Blandt annet MGF Posche Boxter BMW Z serien Lotus Eliser og mer.

 

Den forige genrasjonen MX-5 Fikk vell en del bank av disse bilene i sine siste leveår, men MKII versjonen er en sabla bra bil, og biler som Z3 og MGF har ikke så mye å stille opp med.

 

Ja ja vær sin smak, men jeg har hatt mange biler (27) der i blandt 3 Porscher 2 Toyota MRII er og en del andre biler av sportslig grad.

Jeg vill så absolut anbefale deg å kjøpe MX-5 da du får mye bil for lite penger og lite vedlikehold.

Masse kjøreglede og stor bruksverdi, minusene er i første omgang at den har alt for liten motor, men jeg er litt bortskjemt der.

 

Da jeg drev å kjørte løp lærte jeg at om du lærer deg og utnytte det du har, så kan du ha det gøy med mindre.

Ingen ting er så gøy som å kjøre på bane eller svingete landevei å kjøre ræva av noe med dobbelt så mye motor etc... :)

"Real cars are designed to carry only two people - anything else is just a bus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du vet nok mere enn meg rundt MX5.

Men det jeg mener er at hvis en vurderer en MX5, så ta samtidig en titt på MGF. De bilene er ganske like i utgangspunktet og mange (i allefall meg) har vanskligheter med å finne ut hvem en egentlig liker i grunn.

Jeg har bare prøvekjørt MX5 (MK1 og MK2) og MGF og ikke noe mere så rundt vedlikeholds-standarden og slikt vet jeg lite.

Men jeg tror jeg holder en knapp på MGF....

 

Dette var i grunn ganske off-topic og greier, men igjen TAm: Vurderer du MX5, så ta en prøvetur i en MGF også. Du vil ikke angre. ;)

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han har helt rett. Når man først skal gå til det store skritt som det økonomisk er å kjøpe bil i Norge, så bør alle alternativer vurderes.

 

MGF er ingen dårlig bil langt der i fra, og ta gjerne en titt på Fiat også, selv om den trekker på forhjulene. BMW Z3 er også et billig alternativ.

Om du skrur litt selv såer abbsolut MGB et flott alternativ.(da må du ikke regne med å kunne bruke den som eneste bil)

 

Ellers så er Honda del sol SI også en bil som kan vurderes, men jeg sier der nei takk.

 

Alfa romeo Spider kan vurderes (en klassiker den å)

 

Ford laget på første halvdel av 90 tallet en Mercury Capri XR2 med turbo. den er gøy og billig.

 

Serr du på det engelske markedet så kan du ikke ungå å titte på TVR S3 litt dyr inn til norge da den har en 2.9 litters V6, men flott bil å kjøre

 

Ellers så begynner Lotus Elan å bli ett billig alternativ. DENNE ER VERD EN TITT, selv om den leveres med trekk på forhjul og ISUZU motor (den har Turbo og er velldig trim vennlig) Flott bil me flotte kjøreegenskaper.

"Real cars are designed to carry only two people - anything else is just a bus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vurderer MX-5 er at den er billig og at Mazda stort sett er driftssikre og stabile biler. Skrur nok på mine andre eldre biler så jeg hadde tenkt noe som var driftssikkert. Engelske biler har noe frynsete rykte + at MGen er vel noe dyrere enn det jeg tenkte å bruke av penger. Eneste jeg ikke liker med de eldre MX-5ene er fronten. Synes de nye er mye penere men antar at det går an å bytte til nyere front med tiden. Dersom jeg skulle ende opp med en MX-5 ville jeg selvfølgelig slenge på et turbo kit. Så at det ikke kostet rare greiene.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TAm

Vurderer å kjøpe en MX-5 til våren/sommeren. Antagelig en tidlig 90 taller. Er det noen spesielle ting jeg bør være oppmerksom på, vanlige feil el?

 

Kjøp `93 eller nyere .....

 

Pre `92 modeller har feil på veiva som Mazda nekter for. Kostet meg 20.000.- Den beste modllen er `93 for den har det stiveste karosseriet. På `94 og opp fjernet Mazda en del ev de forskjellige avstivningspakkene og gjorde de om til en tilleggspakke. Skal du ha tips eller råd om trim og tuning kan du ta en telefon til Bill Cardell hos The Dealer Alternative i Colorado, sannsynligvis den fyren i verden som har mest erfaring med MX5.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

 

Kjøp `93 eller nyere .....

 

Pre `92 modeller har feil på veiva som Mazda nekter for. Kostet meg 20.000.- Den beste modllen er `93 for den har det stiveste karosseriet. På `94 og opp fjernet Mazda en del ev de forskjellige avstivningspakkene og gjorde de om til en tilleggspakke. Skal du ha tips eller råd om trim og tuning kan du ta en telefon til Bill Cardell hos The Dealer Alternative i Colorado, sannsynligvis den fyren i verden som har mest erfaring med MX5.

Gringo: Var det du som hadde den med powersone merke i front ruta?

Veiv problemet varte bare fram til mitten av `91. Dette har bare vist seg å være ett problem der det ikke har blitt fulgt rutinene ved service. For de som ikke vet dette er veiv tappen litt for kort på de første bilene så hvis bolten her ikke blir dratt til med riktig moment vil reim skiva enten løsne eller så drar du i stykker gjengene i tappen og du får ikke festet den igjen. Er den gått ser du det på veiv tappen når den går. Da ser du at den beveger seg. Klarer du å ødelegge en sånn koster det ikke mye for en brukt motor.

Skal selge bilen min jeg også snart.

TAm: Har du noen fler tekniske spm er det bare å spørre. Kan jo ringe meg også: 0046 534 61623.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Åge

Gringo: Var det du som hadde den med powersone merke i front ruta?

Veiv problemet varte bare fram til mitten av `91. Dette har bare vist seg å være ett problem der det ikke har blitt fulgt rutinene ved service. For de som ikke vet dette er veiv tappen litt for kort på de første bilene så hvis bolten her ikke blir dratt til med riktig moment vil reim skiva enten løsne eller så drar du i stykker gjengene i tappen og du får ikke festet den igjen. Er den gått ser du det på veiv tappen når den går. Da ser du at den beveger seg. Klarer du å ødelegge en sånn koster det ikke mye for en brukt motor.

Skal selge bilen min jeg også snart.

TAm: Har du noen fler tekniske spm er det bare å spørre. Kan jo ringe meg også: 0046 534 61623.

 

Vel, da kan du jo begynne å klø deg i hodet .... pre `92 mod burde vel bli noe sånt som `91 mod eller hur ? :)

 

`90 mod MX5, Norsk bil med alle servicer fulgt .... veiva tok kvelden ved ca 116.000Km .... go figure :confused:

 

BTW; Ja det var den med Powerzone i front ruten. Hvor så du den ?

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Åge

Skal selge bilen min jeg også snart.

TAm: Har du noen fler tekniske spm er det bare å spørre. Kan jo ringe meg også: 0046 534 61623.

 

Takker for tilbudet. Regner med å bruke god tid på å finne en ok bil, sålenge jeg har pengene på konto er det bare å kline til når "den rette" dukker opp. Når skal du selge din? Modell? Pris osv

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

 

Vel, da kan du jo begynne å klø deg i hodet .... pre `92 mod burde vel bli noe sånt som `91 mod eller hur ? :)

 

`90 mod MX5, Norsk bil med alle servicer fulgt .... veiva tok kvelden ved ca 116.000Km .... go figure :confused:

 

BTW; Ja det var den med Powerzone i front ruten. Hvor så du den ?

Jeg som kjøpte den. Den går nå med fult FM 2 kit utenfor drammen tror jeg.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TAm

 

Takker for tilbudet. Regner med å bruke god tid på å finne en ok bil, sålenge jeg har pengene på konto er det bare å kline til når "den rette" dukker opp. Når skal du selge din? Modell? Pris osv

Jeg selger så snart som mulig jeg:). Bor i sverige så det er ikke spesielt lønsomt å ha norsk bil her. Det er en 91 mod. med fullt turbo kit og data sprut. Motoren er nylig byttet til en blueprinta 1,6 som er gått ca. 35k grunnet det kjente veiv problemet. Byttet nettop bakaksel til en 97 1,8 som har gått ca 20k. Orginale 1,6 akselen er ikke noe glad i turbo. Senket, koni, 17" Oz, demo stereo med 4 8" subber, etc.

Har ikke planer om å avertere den før i april men selger den gjerne før til redusert pris. Har jo ikke tatt vår pussen enda.

Pris: Rundt 160k,- http://www.r-a-c-e-r-s.net/bilder/Rudskogen%2001/images/P7210012_JPG.jpg,

http://www.r-a-c-e-r-s.net/bilder/Rudskogen%2001/pages/P7210016_JPG.htm

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Åge

Jeg selger så snart som mulig jeg:). Bor i sverige så det er ikke spesielt lønsomt å ha norsk bil her. Det er en 91 mod. med fullt turbo kit og data sprut. Motoren er nylig byttet til en blueprinta 1,6 som er gått ca. 35k grunnet det kjente veiv problemet. Byttet nettop bakaksel til en 97 1,8 som har gått ca 20k. Orginale 1,6 akselen er ikke noe glad i turbo. Senket, koni, 17" Oz, demo stereo med 4 8" subber, etc.

Har ikke planer om å avertere den før i april men selger den gjerne før til redusert pris. Har jo ikke tatt vår pussen enda.

Pris: Rundt 160k,- http://www.r-a-c-e-r-s.net/bilder/Rudskogen%2001/images/P7210012_JPG.jpg,

http://www.r-a-c-e-r-s.net/bilder/Rudskogen%2001/pages/P7210016_JPG.htm

 

Stilig bil :) Men, de vippelyktene ødelegger dem. :( :(

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår