Gå til innhold

Erfaringer, tips om 626 søkest?

Ranger emnet

monteverdi

Anbefalte innlegg

Går i planer om å kjøpe en rimelig og grei bil. Har tro på Mazda 626 som eit alternativ. Men jeg mener å ha hørt at enkelte av motorene i disse bilene har svakheter med toppen/toppakning etc. Noe som går igjen når bilene har passert 200000km. Er det ting jeg må vere påpasselig med å sjekke opp her?

Hva er best 2,0 eller 2,2 motoren. Tenker på årsmodeller fra 88 til 91.

Det finnest vel og noen biler av nye modellen(fr 92 ) til 30-40000kr, men har hørt at kvaliteten på disse faktisk er dårligere enn den gamle modellen.

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ikke noe jeg er kjent med..jeg har selv hatt 2 mazda 626 88modell, og broren min har vel hatt 9-10 stk 88-91modeller opp igjennom årene..og vi har ikke vært plaget med noe slikt.. men er vel sikkert mange flere som har erfaringer med slike biler, så du får sikkert høre mer om dette! jeg vet at mange som har gått på salta veier har mye rust i hjulbuer og dempertårn..men dette gjelder sikkert alle bilmerker..

Jeg kan i allefall anbefale Mazda generelt, spesielt 626! gode og pene biler=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt påstander om at toppen på 16 ventilerene kan sprekke, men har selv aldri vært borti problemet.

(kan muligens skyldes eiere som fliser på med engang bilen er startet opp i 25-)

Har en 88 Sedan med 16V motoren stående.

Bilen ble kassert pga kollisjons skader, men motoren var fremdeles god, selv etter 415000 km, brukte litt olje men gikk som ei kule.

Min Turbokonverterte 88 Coupe har gått ca 250000km og viser ingen tegn til verken slitasje eller olje forbruk.

Når det gjelder rust er det en ting du skal se opp for:

Støtdempertårnene. er det brunt på innsia, skal du styre unna da sjangsen for at demperen går igjennom etter noen år er stor. tårn kan kjøpes hos Veng relativt rimelig, men det er litt av en jobb å skifte det.

1,8L, 2,0L 8 og 12V og 2,2L motorene har jeg liten erfaring med.

men jeg tror ikke jeg tabber meg ut hvis jeg påstår at 16V motoren er den mest underholdene. (muligens også den mest holdbare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider