Eilif_finsaas Skrevet April 3, 2012 Rapporter Share Skrevet April 3, 2012 Sykt bra! ;) Men dæven hvor mange instrumenter du skulle ha!! :uhhmmwhat?: Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 3, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2012 Jo flere jo bedre.:cool: Dette er en bil nesten helt uten elektronikk. Dermed kan man ikke bare ha en "check engine" lampe og kjøre i vei helt til den lyser. Vakum måler og frittstående bredbånds lambda er til stor hjelp ved forgasserjustering, og forgasseren jeg har er "race inspirert" og kjent for å gi veldig kjapp respons helt fra bunnen av. Til gjengjeld er den tørst hvis den ikke er justert skikkelig. De resterende er jo høyst vanlige målere som mange biler har. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E-30 big Skrevet April 3, 2012 Rapporter Share Skrevet April 3, 2012 Jo flere jo bedre.:cool: Dette er en bil nesten helt uten elektronikk. Dermed kan man ikke bare ha en "check engine" lampe og kjøre i vei helt til den lyser. Vakum måler og frittstående bredbånds lambda er til stor hjelp ved forgasserjustering, og forgasseren jeg har er "race inspirert" og kjent for å gi veldig kjapp respons helt fra bunnen av. Til gjengjeld er den tørst hvis den ikke er justert skikkelig. De resterende er jo høyst vanlige målere som mange biler har. Hva er de 2 vri bryterene i mitre delen der ? kommer jo til å gå i surr i målere du ;) Siter INGEN tingen er perfekt orginalt! 1249HK-1588NM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2012 Det er standard GM trekk brytere. En for hovedlys og en for varmeapparat. Knottene er like på radio og trekk bryterne. Fra Cadillac fra rundt 1990. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 9, 2012 Rapporter Share Skrevet April 9, 2012 Ikke vært innom her på en god stund...Men tøft å se at prosjektet "snart" er ferdig :) Siter ✔Mercedes C220cdi 2009 ✔Mercedes E220cdi 2007 ✔Mercedes S320 2000 __________________________________________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2012 Da er jeg kommet godt i gang med tanken. For at passasjerene i svigermor setet skal få plass til beina, må tanken være så flat som mulig. Universal tankmålerne har en begrensning på minimum 6 tommers høyde på tanken. Fant først ut hvor lang og dyp den måtte være for å få et volum på rundt 40 liter med 6 tommers høyde. Jeg har plass til max 72 cm lengde, siden batteriet også står bak passasjersetet foran. Når jeg hadde kontroll på målene lagde jeg en papp-mal av ønsket tverrsnitt, og brukte denne til å kontrollere at alt ble som planlagt når jeg begynte å bøye plata, som er 1,25 mm rustfritt stål. Beholdt beskyttelsesplasten på mest mulig mens jeg jobbet, for å unngå altfor mange riper. Her har jeg laget første bøyen. Papp-malen med ønsket tverrsnitt ligger til høyre.Jeg festet platen til arbeidsbenken med 2 tvinger og en 5 mm aluminiums strimle mellom. Selve bøyingen gjorde jeg med håndmakt: Her har jeg bøyd litt til: Her er den ferdig bøyd og punktsveist i sammenføyningen. Det som skal bli endene er også ferdige, men ikke festet ennå. Satte inn et skvalpeskott i midten: Etter at bildene ble tatt lagde jeg også et ”mini-skvalpeskott” akkurat rundt koblingen for utgående slange, pluss en ekstra kobling på toppen, i fall jeg trenger retur slange engang, pluss en ”roll over valve” sikkerhetsventil for lufting, påfyllingstut, og selvsagt uttak for tankmåleren. For sistnevnte sveiste jeg på en krave med muttrer på innsiden for å lette montering og demontering av tankmåler. Glemte å ta bilder av det. Nå er tanken sendt til helsveising med TIG hos en proff. Noen mener at 1,25mm er for tynt, mens andre mener det er helt ok. For å motvirke at tanken blir stående i spenn mot et ujevnt underlag, har jeg laget en ramme i 3mm aluminium som tanken blir stående på. I tillegg legger jeg en tynn gummimatte mellom rammen og tanken, før alt stroppes fast i gulvet. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet April 26, 2012 Rapporter Share Skrevet April 26, 2012 Hva er grunnen til at du ikke lagde hele tanken i aluminium? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Vekt og pris. Ville opprinnelig bruke alu for å spare vekt, Hadde regnet på vekt av alu ift 1,5 eller 2 mm stål, og forskjellen var stor. Men en bekjent av meg med erfaring fra flere bilprosjekter overbeviste meg om at 1,25 mm med stål var tilstrekkelig. Da ble vektforskjellen ift 2,5 mm alu til å leve med. Prismessig kommer rustfritt stål mye bedre ut for meg, siden jeg kan gjøre alt arbeidet selv, unntatt TIG helsveisingen, som jeg får en bekjent til å gjøre. Han jobber med slikt til daglig. Har ingen som sveiser i alu profesjonelt. Måtte derfor ha betalt full pris for det. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Du kan absolutt alt! :D Så å lære seg TIG sveising burde ikke være noe problem for deg :) Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Det er nok veldig langt fra sannheten. Før jeg satte igang med dette prosjektet, kunne jeg svært lite. Derfor har jeg hele tiden måttet vurdere hvor mye tid jeg skal bruke på å lære meg nye ting som jeg kanskje kommer til å benytte meg av kun 1 gang: -Engelsk hjul og forming av karosseriplater valgte jeg vekk. -Stempling av såkalte louvers (luftespaltene på pansersidene) valgte jeg vekk. -Injection system valgte jeg vekk. -Tig sveising valgte jeg vekk. -Mer eksotisk motor- og hjuloppheng valgte jeg vekk. Skulle jeg lært meg dette i tillegg til alle andre ting jeg har måttet lære meg, ville det tatt altfor lang tid. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
16vturbo Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 Vel, det går fort å bli god i TIG, men mange år for å bli perfekt :) Du skal ikke ha sveiset så veldig mye før du hadde klart å sveist den tanken din selv vet du :) Siter 1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt ''The one who shall be last... Will be sideways and smiling!'' :D monstergarasj på Instagram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.mekanikk Skrevet April 27, 2012 Rapporter Share Skrevet April 27, 2012 stå på,jobben din er gull verdt....:) Siter Bare kjør-så lenge det går:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2012 Da var tenken ferdig TIG sveist. Er kanskje unødvendig å si det, men jeg ble svært fornøyd med resultatet. Den passer perfekt, og rommer ca 40 liter. Sveiseren jeg brukte jobber med komponenter til offshoreindustrien og har i løpet av mer enn 20 års gjennomlysing av arbeidene til dags dato ikke fått underkjent en sveis. Regner derfor med at tanken er tett. Men jeg ville forsikre meg om at den var tett også rundt tankmåler og lufte/sikkerhetsventil, som jeg har installert selv. Ved hjelp av en kassert sykkelslange tapet grundig fast på påfyllingstuten, kunne jeg kjøre litt trykk inn i tanken. NB! Hvis andre skal gjøre det samme, så HUSK: Det skal IKKE mye trykk inn! faren for at tanken kan eksplodere/revne er stor. Den vil revne FØR sykkelslangen ryker!!! Jeg fylte inn så lite at det vistes ikke på måleren engang. Vil tro ca 2 pund er mer enn nok. Etterpå senket jeg den ned i badekaret. Enkelt og effektivt. Legg merke til skruene som holder tankmåleren på plass. Det lekker rundt de. Det er stjerneskruer med forsenket hode. Jeg tenkte ikke over det på forhånd, men selvsagt vil det lekke rundt de. Forsenkingen blir jo som en kon, mens kanten på hullet ikke er konet. Det går ikke. Bruk vanlige sekskant/umbrako bolter som slutter flatt mot overflaten på tankmåleren for å unngå lekkasje. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 10, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2012 Tanken montert. Den står på en tynn gummimatte som igjen ligger oppå aluminiumsramma som er vist høyere opp i tråden. Mellom festebåndene og tanken er det også tynn gummi. Det vil senere bli en aluminiumsvegg mellom stolene og tanken. Monterte en stoppekran på bensinslangen. Greit ifm med bytte av filteret under bilen. Den pluggede koblingen oppå tanken er i tilfelle jeg bygger på en returslange engang. f.eks ved ombygging til injection. Festebåndene er hengslet i bakkant, slik at de enkelt kan vippes opp når de fremre festene er løsnet. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Mai 10, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2012 Blir målløs av deg jeg.. Vet ikke hva jeg skal kommentere :P Utroli pent arbeid? Ser bra ut? Du har den beste tråden på biforumet? Velg en av de du :) Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.