Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo flere jo bedre.:cool:

 

Dette er en bil nesten helt uten elektronikk. Dermed kan man ikke bare ha en "check engine" lampe og kjøre i vei helt til den lyser.

 

Vakum måler og frittstående bredbånds lambda er til stor hjelp ved forgasserjustering, og forgasseren jeg har er "race inspirert" og kjent for å gi veldig kjapp respons helt fra bunnen av. Til gjengjeld er den tørst hvis den ikke er justert skikkelig.

 

De resterende er jo høyst vanlige målere som mange biler har.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere jo bedre.:cool:

 

Dette er en bil nesten helt uten elektronikk. Dermed kan man ikke bare ha en "check engine" lampe og kjøre i vei helt til den lyser.

 

Vakum måler og frittstående bredbånds lambda er til stor hjelp ved forgasserjustering, og forgasseren jeg har er "race inspirert" og kjent for å gi veldig kjapp respons helt fra bunnen av. Til gjengjeld er den tørst hvis den ikke er justert skikkelig.

 

De resterende er jo høyst vanlige målere som mange biler har.

 

Hva er de 2 vri bryterene i mitre delen der ? kommer jo til å gå i surr i målere du ;)

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er jeg kommet godt i gang med tanken.

For at passasjerene i svigermor setet skal få plass til beina, må tanken være så flat som mulig. Universal tankmålerne har en begrensning på minimum 6 tommers høyde på tanken.

 

Fant først ut hvor lang og dyp den måtte være for å få et volum på rundt 40 liter med 6 tommers høyde. Jeg har plass til max 72 cm lengde, siden batteriet også står bak passasjersetet foran.

 

Når jeg hadde kontroll på målene lagde jeg en papp-mal av ønsket tverrsnitt, og brukte denne til å kontrollere at alt ble som planlagt når jeg begynte å bøye plata, som er 1,25 mm rustfritt stål.

Beholdt beskyttelsesplasten på mest mulig mens jeg jobbet, for å unngå altfor mange riper.

 

Her har jeg laget første bøyen. Papp-malen med ønsket tverrsnitt ligger til høyre.Jeg festet platen til arbeidsbenken med 2 tvinger og en 5 mm aluminiums strimle mellom. Selve bøyingen gjorde jeg med håndmakt:

1002_komp-1.jpg

 

Her har jeg bøyd litt til:

1003_komp-1.jpg

 

Her er den ferdig bøyd og punktsveist i sammenføyningen. Det som skal bli endene er også ferdige, men ikke festet ennå.

1006_komp-1.jpg

 

Satte inn et skvalpeskott i midten:

1004_komp-1.jpg

 

Etter at bildene ble tatt lagde jeg også et ”mini-skvalpeskott” akkurat rundt koblingen for utgående slange, pluss en ekstra kobling på toppen, i fall jeg trenger retur slange engang, pluss en ”roll over valve” sikkerhetsventil for lufting, påfyllingstut, og selvsagt uttak for tankmåleren. For sistnevnte sveiste jeg på en krave med muttrer på innsiden for å lette montering og demontering av tankmåler.

Glemte å ta bilder av det.

 

Nå er tanken sendt til helsveising med TIG hos en proff.

 

Noen mener at 1,25mm er for tynt, mens andre mener det er helt ok. For å motvirke at tanken blir stående i spenn mot et ujevnt underlag, har jeg laget en ramme i 3mm aluminium som tanken blir stående på. I tillegg legger jeg en tynn gummimatte mellom rammen og tanken, før alt stroppes fast i gulvet.

 

1007_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og pris.

Ville opprinnelig bruke alu for å spare vekt, Hadde regnet på vekt av alu ift 1,5 eller 2 mm stål, og forskjellen var stor. Men en bekjent av meg med erfaring fra flere bilprosjekter overbeviste meg om at 1,25 mm med stål var tilstrekkelig. Da ble vektforskjellen ift 2,5 mm alu til å leve med.

Prismessig kommer rustfritt stål mye bedre ut for meg, siden jeg kan gjøre alt arbeidet selv, unntatt TIG helsveisingen, som jeg får en bekjent til å gjøre. Han jobber med slikt til daglig.

Har ingen som sveiser i alu profesjonelt. Måtte derfor ha betalt full pris for det.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig langt fra sannheten.

Før jeg satte igang med dette prosjektet, kunne jeg svært lite. Derfor har jeg hele tiden måttet vurdere hvor mye tid jeg skal bruke på å lære meg nye ting som jeg kanskje kommer til å benytte meg av kun 1 gang:

-Engelsk hjul og forming av karosseriplater valgte jeg vekk.

-Stempling av såkalte louvers (luftespaltene på pansersidene) valgte jeg vekk.

-Injection system valgte jeg vekk.

-Tig sveising valgte jeg vekk.

-Mer eksotisk motor- og hjuloppheng valgte jeg vekk.

 

Skulle jeg lært meg dette i tillegg til alle andre ting jeg har måttet lære meg, ville det tatt altfor lang tid.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var tenken ferdig TIG sveist.

 

1012_komp-1.jpg

 

Er kanskje unødvendig å si det, men jeg ble svært fornøyd med resultatet. Den passer perfekt, og rommer ca 40 liter.

 

Sveiseren jeg brukte jobber med komponenter til offshoreindustrien og har i løpet av mer enn 20 års gjennomlysing av arbeidene til dags dato ikke fått underkjent en sveis. Regner derfor med at tanken er tett.

Men jeg ville forsikre meg om at den var tett også rundt tankmåler og lufte/sikkerhetsventil, som jeg har installert selv.

Ved hjelp av en kassert sykkelslange tapet grundig fast på påfyllingstuten, kunne jeg kjøre litt trykk inn i tanken.

NB! Hvis andre skal gjøre det samme, så HUSK: Det skal IKKE mye trykk inn! faren for at tanken kan eksplodere/revne er stor. Den vil revne FØR sykkelslangen ryker!!!

Jeg fylte inn så lite at det vistes ikke på måleren engang. Vil tro ca 2 pund er mer enn nok. Etterpå senket jeg den ned i badekaret. Enkelt og effektivt.

 

1013_komp-1.jpg

 

Legg merke til skruene som holder tankmåleren på plass. Det lekker rundt de. Det er stjerneskruer med forsenket hode. Jeg tenkte ikke over det på forhånd, men selvsagt vil det lekke rundt de. Forsenkingen blir jo som en kon, mens kanten på hullet ikke er konet. Det går ikke. Bruk vanlige sekskant/umbrako bolter som slutter flatt mot overflaten på tankmåleren for å unngå lekkasje.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken montert.

Den står på en tynn gummimatte som igjen ligger oppå aluminiumsramma som er vist høyere opp i tråden. Mellom festebåndene og tanken er det også tynn gummi.

Det vil senere bli en aluminiumsvegg mellom stolene og tanken.

 

1014_komp-3.jpg

 

1018_komp-2.jpg

 

Monterte en stoppekran på bensinslangen. Greit ifm med bytte av filteret under bilen. Den pluggede koblingen oppå tanken er i tilfelle jeg bygger på en returslange engang. f.eks ved ombygging til injection.

Festebåndene er hengslet i bakkant, slik at de enkelt kan vippes opp når de fremre festene er løsnet.

 

1016_komp-2.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår