Hot Rod Skrevet Oktober 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 På 1933/34 Ford med Chevy small block motor skal motorfestene stå minst 11,5 tommer bak forakselens senterlinje. Det gjør den på min bil. Bakakselen flyttes ofte 2-3 cm lengre bak enn originalt, da moderne bakhjul havner for langt fremme i hjulhusene ellers. Dette har jeg gjort. Disse parametene er bestemmende for mellomakselens lengde sammen med lengden på gearkassa, naturligvis. Min gearkasse er en T56 6-trinns manuell kasse. Den er noe lengre enn de mer vanlige TH350 og TH700R4 automatkassene. Dermed blir min mellomaksel litt kortere enn "vanlig". På 33-34 Ford er rammene for alle personbiltypene (unntatt pickup) helt like. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Black Panther Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 Detta var en kjempe gøy tråd, og enda mer spennend å følge videre!!! Kjenner lakk henda mine klør etter å lage old school flames her...eller real flames;) Keep it on:) Siter "Jeg lager ikke bråk, jeg er bråk" ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 Vel. Den ble for høy, og det så jeg ikke før karosseriet kom på. Foran blir det derfor senkespindler som får den 5 cm lavere. Bak må jeg heve klokka på Jaguar akselen mer "opp i chassiet" for å senke baken på bilen. Det har jeg gjort, men da jeg gjorde det ble det ikke plass til eksosen å passere mellom akselen og traversen. Dermed måtte jeg bygge ny travers. Det er også gjort. Eksosen som var ferdig sveist må også justeres litt pga dette. Når bilen blir 5 cm lavere blir bakkeklaringen for dårlig. Bunnpanna på motoren kommer lavere enn 10 cm over bakken og det holder ikke. Dermed må motoren og gearkassa heves rundt 2-3 cm. Det er også gjort, men de grenrørene jeg "skreddersydde" slik at de skulle gå inni ramma passer jo ikke lengre når motoren står høyere opp, så de må bygges om enda en gang. osv osv osv....... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HemiCuda Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 På 1933/34 Ford med Chevy small block motor skal motorfestene stå minst 11,5 tommer bak forakselens senterlinje. Det gjør den på min bil.Bakakselen flyttes ofte 2-3 cm lengre bak enn originalt, da moderne bakhjul havner for langt fremme i hjulhusene ellers. Dette har jeg gjort. Disse parametene er bestemmende for mellomakselens lengde sammen med lengden på gearkassa, naturligvis. Min gearkasse er en T56 6-trinns manuell kasse. Den er noe lengre enn de mer vanlige TH350 og TH700R4 automatkassene. Dermed blir min mellomaksel litt kortere enn "vanlig". På 33-34 Ford er rammene for alle personbiltypene (unntatt pickup) helt like. kanskje det er delene som gjør forskjellen da? blir en 302 Boss maskin i denna, med 4 trinns kasse, og en eller annen 9 tommers bak aksling som visstnok skulle tåle en del, vet desverre ikke betegnelse på kassen, eller specs på akslingen. det som er morro med hot rods... skal mye til for at to blir like. jaguar bak askling? blir ikke den en del for brei? vi skulle originalt bruke akslinger fra en '79 Mustang, men de var for breie. Siter -1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil) -1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Oktober 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 ... så de må bygges om enda en gang. osv osv osv....... :jackinbox: Moro å bygge bil, er det ikke? :chairshot :respect Til våren blir det nok :cab :race Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2007 jaguar bak askling? blir ikke den en del for brei? vi skulle originalt bruke akslinger fra en '79 Mustang, men de var for breie. Det kommer jo alt an på backspacingen/innpresset på bakfelgene det. Dessuten er Jaguar akslinger fra E-type Jaguaren smalere, men har alt felles av deler med de langt vanligere S-type akslene bortsett fra drivakslene og bærearmene. E-type akselen er rundt 55" og S-type akselen er ca 60" E type akselen ble så smal på 34 ramma at jeg måtte hatt felger med masse negativt innpress = det finnes ikke = spacere på 3-4 cm. Dette er en jallaløsning jeg ikke ville gå for. Nå har jeg en 60" bred aksel med 9" brede felger med ET= 15 mm det betyr at de bygger omtrent 13 cm innover fra anleggsflata på akselen. Med 295/50-16 dekk er det omtrent 5 cm med luft mellom dekkene og ramma. I tillegg går jo ikke innerskjermene loddrett oppover fra ramma. De heller litt utover. Dermed blir gummien enda nærmere karosseriet og det ser ikke rart ut i det hele tatt. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HemiCuda Skrevet Oktober 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2007 jeg fant ut hvorfor det skulle bli en kort mellomaksling på den i vår garasje, den ble visst også kalt en Junior, en britisk utgave av tudooren, som er mindre enn den normale '34 Forden Siter -1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil) -1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2007 Det meste har en logisk forklaring vettu'! :thumb Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2007 Forandringer drar med seg mange endringer ja :) Hva er det laveste på motoren din? Bunnpanne/svinghjulsdeksel/girkasse? Hvis du ikke har noen travers under motoren, eller bare en "tynn en" litt langt fram, vil vel en Corvette bunnpanne passe? Grunnere og lengre sump, kombinert med 153tenners svinghjul vil vel bygge minst nedover? (Hvis du fortsatt kjører Caprice bunnpanne da) Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2007 Laveste punkt vil bli front traversen og den er TYKK. Bunnpanna er ca 15 mm høyere opp. Bunnpanna stikker lengre ned enn både svinghjulsdekselet og resten av gearkassa. Akkurat nå er eksos tverrforbindelsen lavere enn front traversen, men den må jeg bygge om litt, slik at den ikke subber før front traversen. Dessuten vil tverrforbindelsen være mer utsatt f.eks over fartsdumper enn framtraversen i og med at den er mer midt mellom for- og bakaksel. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ROLFmk1 Skrevet Oktober 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2007 Det er sykt å det kan klø i bilbyggerfingra når man leser slikt som dette!:-) Siter 98 BMW 520i E39 93 Ford Scorpio Doch 71 FORD ESCORT MK1 Prosjekt tråd Mk1:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=113534 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2007 Hehe,, ja det ER jo gøy, da!:thumb Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2007 Der var den rette stilen på plass. Kanskje ikke lett å se bare utifra bildet, men den er 4 cm lavere i fronten nå. Ble noe helt annet. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Oktober 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2007 Meget kult prosjekt du har startet på! Stå på og gi oss masse bilder! Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 Nå begynner det møkk-kjedelige: Endel av hullene i karosseriet stemmer ikke 100% med hullene i ramma, så de må freses ut litt i ene eller andre retningen. Dette er skikkelig grovsmedarbeid og karosseriet må opp og ned masse ganger, for jeg klarer ikke å frese ut hullene mens karosseriet sitter på plass. Da ødelegger jeg gjengene i muttrene som er sveist fast inni ramma. I tillegg må jeg borre noen nye festehull i ramma også, der jeg har laget nye kryssforsterkninger, blant annet. Etterpå blir det å lage ny tunnel i gulvet for gearkassen. Når dette er ok blir det å ringe 'tilsynet slik at de får sett ramma før karosseriet kommer endelig på plass. Etter det regner jeg med det blir bare reine skjære moroa... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.