Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Biltema sin "proffsprøyte" funker helt fint til slike ting, men ikke sats på å bruk den når bilen skal lakkes ;)

 

Har som sagt før fulgt med før på moldestuket, men har blitt lenge siden sist jeg har lest noe, så nå har jeg lest gjennom hele tråden her på bilforumet. Gleder meg selvsagt til å se resten! Har veldig lyst til å begynne med noe lignende selv, men ikke i så stor grad som du har gjort. Ser for meg å kjøpe en helt grei komplett bil, og bygge den slik som jeg vil ha den.

 

Beundrer det du gjør, og spessielt med tanke på at du ikke hadde stor erfaring med bil før! Stå på! ;)

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er ramma lakkert og sluttmonteringen har begynt...

 

IMG_1237_komp.jpg

 

IMG_1238_komp.jpg

 

IMG_1239_komp.jpg

 

IMG_1240_komp.jpg

 

Er jo kjent stoff dette, siden jeg har vist bilder av prøvemonteringen også. Men det blir liksom mer "style" over det når rette fargen er på plass.

 

Fargen på karosseriet blir forøvrig lik fargen på ramma.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå er ramma snart klar for karosseri-montering. Har kun en H-forbindelse på eksosanlegget og håndbrekk mekanismen igjen - og så gikk jeg selvsagt tom for sveisegass....

 

I mellomtida lekte jeg litt med Singer skomaker-maskinen fra 1899 som jeg arvet etter min bestefar. Lykte deksler hører jo med på en "ræserbil". Og på en amerikansk hot rod passer det jo bra med slike i mørkebrunt skinn, dekorert med tidsriktige merker.

 

IMG_1621_komp.jpg

 

Skinnet er fra en gammel sofa som jeg flådde før vi kjørte'n på søpla. Merkene er kjøpt på Ebay for en hundrings inkludert frakt.

 

Noe må'n jo finne på når alle andre sitter å stirrer på foppal i glanekassa....

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du utstyrt bilen din med hijab? :respect Nydelige lyktekåper.

 

 

Virkelig imponerende arbeid, det er en glede å følge med på oppdateringene dine. :)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er chassiet endelig klart for å få påmontert karosseriet.

 

IMG_1628_komp.jpg

 

Bensinpumpa og filteret har fått en beskytelsesplate under seg, for å motvirke uhell av typen Thomas var utsatt av (noe tok oppi og kuttet av koblingene på undersiden av benisnpumpa.)

 

IMG_1629_komp.jpg

 

Alle festehullene på chassiet er renset for tykk epoxyprimer og lakk. Tenk å måtte ta av igjen karosseriet fordi man ødela gjengene i de tre siste av x antall festebolter!!! ???

 

IMG_1627_komp.jpg

 

Bumb stop'ene på demperne er på plass.

 

IMG_1630_komp.jpg

 

Bump stop'ene som skal treffe på toppen av hub'ene er på plass. 2 pr side for å fordele støtet og forhåpentligvis unngå at hub'en sprekker.

 

IMG_1631_komp.jpg

 

Ny slavesylinder til clutchen med modifisert, vinklet kobling er på plass (j*** trangt, men det ER litt klaring der nede...)

 

IMG_1636_komp.jpg

 

Håndbrekk fra en vrak-bil (Ford Sierra, man er da merketro, må vite...) på plass. Vaierskjøten skal gjøres penere når karosseriet er på plass, fordi strømpa må festes på undersiden av gulvet, og jeg vet ikke nøyaktig hvor, før gulver ER der...

 

IMG_1635_komp.jpg

 

Dobbelt 2,5" eksosanlegg består på hver side av grenrør, resonatorbokser (tomme potter) med tverrforbindelse/trykkutjevner. Lengre bak kommer de egentlige lydpottene, og helt bakerst er det supertrapp enderør. Eneste delen av eksosanlegget som er lavere enn ramma, er tverrforbindelsen, men den er lett flatklemt for å spare noen ekstra mm med klaring. Og tverrforbindelsen er ikke laveste punkt. Det er den tykkveggede front traversen som er laveste punkt.

 

IMG_1634_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig arbeid!

 

Hva er hensikten med resonanseboksene?

 

 

 

 

Takk for skryt!

 

Resonatorbokser og tverrforbindelse rett etter grenrørene senker motstanden samtidig som de også gir noe lavere lydnivå.

 

David Wizard (han som sa: "I don't have an opinion, I just have a Dyno")påstår at Chevrolets small block, som han har flere 1000 dyno kjøreinger på, alltid vil reagere positivt på resonatorboksr og tverrforbindelse.

Noen ganger resulterer det kun i et lavere lydnivå, men som oftest oppnår man både det, pluss en liten økning i effekt.

 

Akkurat det med effektøkningen er kanskje ikke veldig merkbart, men på en bil som den jeg bygger, er det alltid veldig dårlig plass til store lydpotter. Dermed har lydnivået lett for å bli ubehagelig høyt.

Go'lyd er bra, men ørersus etter en liten tur er ikke gøy.

 

Resonatorbokser er brukt på mange biler. Tenk bare på alle de som har to potter etter hverandre på originalanlegget. Den fremste av de pottene vil fungere som en resonnatorboks.

 

En tverrforbindelse BØR sitte foran resonatorboksene rett etter grenrøene(i steden for mellom selve boksene), og den BØR være en Y forbindelse og ikke en H forbindelse. Resonatorboksene til en motor på 5.7 liter som min burde også vært større.

Alt dette er ting jeg har måttet kompromisse på, fordi det er for trangt og lavt.

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet å lest hele tråden..

 

Er mektig imponert over arbeidet du har lagt ned i bilen, skulle tro du alltid har holdt på med bil, og spesielt rods:pray

 

Hot Rodder har jeg alltid likt, både High Tec og Low Tech biler.

Favoritten er 33-34 Ford både med og uten skjermer.

 

California Kid bilen er den som sitter klistrt i hodet på meg når jeg hører Hot Rod, syns bare den er drit rå.

 

Jeg var ærlig talt ikke så begeistret for felgvalget ditt siden dette er felger jeg egentlig hater, men med den fargen både på felgene og ramma, så ser det bare helt rett ut:happyhappy:

 

Stå på videre, denne skal jeg følge med videre på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Takker så mye for positive tilbakemeldinger!

Det skjer ting hver uke, men ikke noe å lage masse innlegg om.

Karosseriet er nå på plass for godt. Disse karosseriene er helt "leamikk" når de hviler på ramma, dermed må de shimses mot ramma for at dørene skal passe ok. Dette tok litt tid, men nå er det på plass.

Før jeg satte på plass karosseriet lakkerte jeg torpedoveggen bak motoren og innerskjermene bak, da dette er steder man vanskelig kommer til på når karosseriet er montert og bilen står på hjul.

Håndbrekkfunksjonen var heller ikke mulig å gjøre ferdig før karosseriet var på plass, men den er også ok.

 

Neste nå blir å pynte på den smale stipen som vises av karosseriet rett bak frontruteramma "inne i " bilen. Dette stedet blir vanskelig å jobbe på når ruterammen ikke lengre kan tas enkelt av, og det kan den ikke når rattsammen er på plass, som blir det neste etter det igjen.

 

Som dere ser blir REKKEFØLGEN ting gjøres i nå mer og mer viktig.

I området foran og over beina skal masse greier på plass. Noe av det kan plasseres der det passer best (som f.eks varmeappratet) mens andre ting MÅ stå på helt faste plasser, som f.eks rattstammen og festet til vindusviskerarmene.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår