Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sikkert kjedelig å få så få kommentarer i forhold til hvor omfattende prosjektet er, men det tror jeg er fordi de færreste har noe å tilføye:) deriblandt meg selv :m'm:

Det er fler av oss. Jeg har fulgt prosjektet omtrent fra starten av, men når nivået er såpass høyt ser jeg ingen grunn til å forsøple tråden med unødvendig mye ot, selv om det er skryt. Men når jeg alikevel er innom med mine $0.02: Fabelaktig arbeide. Du legger lista temmelig høyt for oss andre stakkarer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakemeldinger er alltid gøy, for all del! Men et prosjekt som dette må man holde på med av egeninteresse, ellers holder ikke motivasjonen særlig lenge. Det er mye knot og strev innimellom som jeg ikke skriver om.

 

Grunnen til at jeg legger ut bilder og forteller er at jeg har fått endel tilbakemendliger på at folk blir inspirtert til selv å gjøre noe og slikt setter jeg pris på. Hva man gjør og hvilket kjøretøy man gjør det med spiller ingen rolle for meg.

 

Det handler også om å vise at man trenger ikke å være "født og oppvokst" med bilmekking for å få til slikt. Jeg er 42 år, har ingen teknisk bakgrunn, ingen bilutdannelse, har ikke noe mekkemiljø rundt meg, har ikke vokst opp med en far som mekket bil etc etc.

Og jeg er langt ifra noe teknisk geni, så dette kunne faktisk mange klart. Det handler om tid, interesse og et sted å jobbe.

 

Problemet med et nybegynner prosjekt som dette, er at jeg var nybegynner da jeg startet, men er det strengt tatt ikke nå lengre.

Dermed gremmes jeg når jeg ser endel av arbeidet jeg gjorde i starten. Men begynner jeg å gjøre om igjen alt jeg ikke er fornøyd med. blir jeg jo aldri ferdig!

Endret av Hot Rod

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da er pedalopphenget endelig klart.

Hengende pedaler, hydraulisk clutch, servobrems. Ingen kontakt med innside av torpedovegg.

 

Vandring på clutchpedalen er 17 cm som er 1 cm kortere enn på dagligbilen (brukte den som "fasit" på clutchvandring) Har mulighet for å øke vandringen hvis jeg ønsker det.

Vandring på clutchens hovedsylinder er 23mm, som er anbefalt til denne gearkassen.

Max vandrling på bremsepedalen er ca det samme som på clutchen, 17 cm.

Vandring på bremsens hovedsylinder er 30 mm. Dette gir en utveksling på 5,66:1. Det er kanskje mye, men hovedsylinderen har en diameter 1 1/8" (feilsendt av Summit Racing) som er litt i overkant og vil gi hard pedal. Har lagt inn justering for å kunne øke utveksling opp til ca 6,8:1 ved behov.

 

Før montering:

pedaloppheng1.jpg

 

Vakuumklokka kommer fra en 80talls Mazda og hadde "pinne" som stakk for langt ut, pluss at boltmønsteret ble feil. Lagde derfor et adapter i alu.

pedaloppheng2.jpg

 

Siste prøvemontering før det settes i bilen:

pedaloppheng3.jpg

 

pedaloppheng4.jpg

 

På plass i bilen:

pedaloppheng7.jpg

 

pedaloppheng8.jpg

 

Grunnen til at jeg ikke har plassert det høyere opp er at da hadde det tatt oppi vindusviskermekanismen som skal inn over der.

Det kan nesten se ut som boosteren kommer i komflikt med sjåførens høyre kne, men det er ikke tilfelle.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En liten oppdatering

Bremsesystemet er nå så og si klar til å fylles med væske. Kun et kort strekk fra T-koblingen fra forhjulene og bak til fordelingsventilen, som jeg plasserte på torpedoveggen. Den skal dekkes med et deksel etterhvert. Dels for syns skyld og dels for å unngå at overnyssjerrige tilskuere eller klåfingrede småunger skal kunne dreie justerings skruen "ved det uhell".

 

2011_01_22004_komp.jpg

 

Styreopplegget er ENDELIG på plass. Ærlige 30 graders vinkel på det skarpeste og TO støttekoblinger på den midterste stangen. Her var det MASSE jobb før det funket, men nå er det bra. Klaring på mer enn 6-7 mm mellom grenrør og styrestang.

Leddet mellom rattstangen og første rustfrie ledd er fra Chevrolet Astro. Den passer rett på rattstangen i ene enden, har ett ledd og enden i en ca 10 cm lang stang som er i kurant dim 3/4" DD.

 

2011_01_22007_komp.jpg

 

Drivstoffsystemet er på plass, og dette er jeg spent på tilbakemeldinger om. Forgreningen til forgasseren står baklengs. Disse peker jo vanligvis forover.

Siden jeg har elektrisk drivstoffpumpe nede i rammen bak på bilen, bortfaller behovet å trekke drivstoffrør på innsiden av rammen, tett inntil grenrørene, og foran motoren. Jeg har valgt å legge det opp langs torpedoveggen i stede. Det ble veldig trangt med både filter, regulator og trykkmåler. Derfor måtte jeg lage en loop på slangen for å gi den nok slakk til å følge motorens vibrasjoner. Trykkmåleren kunne selvsagt stått på selve forgreningen ute ved forgasseren, men jeg har lest om flere som påstår at disse målerne ikke lever særlig lenge i vibrasjonene som blir ute ved forgasseren. Derfor valgte jeg denne plasseringen.

 

2011_01_22008_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er skikkelig imponert over ferdighetene dine, er fin inspirasjon for meg også denne lesinga her.. får mange gode tips å triks.

Har en Cheva 1934 som skal bygges klar nå i sommer og etter å ha lest denne tråden klør det skikkelig i fingra..

 

Bra fremgang, her skal jeg følge med

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekselet foran bremsefordelingsventilen er på plass (nede til høyre). Det samme er inspeksjons-reservoarene for fremre og bakre bremsekrets. De er av merket Brembo og egentlig beregnet for bakbremsen på en Aprillia motorsykkel. De er selvsagt altfor små til å fungere som reservoarer, men de er forbundet med reservoaret under dashboardet, og vil vise synkende væskenivå ved en eventuell lekkasje, og det er jo det som er hele poenget.

 

2011_01_22016_komp.jpg

 

Jeg skal lage panserlås med vaier og håndtak gjennom torpedoveggen. For å vite nøyaktig hvor den vaieren skal gå, må jeg gjøre pansersidene ferdig, slik at panserlåsen kan plasseres. Dermed måtte jeg "hoppe" litt i arbeidsrekkefølgen og få på louvers'ene jeg kjøpte i "metervare" på Ebay for ca 1000 NOK alt inkludert.

 

2011_01_22001_komp.jpg

 

2011_01_22004_komp-1.jpg

 

2011_01_22006_komp.jpg

 

Det kan se ut som pansersiden har fått en stygg bule etter all sveisingen, men det er (heldigvis) ikke tilfelle. Jeg brukte veldig lang tid på dette. Punktsveiste - banket - punktsveiste - banket osv osv.

Helt til det var hel sveis hele veien rundt.

 

2011_01_22013_komp.jpg

 

2011_01_22011_komp.jpg

 

2011_01_22015_komp.jpg

 

Jeg har et prinsipp om ikke å kjøpe unødvendig fjas. Det prinsippet brøt jeg da jeg falt for disse sveiste ventildekslene. Har alltid likt slike. De oser av "no nonsense racing". Kostet kun 70 USD på Ebay. Til den prisen må man lage huller for oljepåfylling og veivhusventilasjon selv. Men det er jo ingen sak. Får et lokalt verksted til å punkte på plass skvalpe-deksler under hullene for ventilasjonen for å unngå at det tettes av oljegørr.

De gamle senterhull dekslene ble ofret for oljepåfyllingslokket. Nå passer alt av skrulokk til LT1 motorer på mine ventildeksler, og der er det mye tøft å få tak i. Flere bilder kommer av dekslene etterhvert.

 

2011_01_22007_komp-1.jpg

 

2011_01_22008_komp-1.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår