Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Vel... hvor bra det evt. er vet vi ikke før bilen skal testes, men takker for skryt!

Jeg synes det er morro å vise litt yngere bilentusiaster hva vi hot rod gutta steller med! Det er altfor vanntette skott mellom forskjellige bilentusiaster.

 

Forøvrig er det jeg gjør temmelig "low cost" grovsmed greier i forhold til hva endel andre har bygget av samme type biler her i landet. Jeg har lite penger og mye tid, og da blir det slik. Andre har mer penger og mindre tid, da blir prioriteringene litt anderledes.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Trekker litt ut før jeg begynner å strekke el. anlegget.

Er endel "pirk" jeg ville ordne først:

-Diverse jordingspunkter over hele bilen er klargjort.

-Jordingskabler mellom motor - karosseri, mellom karosseri og ramme, og mellom motor og ramme er på plass.

-Har lenge vært klar over at hele gearkassedekselet måtte fjernes ved oljebytte på gearkassa. Dette ville selvsagt blitt utrolig tungvint, i og med at det blir så mye mikk bak midtkonsollen. Ville derfor lage et hull med et deksel over, slik at oljeskiftet kan skje rimelig greit.

Klipte ut av en rustfri, børstet plate, lagde en gummiforing bak, og festet den med rustfire plateskruer.

 

1067_komp.jpg

 

-Har lenge hatt liggende en justerbar giver for el.kjøleviftene. For å montere denne måtte jeg demontere absolutt alt jeg har laget i forbindelse med grill og radiator. Nå er det endelig gjort, og enheten er på plass.

 

1079_komp.jpg

 

Forberedelsene til el.anlegget kan vel kalles "summen av alle gode råd" ;)

For slik blir det når jeg lytter til alle som sier at jeg bør ha relé for – veldig mye.

Det høres vel ut som jeg gjør narr av folk som har gitt meg sine råd i beste mening, men det er ikke tilfelle. Bildet i seg selv er jo bevis på det motsatte: Jeg følger alle rådene: Om rele for fjern- og nærlys, for drivstoffpumpe, for varmeapparat (2 stk pga 2 hastigheter), for vindusviskere (2 stk pga GM’s spesielle løsning på rattstamme-bryteren) Og for å snu strømmen fra revers sperre bryteren på gearstanga. Sikringene under er for hovedstrømmen inn på hvert relé. I tillegg kommer relé for hornet, som er inkludert i el. anlegget, og rele for kjøleviftene, men det sitter fremme på radiatoren. Hovedsikringsboksen kommer til å bli festet på det ledige området til venstre på aluminiumsplaten, og den blir skjult bak midtkonsollet. Det vil bli en ekstra vegg foran aluminiumsplaten. Dette gjør selvsagt at passasjeren får litt mindre beinplass, men det får bare bli som det blir. Den beinplassen var forresten ganske rikelig fra før.

 

1077_komp.jpg

 

Plass for regnr bak, inkludert diodelys er på plass!

 

1083_komp-1.jpg

 

Fjernet pinnen som stod fremover på sidespeilene. Synes de ble mye penere uten.

 

1084_komp-1.jpg

 

Låste headers boltene med låsetråd. Disse boltene har en lei tendens til å løsne. Dessuten er låsetråd retro, racing og tøft! 8)

 

1065_komp-1.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mektig imponert:) både pågangsmot, og evner er tydeligvis på topp:) nettopp lest hele tråden din! direkte fornøyelig lesing!

 

spesielt imponert er jeg over at du har valgt å kaste deg løs på interiør selv! og resultatet ble veldig bra! et lite tips angående "passformen" til skinnet, er å strekke det med varme! for å få skinnet "inntil" der det buler, dette gjøres best med varmepistol, men mors hårføner fungerer også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker såkalt bycast skinn. Samme types skinn som er i stort sett alt du ser av skinnmøbler tilsalgs i norske møbelforretninger. Det er skinn som har fått et beskyttende lag av pvc plast på toppen. PVC'en er så tynn at det kjennes og lukter som skinn, men det er ikke like "ekte" som ordnetlig skinn. En annen fordel er at man kan søle fett p ådet uten av det blir mørke flekker, som det vil bli på ekte skinn. Den tredje fordelen er at det koster en brøkdel av vanlig skinn.

Det finnes mange kvaliteter av bycast skinn også. Den billigste er løse skinn og lær fibre, rester etter diverse fremstillingsprosesser, som karves, bløtes og deretter presses sammen igjen til tynne flak og dekkes med pvc på toppen. Dette er ganske simple greier med liten rivestyrke. Det bycast skinnet jeg bruker er ekte skinn, men med pvc laget på toppen.

 

Å bruke varmepistol på dette vil jeg absolutt fraråde. Plasten vil ødelegges på et blunk og man får et felt med annen finsh enn resten. Varmepistol ville jeg forresten vært forsiktig med å bruke på vanlig skinn også. For å få ekte skinn til å føye seg rundt tredimensjonale former, er det best å bruke vann: Skinnet bløtes grundig og strekkes over formen. Etter det har tørket litt, tas det av formen og tørkes helt, før det festes.

Men når sant skal sies, er skinnet jeg bruker svært tøyelig, og jeg har greid å strekke det over former jeg ikke trodde var mulig.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra prosjekt. hjemmemekk får vesentlig mer kred hos meg enn sjekkheftemekk. men ut fra jeg så på låsetråden din har du litt å gå på ( sorry jeg er flymekaniker og driver med dette til daglig og er vel litt yrkesskadd;-) ) ta en liten titt på denne siden så ser du antagelig hva jeg mener: http://www.byrongliding.com/technical/lockwiring/ . klødde seriøst i avbiterhånda når jeg så den :-). uansett så står det respekt av prosjektet ditt!

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt måtte fordelingsblokken for bremsevæske begynne å lekke. >:(

Med hovedsylinderen på tvers under dashboardet er det en drittjobb å fikse dette. Vil gjøre det før det i tillegg er fullt av ledninger under der. Derfor har videre arbeid med el.anlegget blitt satt på vent mens jeg venter på nødvendige deler.

 

Valgte jeg å starte på inner-dørsidene i mens. Har sett meg rimelig lei på de stygge, nakne innerdørene, særlig etter at dashboardet kom på plass.

Innerdørene blir polstret med lydisloerende matter og kledt med samme skinn som dashboardet. Platene er av pvc plast. Ypperlige å stifte i. De blir festet til innerdørene med den svært kraftige borrelåsen fra 3M.

 

1085_komp.jpg

 

1086_komp.jpg

 

1087_komp-1.jpg

 

På venstre dør måtte jeg lage en liten "bulk" nede i fremre hjørne for ikke å hindre beinet når jeg skal bruke clutchen. En tilsvarende bulk i bakre hjørne er for å gi plass til seterygg-reguleringen. Det er smale sitteplasser i disse bilene!

 

1088_komp-1.jpg

 

1094_komp-1.jpg

 

1095_komp-1.jpg

 

1098_komp.jpg

 

1105_komp.jpg

 

1102_komp.jpg

 

Må vel ha litt pynt også!

 

1106_komp.jpg

 

Fortsettelse vil komme.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde diverse beslag (eller hva dere kaller det på en bil...) av 2 mm aluminium.

 

1108_komp.jpg

 

Pyntestripen av samme materiale:

 

1109_komp.jpg

 

1118_komp.jpg

 

Slik ble det. Ikke perfekt. En salmaker hadde kanskje gremmet seg, og på en utstilling har det nok ingenting å gjøre. Men det holder for meg. Beslaget til høyre på døren er for innvendig låsing. Den firkantede bryteren er for vindusheisene.

Ford logoen er med 3M lim på baksiden og beregnet for grillen på en eller annen moderne Focus, C-max eller noe. Kjøpt billig på Ebay-UK.

 

1113_komp.jpg

 

1116_komp.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår