Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Bare en liten oppdatering.

Ramma og karosseriet er nå klar for inspeksjon fra trafikkstasjonen, men kontaktpersonen er på ferie og kommer tilbake når jeg drar på ferie. Dermed vil bilen stå som den er til august.

 

 

Ramma på 1934 Ford er "dobbel" i fram og bakkant det vil si at inni den u-profilen man ser, er det en mindre u-profil for å stive opp. Disse to profilene er så klinket sammen. Denne patenten er uten hensikt når u-profilen likevel skal "tettes igjen" (det vil si boxes) slik at verrsnittet på rammen blir en firkant istedefor en "U".

Dessuten samler det seg alltid rust mellom de doble profilene. Da jeg slipte vekk naglene og tok ifra hverandre ramma, var det spenninger i ramma som ble utløst. Dette hadde jeg forsåvidt regnet med kunne være tilfelle. Men i tillegg viste deg seg at jeg ikke hadde laget solide nok innfestinger på rammejiggen til å motstå disse spenningene, slik at ramma kom ut av posisjon og passet ikke lengre til karosseriet.

Jeg tettet også igjen over 60 boltehull pr rammevange som jeg ikke har bruk for, pluss tre rusthull . Selv om jeg gjorde visse forberedelser for at ramma ikke skulle slå seg i denne prosessen, tror jeg ikke de var bra nok.

 

Heldigvis har jeg fabrikkspesifikasjonene fra 1934 på eksakt hvordan ramma skal være. Dermed kunne jeg banke/bøye/varme bla bla bla med ramma inntil den var tilbake på spesifiskasjonene. Det var masse jobb og den er fortsatt ikke like bra som den var, men de siste finjusteringene tar jeg i forbindelse med boxingen etter at trafikkstasjonen har vært og inspisert.

 

I mellomtiden har jeg begynt med opphenget til Jaguarakselen og pusset endel på alu-felgene. De kommer seg svært mye. Skal få laget helt rene. flate senterlokk til de også.

 

Forøvrig gikk Wasaloppet brukbart. 8 timer på trått føre. Fikk en ganske dårlig startposisjon i pulje 8 og måtte gå forbi en vanvittig mengde folk. Databrikken alle hadde på beinet viste at jeg hadde gått forbi over 3000 løpere tilsammen. På det meste gikk jeg forbi litt over 700 løpere på 10 km.

Men nå blir det mest bilbygging. Må bare holde meg slank nok til å komme under bilen.;)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tenker generelt lite på ting som ligger så langt frem, men pr idag vil jeg ha den svart blank, kanskje med en annen farge som f.eks koks/brun metallic over den langsgående falsen.

 

Synes felger med mye blank alu og lite "luft" gjør seg veldig bra mot sort lakk.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da var gearkassa montert på motoren og bremsekaliperne er overhalt.

Trafikkstasjonen har gitt klarsignal til å begynne ombyggingen av ramma, så det ferdige karosseriet ble kjørt vekk for å lage mer plass i garasjen.

 

P6150027_1.jpg

Jaguarcaliper.jpg

 

Etter:nyoverhalte_kalipere_low.jpg

 

Det blir ikke en veldig stor bil akkurat...!

Karossptur3.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å beregner høyden på kick-up'en jeg må ha på bakre travers. Den bestemmer svært mye:

Høyden foran er fast. Spindlene vil komme i høyde med underkant av rammeskinnen, og felg/dekk er innkjøpt. That's it. Senking/heving vekk fra dette punktet etter at forstilingen er sveist på plass gir feil geometri.

 

Høyden bak på ramma er også fast på grunn av forstillingen, fordi ramma skal ha en "rake" på 2-3 grader. Rake vil si at ramma skal være 2-3 grader høyere bak enn foran. Jeg kommer til å bruke 2 grader, da jeg synes den virket for høy med 3 grader.

Ja. Forskjellen var merkbar. nesten 5 cm lavere i baken ble den med 2 istedefor 3 grader. Men den er fortsatt merkbart høyere bak selvsagt. Bare ikke så ekstremt.

 

Toppen av diffen på den delte bakakslingen er også fast: Bærearmene skal gå svakt oppover fra dekket og inn mot sentrum, drivakslene skal være vannrette eller bittelittegrann oppovervendte de også. Endring av dette ødelegger geometrien. I og med at dekkdimensjonen bak er fastlagt (innkjøpt) er jeg bundet også der.

 

Dermed må bakre travers tilpasses rammeskinnenes høyde i forhold til differensialens høyde. Det ser ut som jeg må lage en kick-up (oppover-bøy) på ca 5 cm, men jeg må finregne litt på det, for dette er en skikkelig PITA å endre på senere. Bilder kommer etterhvert.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er litt om montering av gearkassa.

Mange sliter visstnok med å få sammen dette fordi clutch gaffelen henger i selve gearkassa, men skal gripe rundt senter-lageret på pressplata når alt er satt sammen.

pressplate2.jpg

 

Er delene er så nærme hverandre at gaffelen når tak i lageret i midten, er det så trangt at man ikke får imellom fingrene for å styre den på plass, og lager man åpningen stor nok, når ikke gaffelen bort. Men her er det en smart og enkel patent.

 

Hullet midt på gaffelen som festeskruen går gjennom er et langt spor. Sammen med skruen i sporet er det et slags klips. Sporet i gaffelen er laget slik at klipset kan "låse" gaffelen i begge ender av sporet:

Gaffelen "låst" i ytre posisjon:

gaffel2.jpg

Gaffelen "låst" i indre posisjon:

gaffel1.jpg

Det er denne siste posisjonen gaffelen skal stå i når kassa er montert. Da vil senter lageret på pressplata befinne seg der "klørne" på gaffelen er på bildet.

 

Teknikken er at man setter sammen kassa med gaffelen i den ytre posisjonen. Da blir den stående slik etter at kassa er satt sammen:

gaffel3.jpg

Så dytter man rett og slett gaffelen innover med fingeren:

gaffel5.jpg

Helt til den står slik:

gaffel4.jpg

Man kjenner/hører at gaffelen faller på plass. Nå griper klørne på gaffelen

rundt lageret på pressplata.

Den runde fordypningen i enden på gaffelen er til kula på enden av staget til slavesylinderen for clutchen.

Det staget dytter gaffelen innover/fremover med stor kraft. Klørne vil trekke lageret og clutchfjærene bakover og frigjøre clutchen.

 

Men FØR alt dette bør startmotoren monteres og justeres. Man får ikke justert den med clutch huset montert:

startmotor_justering.jpg

Her er forsiden av starteren. Det lille tannhjulet står jo tilbaketrukket når startmotoren ikke er i bruk. For å få justert korrekt klaring må man derfor vippe det frem ned en skrutrekker el.

Justering av starteren skjer ved shimsing mellom motorblokka og starteren:

startmotor_justering2.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
denne tråden var jo nesten død i et år...hva har du holdt på med?????

 

Vel, jeg har et liv utenom også da vettu. Småunger som er syke innimellom, bruksbiler som krever vedlikehold, hus, hogge ved om våren, ferieturer, holde fysikken i trim (1934 Ford er IKKE en romslig bil!) osv osv.

 

Dessuten har det vært masse "kjedelig" jobbing på bilen det siste året. Rustsveising blant annet. Ser ikke helt poenget med å legge ut bilder av hver eneste sveisesøm jeg legger.

 

Men prosjektet er IKKE i ferd med å sovne eller noe slikt. Nå er det chassismodifikasjoner det dreier seg om. Er godt igang og regner med å vise noen bilder snart.

 

Polerte opp de irrede, stygge felgene for litt siden. Har også laget nye senterkåper som blir helt glatte. Er klar over at noen av dere mener felgene ikke passer på en hotrod, men det er bare slik det er:

 

polert_felg.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakket om sesilåmi, det er i sirdal du snakker om da?

 

Har du noen hytte her eller er det bare tradisjon å gå?

 

Jeg bor nemlig 3km opp i dalen fra tonstad (egentlig sentrum i sirdal)

Så vist du en gang skal oppåver i sommer (regner med du ikke kjører den på vinteren) så SI IFRA! :) send pm eller noe :) har lyst å se denne i live.. vet den ikke er ferdig ennå, men det går jo brukbart rammover.. Stå på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Søgne og det bygges lignende biler både i Lyngdal og Eiken. I Lyngdal går det i tillegg en ferdig bil. En 32 Ford coupe.

Den som bygges i Lyngdal er en 34 Coupe. Samme som min, men med tak. Bilen i Eiken er en 29 modell Ford Roadster tror jeg det var.

 

Min bil er maken til den i avataren. Stilen vil ikke bli helt ulik heller. Men jeg må nok ha på noen skjermer i forbindelse med godkjenningen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår