Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Det går sakte men sikkert fremover. Er i garasjen fast 3-4 ganger i uka nå. Er skikkelig morsomt når det begynner å ta form å bli en "bil" og ikke bare et "prosjekt".

 

Har bestilt mer deler fra USA i dag. Alu radiator, Custom made mellomaksel, 4 fjærkledte dempere til Jaguar bakakselen, grenrør og noe annet småtteri.

 

motor_paa_plass2.jpg

 

motor_paa_plass1.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...! Joda, de gjorde det. En tverrstilt bladfjær under stiv aksel som igjen var fiksert av et såkalt V-stag . Spissen på V'ene i stagene var en kule som var hengt opp rett under gearkassen. Slik var de både foran og bak.

 

Men når det er sagt, må jeg også få legge til at patenten på Jagaur akselen også ble tatt på midten av 30 tallet! Ikke akkurat high tech den heller med andre ord. Bremsekalipperne veier litt over 5 kg pr stk.

 

Akselen i nøyaktig samme form som den jeg bruker kom for første gang på Jaguar E-type på begynnelsen av 60 tallet. Min aksel er fra rundt 1970. De var i bruk uendret frem til begynnelsen på 80 tallet på XJ og helt frem til sluten av 80 tallet på XJS. Da ble de avløst av en lignende aksel, men med skivene ute ved hjulene på "vanlig" måte. Den nye akselen er så lik den gamle at jeg kan hvis jeg ønsker det bytte om til den nyere typen spindler og bremser uten at jeg trenger å bytte hverken diffen, drivakslene eler bærearmene på min aksel. Muligens endres sporvidden. Det er jeg ikke sikker på. Men delene skal gå om hverandre ihvertfall.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg imponert over folk som "klarer" å holde på med samme tingen over flere år på rad :)

 

Du begynte jo i 05, og er nok ikke ferdig før tidligst 08?

 

Naboen min holder på med samme prosjekt selv.. Han har vell holdt på i 10 år.

 

Det går iallefall rette vegen! lykke til videre. Kommer nok til å følge med her :)

- ( ) Mazda 323 GT-R

- (X) Opel Vectra B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg løftet ut igjen motoren fordi rammekrysset også må bokses slik som ramma ("tette" den åpne C-profilen slik at det blir som et firkantrør)Som man kan se av bildene er rammekrysset hullborret. Jeg vurdret lenge å tette alle hullene og å bokse med en hel plate, men dette blir svært tungt. Derfor kommer jeg til å hullborre bokseplata på samme måte som krysset er allerede.

Dette kommer til å bli en gedigen rustfelle, siden alle hullene gjør at drit & lort vil legge seg inni. For å bøte på dette vil jeg lage flere dreneringshull på undersiden av profilen. I verste fall kan jeg jo bare spyle det rent innvendig. Selvsagt vil jeg behandle profilen innvendig med Rust Bullet pluss tectyl også. Hullene gjør jo at man kommer greit til med en smal lang pensel.

 

Ble litt styrete dette. For å få sveist bokseplatene langs nedre kant må jeg antakelig snu hele ramma på hodet og for å få til det igjen må jeg demontere både for- og bakstillingen.

Men jeg turte ikke å bokse rammekrysset før motorfestene var på plass pga at det er så trangt for gearkassa. Og jeg kunne ikke sveise på motorfestene før for- og bakstillingen var på plass slik at bilen hadde korrekt høyde og rake (helling) Dermed måtte det bare bli sånn.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår