Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, det var ikke mye å se uansett. Grisete jobb.

 

Først var det å teipe nøye igjen alle åpninger på motoren. Så var det vinkelsliper med stålbørste over det aller meste. Deretter var det drill med "spiss" stålbørste for å ta de stedene vinkelsliperen ikke kom til. Etter det igjen brukte jeg noe vannbasert rustfjeringsmiddel innkjøpt fra Gasolin.no.

Så pyntet jeg alle spisse hjørner, støpegods-kanter osv med slipeskiven på vinkelslipern. Tilslutt lakkerte jeg.

 

Vet ikke hvor lenge dette vil holde seg fint. Problemet er at det ikke finnes noe rustmaling som f.eks Rust Bullet eller Coroless som også tåler varme.

 

Hadde nok blitt et mer varig resultat med sandblåsing og umiddelbar lakkering etterpå, men jeg har ikke sandblåserutstyr for så store jobber.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det nummer på ramma? I så fall bruker du det nummeret. En avskiltet bil har ingen papirer hos eier. Ved avskilting blir/ble papirene sendt til Biltilsynet. Det medfører at det er biltilsynet, og ikke du som må finne igjen evt papirer hvis du kan vise til et rammenummer.

 

Men selvsagt må du ha en troverdig historie slik at Trafikkstasjonen ikke tror du kommer drassende med ei gammel ramme fra en utenlandsk bil. Vet du reg nummeret bilen i sin tid hadde, er du kommet langt.

Hva med gamle familiealbum? bilder som identifiserer bilen er svært gode argumenter ovenfor Trafikkstasjonen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe tøfft prosjekt!!

Jeg lurer på hvordan du har gått frem med tanke på papirer å godkjenning.

Må du vise frem sveisene etter f.eks boxing av ramma,spør du i forkant hva de vil godkjenne eller?

Vet du hva som er typiske ting man ikke bør gjør ved bygging av en rod,for å få den godkjent?

Hvordan er det med dropped aksling er det greit å godkjenne?

Tillater de rodder uten skjermer?

Finnes det en håndbok man kan følge eller må man spørre,tegne opp og få godkjent allt før man begynner?

 

Jeg har funnet en fin 29cheverolet som jeg er interresert i å rodde derfor alle spørsmålene.

Volvo 360(bilcross) 86mod.

Volvo 244 78mod,volvo 245 79mod

skoda octavia 01mod.

Dodge coronet 56mod.

Harley xlcr 77mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det nummer på ramma? I så fall bruker du det nummeret. En avskiltet bil har ingen papirer hos eier. Ved avskilting blir/ble papirene sendt til Biltilsynet. Det medfører at det er biltilsynet, og ikke du som må finne igjen evt papirer hvis du kan vise til et rammenummer.

 

Men selvsagt må du ha en troverdig historie slik at Trafikkstasjonen ikke tror du kommer drassende med ei gammel ramme fra en utenlandsk bil. Vet du reg nummeret bilen i sin tid hadde, er du kommet langt.

Hva med gamle familiealbum? bilder som identifiserer bilen er svært gode argumenter ovenfor Trafikkstasjonen.

 

okei har arvet en a-ford av min morfar som står i mikroskopiske deler som jeg hadde tenkt og begynne etterhvert og bygge. men får ta en leterunde etterpapirer og rammenr..

2,3l med 16V og dobble gassere, retro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe tøfft prosjekt!!

Jeg lurer på hvordan du har gått frem med tanke på papirer å godkjenning.

Må du vise frem sveisene etter f.eks boxing av ramma,spør du i forkant hva de vil godkjenne eller?

Vet du hva som er typiske ting man ikke bør gjør ved bygging av en rod,for å få den godkjent?

Hvordan er det med dropped aksling er det greit å godkjenne?

Tillater de rodder uten skjermer?

Finnes det en håndbok man kan følge eller må man spørre,tegne opp og få godkjent allt før man begynner?

 

Jeg har funnet en fin 29cheverolet som jeg er interresert i å rodde derfor alle spørsmålene.

 

Bilen jeg rodder er opprinnelig norsk med papirer. Originalt stålkarosseri og ramme, så jeg er heldig stilt slik sett.

Trafikkstasjonen godkjente planene før ombyggingen startet under forutsetning av at de kunne foreta del-besiktigelser underveis. Vi blir enige fra gang til gang hva jeg skal gjøre videre og når de ønsker å komme for å se.

Sveisene lar jeg stå blottet og urørte til de har sett.

Ikke regn med å få godkjent rod uten skjermer. Bruk "MC-skjermer".

Finnes ingen "regelbok". Ta kontakt med Rolf Roald hos American Car Club of Norway (ACCN) i Trondheim.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alt demontert igjen og boxing av rammekrysset står for tur. Poenget med prøvemonteringen var for å se hvor de blir trangt mellom gearkassa og krysset. Boxeplata på venstre side må tilpasses en smule for å gjøre plass til clutch-slavesylinderen og bryteren for revers (denne gearkassa har elektrisk "sperre" som hindrer sjåføren å geare til revers ved et uhell.)

 

Krysset uten boxing:

uten_boxing_low.jpg

 

Midt på de bakre beina til krysset må eksosanlegget passere gjennom. Dette hullet er ugunstig for vridnings stabiliteten på beinet. For å bedre på dette har jeg sveist på ekstra plater som fyller ut mellomrommet når boxeplata kommer på plass:

uten_boxing_detalj.jpg

 

Boxeplata punktet på plass:

med_boxing_low.jpg

 

Det vil komme endel dritt og fukt inni denne profilen. Men jeg har laget dreneringshuller, så det ikke skal samle seg opp inni der. I tillegg gjør hullboringen at jeg kommer til med pensel og får lagt etpar lag med rust bullet maling inni der.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør du med midten av krysset der det orginale gearkassefestet er?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette har jeg grunnet noe j* på. Har etterhvert fått erfaring med at man bør gå i tenkeboksen noen dager hvis det er noe man er usikker på istedenfor bare å "bygge i vei".

 

Men nå har jeg tenkt ferdig. Har sett endel på andre rammer i div amerikanske hot rod blader, og også fått gode råd om det på NSRA hot rod forumet.

 

Tenkte først å lage krysset slik at det kunne skrus løst ifm bytte av clutch osv, men ble anbefalt å sveise fast hele greia. Skal man bytte clutch på en hot rod er det enkleste å løfte motor og gear opp og fram uansett.

 

Bilder vil komme Går forhåpentligvis i gang allerede i kveld.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

hei igjen . har du fått gjort noe med krysset ennå? jeg ser at du har laget noen kjekke dempere i solid stål. går ut fra at det var for å sette opp "ride height". har du noe mål å gå ut fra fra for å finne rette høyden eller går du etter magefølelsen? det er jo litt vanskelig å se hvordan hjula havner i forhold til hjulbuer når sistnevnte ikke er der ennå. litt "catch 22" det der. du skulle gjerne hatt en komplett bil for å ordne høyden men du får ikke hatt koplett bil før høyden er ordnet.....:crazysant:

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden på bilen gir seg mye av seg selv:

 

Framtraversen i forstillingskit'et har ferdig borrede hull for innfestingen til de nedre bærearmene. De nedre bærearmene skal være parallelle med bakken ved "ride height". Dermed er den høyden gitt og kan endres kun ved endring av dekkdimensjon og/eller bytte til droppede spindler.

 

En mulighet her er å kappe vekk f.eks 1 cm der framtraversen sveises fast mot undersiden av rammeskinnene. Da ville bilen blitt 1 cm lavere, men da måtte man også huske å heve øvre bærearmsinfesting tilsvarende, slik at ikke vinkelen mellom øvre og nedre bærearm ble endret.

 

Når fronten er gitt er egentlig også bakenden gitt, i og med at ramma bør ha en helling forover på 2-3 grader. Jeg har brukt 2 grader.

Jeg har satt opp Jagaur bakakselen slik at jeg kan senke bilen bak ca 15 mm uten at geometrien ødelegges (ca 0,3-0,5 grader). Dersom man lager bilen lavere bak enn det forstillingen er satt opp for, blir den tungstyrt. Hever man den bak ift hva forstillingen er satt opp for, blir den vinglete.

 

Jeg bygger i high boy stil, så tilpasning i hjulbuer er noe jeg slipper unna. Kan se for meg problemer der, ja..

 

Men det ville uansett ikke vært "værre" enn å sette opp ramma med karosseri og skjermer, putte hjulene løse innunder skjermene, jekke og senke til man var fornøyd med passningen og så merke av rammens avstand til underlaget i hvert hjørne og dekkenes posisjon i lengderetningen på ramma.

 

Etterpå måtte man fjerne skjermer & kaross, montere spindel og nedre bærearmer på forhjulene, sette dette bort til ramma på korrekt sted og legge noe under den nedre bærearmen, slik at den lå i vater. Dermed hadde man funnet innfestingen til nedre bærearm. Så var det å feste traversen i henhold til dette punktet, montere forstillingen komplett med dekk og sette den i ride height.

 

Bak ville jeg gjort omtrent det samme: Med stivksel ville jeg montert begge bakhjulene på akselen, trillet hele greia innunder ramma bak. Med bakhjulene på rett sted i lengderetningen hadde man da kunnet måle seg frem til hvor traversen måtte stått, coilovers, stabstag osv osv.

 

Omtrent slik gjorde jeg det med Jaguar akselen. I tillegg måtte den jekkes opp i midten slik at geometrien ble korrekt når ramma stod i ride height.

 

Dette er selvsagt ikke gjort på en ettermiddag, men gjør man det i denne rekkefølgen er muligheten stor for at det blir korrekt.

Jeg mener også at dersom akkurat dette ikke gjøres riktig, er hele rod byggingen totalt bortkastet. Dette er selve fundamentet, bokstavelig talt.

En rod som ikke funker er like teit som en uttørket kulepenn.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår