Gå til innhold

Hot Rod: 1934 Ford Roadster Hotrod

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Hadde liggende et par headers kjøpt et brukt marked for 300kr som jeg ville prøve å bygge om så de passet i det smale, lave chassiet på rodden. Det var faktisk ikke så mye om å gjøre at de gikk rett på, men modidifikasjoner måtte gjøres. De korte, såkalte block hugger headersene som er vanlig på rodder, liker jeg ikke. De stjeler hk og er bare såvidt bedre på flow enn originale støpejerns maifoiler. Skikkelig full-lengde headers er mye mer "seriøse" racing biter. Her er utgangspunktet:

 

headers001.jpg

 

Slik ble det på bilen:

 

headers2002.jpg

 

Mulig jeg må modifisere bakerste røret litt senere. Jeg vet at dette området er svært trangt når karosseriet er på plass pga at styrestangen kommer ut akkurat der. Å ha særlig mer enn 3 ledd på styrestangen er ikke gunstig mht dødgang i rattet.

 

Men den modifikasjonen er det ingen vits i å gjøre nå. Venter og ser hvordan det evt kommer til å krasje. Av samme årsak har jeg heller ikke lakket headersene. De skal få seg en omgang varmebestandig sølv metallic når alt er klart.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 405
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

På mange måter en kopi, men ikke så bæl-diger som den som står på Hunderfossen. I tillegg skal den ha et understell og motorisering en racerbil verdig. Dvs V12 og turbinmotor. Jeg skal avgårde og titte på en Jaguar V12 til uka. Men nå skal jeg ikke kuppe tråden din med utenomsnakk :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare forestille meg følelsen du har inni deg nå som du ser det begynner å ligne på en bil. Spørsmålet er vel om du føler du har igjen det morsomste eller om du har lagt det bak deg? :)

Har fulgt deg siden du startet tråden her, og senere på bilbygging. :popcorn

 

Leste på hjemmesiden din dengang da du sveiste grill(rist). Har du kikket noe noe mere på den? Du vurderte vel kanskje å lage en ny og da bruke rustfri tråd.

Uansett skal du ha for ikke å ha gitt opp underveis. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillen skal sveises om igjen med rustfri gass/tråd. En kamerat av meg får låne gassflaske på jobben sin for slike småjobber, så da blir det jo noe helt annet.

 

Føler helt klart at jeg har det morsomste foran meg, men at det jeg har bak meg kanskje vil bli det jeg har lært mest av, totalt sett.

Fra nå og fremover blir det jo mer monteringsarbeide.

Finisharbeid før lakkering blir sikkert kjedelig. Alle sier ihvertfall det. Interiørarbeid gleder jeg meg skikkelig til.

 

Fra nå og fremover blir det endel småjusteringer for å få alle hullene i karosseriet til å line opp med hullene i ramma, pluss at jeg må lage helt ny tunnel gjennom coupeen i og med at gearkassa stikker så langt inni bilen.

 

Stolene blir faktisk av det første som kommer på plass. Grunnen er at stolene bestemmer posisjonen på omtrent alt annet inni bilen (rattstang, dashboard, pedaler, håndbrekk, indre dørhåndtak, høyde på frontrute, bilbelte-fester utforming av gearstang osv osv.

 

Og Reodor F: De Jaguar V12 motorene med 3 doble forgassere bruker visstnok noe inni h**** med bensin. Til og med fra det amerikanske markedet kom det tilbakemeldinger om det dengangen på 70 tallet da de ble levert.

Ikke det at det betyr allverdens på en ITG, men en motor med la oss si 300 hk blir ikke sterkere om bruker like mye bensin som en på 600 hk...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Reodor F: De Jaguar V12 motorene med 3 doble forgassere bruker visstnok noe inni h**** med bensin. Til og med fra det amerikanske markedet kom det tilbakemeldinger om det dengangen på 70 tallet da de ble levert.

Ikke det at det betyr allverdens på en ITG, men en motor med la oss si 300 hk blir ikke sterkere om bruker like mye bensin som en på 600 hk...

 

Brølende gjennom slakteren på Rudskogen spiller nok bensinforbruket liten rolle. Og da nytter det nok ikke med en alminnelig tolvsylindra. Den må selvsagt trimmes. Et alternativ er selvsagt en fullblodstolver fra f eks Lamborghini eller Ferrari, men det blir liksom litt for hi tech. Slegge skal det være. Du burde ta en titt på denne tråden:

 

http://www.bilforumet.no/opplysningen/152511-dokumentaren-om-mitt-liv.html

 

Men nå skal jeg virkelig ikke vise mer ringeakt for din flotte tråd om et like flott prosjekt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt tøft å se noe en plutselig kjenner igjen, har kikka innom her nå og da, og synest det er tøft, og plutselig så kjøpte kompisene jeg deler garasje med seg en 1934 Ford, så nå får jeg være med på å se en hot rod bli til også!

 

ser du fikk ganske lang mellomaksling, vi kikka litt på ramma, og fant ut girkassen vil ende nesten helt bak ved bak akslingen... er vel muligens forskjellig plassering på ting i en roadster som din da, sammenlignet med en liten tudoor? ... tror det er en tudoor... ser ut som en veldig liten stasjonsvogn med to dører :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår