Gå til innhold

gti 8V Turbo

Ranger emnet


thordarson

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe meg en gti 8v motor og sette på turbo.

Jeg vill ha en motor som er stabil og som går godt for minst mulig penger.

Vill det funk med dobbel toppakning og bare klin på turbo eller?

jeg må senke kompresjonen osv

Går det an å dreie ned stemplene eller noe slikt?

HVilken turbo skal jeg gå for?

er ikke ute etter så altformye effekt men en 160-180 hk er vell mulig eller?

motoren må holde i noen år med moderat mekking.

 

Få hør synspungter!!

eventuelt bilder eller div fra noen som har mer peiling enn meg.

VW Bora 1.8t 2001 mod

til salgs VW Golf II 1988 mod g60 turbo

x Mitsubishi Glanalt 1981mod (sladdebil)

x golf gl 1,8 1988 jema

x Ford Sierra 2.0 is vraka

x Fiat Uno Fire 1,0

x Nissan Cherry 1,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Istedet for å kjøpe en vanlig 8v Gti motor.

 

Så kjøper du en G60 motor.. Den er også 8v.

 

Og her er kompresjonen senket allerede.. Det du trenger er motoren med komplett innsprøytning osv og en ny manifold, en turbo og diverse slanger.. Intecooler osv (om du ikke får den med motoren) og nytt eksos anlegg...

 

Mye lettere det enn å begynne å vase på en standard 8v motor..

 

 

g60 har jo 160hk med g-laderen. du får lett ut mere med chip i digifanten og turbo.. rundt 200 før du må skifte dyser etc..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det vet jeg med det har seg nå slik at jeg har en billig gti 8v på hånda.

langt billigere enn en g60 motor!

jeg har hørt av ved å sette på dobbel topppakning senker man kompresjonen nokk til bare å sette på turbo.

Dette er et prosjekt det man tar det men her og når mean ikke har en g60 motor så tar man bare den man har.

er ikke ut etter hundre å ørti hester har holdt med en vanlig gti å men det hadde vært artig å prøvd hvordan det er med turbo.

dette er bare noe som skal stå i bilen til jeg får penger til skikkelig motor.

mest mulig morro for minst mulig penger.

er ikke så nøye om det ikke holder i evigheter liksom..

 

 

 

http://medlem.spray.se/golf666/mina%20golfar/projektturbo/turboprojekt.htm

VW Bora 1.8t 2001 mod

til salgs VW Golf II 1988 mod g60 turbo

x Mitsubishi Glanalt 1981mod (sladdebil)

x golf gl 1,8 1988 jema

x Ford Sierra 2.0 is vraka

x Fiat Uno Fire 1,0

x Nissan Cherry 1,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by thordarson

jeg har hørt av ved å sette på dobbel topppakning senker man kompresjonen nokk til bare å sette på turbo.

 

Dobbel pakning er nok ikke noen super løsning, men funker nok sålenge du ikke blir frista til å skru opp trykket mye.

 

(Advarsel: turbotrykk er sterkt vanedannende!!!! ;) )

 

Stempel-dreiing er jo også en metode som funker, men unødig mye arb. sammenlignet med dobbelpakn. trikset, iallefall med tanke på effekten du sikter etter.

 

Jeg anbefaler en standard Garrett t25 (billig, og passe liten = respons.) Din største utfordring blir nok grenrøret fra toppen til turboen, hvis det ikke finnes ferdige.

 

Dette er grenrøret jeg har på min SAAB 900 t16

post-434-13804850866628_thumb.jpg

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://medlem.spray.se/golf666/mina%20golfar/projektturbo/bilder2.htm

 

Grenrøret tror jeg at jeg fikser.

Ser ikke så utrolig avansert ut.

Hvor mye tror du at jeg kan dra ut av motoren med dobbel pakning?

Hvor mye kan jeg lade?

VW Bora 1.8t 2001 mod

til salgs VW Golf II 1988 mod g60 turbo

x Mitsubishi Glanalt 1981mod (sladdebil)

x golf gl 1,8 1988 jema

x Ford Sierra 2.0 is vraka

x Fiat Uno Fire 1,0

x Nissan Cherry 1,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by thordarson

http://medlem.spray.se/golf666/mina%20golfar/projektturbo/bilder2.htm

 

Grenrøret tror jeg at jeg fikser.

Ser ikke så utrolig avansert ut.

Hvor mye tror du at jeg kan dra ut av motoren med dobbel pakning?

Hvor mye kan jeg lade?

 

Behøver ikke være rakettforsker for å fikse ett grenrør, men det er trangt bak golfmotoren og det er ikke bare, bare å få plass til alle rørene. primær-rørene bør også være like lange og enten veldig korte eller veldig lange, for å unngå mottrykks pulser fra turboen.

 

Tipper du kan lade rundt 0.7 maks med dobbel pakn. kommer an på org. komp og hvor mange cc forbrenningskammeret øker med dobbel pakn. Kommer jo også an på tenning dette med maks ladetrykk. Du må nok senke tenningen litt også.

 

Enda vanskeligere å anslå effekt, men det blir helt sikkert en mye morsommere motor å kjøre med.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du peiling på sån ca pris på turboen og div deler.

Det skal bli artig å prøve.

 

Er det ikke slik at du dobler effekt ved 1 bars overtrykk da?

eller bare noe jeg har hørt som en tommelfingerregel?

150-160 bør nå være et realistisk mål eller?

VW Bora 1.8t 2001 mod

til salgs VW Golf II 1988 mod g60 turbo

x Mitsubishi Glanalt 1981mod (sladdebil)

x golf gl 1,8 1988 jema

x Ford Sierra 2.0 is vraka

x Fiat Uno Fire 1,0

x Nissan Cherry 1,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by thordarson

Er det ikke slik at du dobler effekt ved 1 bars overtrykk da?

eller bare noe jeg har hørt som en tommelfingerregel?

150-160 bør nå være et realistisk mål eller?

 

Det finnes ett potensiale for dobbel effekt da pga at det finnes dobbelt så mye luft og drivstoff da. Problemet er at man ikke rekker å få fyllt opp sylinderene med alt dette overtrykket, dobbelt så mye som skal inn, men ikke mere tid å gjøre det på. Pluss at luft som blir komprimert blir varm= mindre oksygen molekyler per volumenhet, som det heter . Enda et minus er at friksjonen øker også dess mere effekt man prøver å hente ut.

 

En brukt t25 er nok ganske billig, en bra en bør ikke koste deg mange høvdinger.

Tror nok 150-160hk ikke er umulig nei. :D

 

Til grenrøret mitt ble det brukt svart-stål av hydraulikk kvalitet (veldig billig, under 30kr for et ferdig 90 graders bend). Mange vil nok si "FY, tenk på glødeskall" "Bare rustfritt som duger"osv, men se på bildet, ser jo nesten ut som nytt etter flere års bruk. Dessuten er rustfritt ett helvete å bearbeide + dyrt.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å bytte innsprut da?

 

For du vet at innspruten på en Gti 8v motor er en K-jetronic som kun holder til 170hk? Og du trenger nok ikke lade 1 bar for å få 170hk

 

Og en av tingene med G60 motoren er at du har digifant innspruten med her.. den er digital og du kan chippe den.

 

Om du skal ha mere enn 170hk i en vanlig 8v motor må du ha tilleggssprut eller datasprut, eller noe annet.. og da blir det fort dyrt.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Har du tenkt å bytte innsprut da?

 

For du vet at innspruten på en Gti 8v motor er en K-jetronic som kun holder til 170hk? Og du trenger nok ikke lade 1 bar for å få 170hk

 

Og en av tingene med G60 motoren er at du har digifant innspruten med her.. den er digital og du kan chippe den.

 

Om du skal ha mere enn 170hk i en vanlig 8v motor må du ha tilleggssprut eller datasprut, eller noe annet.. og da blir det fort dyrt.

Å ja, for Jonte kan alt!:D :D ;)

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa med å lage seg en egen en da?

Noen som har noen ideer?

Synes jeg har hørt om noen som hadde laget sin egen i en kopperplate?

VW Bora 1.8t 2001 mod

til salgs VW Golf II 1988 mod g60 turbo

x Mitsubishi Glanalt 1981mod (sladdebil)

x golf gl 1,8 1988 jema

x Ford Sierra 2.0 is vraka

x Fiat Uno Fire 1,0

x Nissan Cherry 1,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår