Gå til innhold

Merke oppkjøp/salg, hva vil fremtiden bringe

Ranger emnet

Kebab gud

Anbefalte innlegg

På et annen forum jeg henger startet det en diskusjon angående Fremtidige oppkjøp/salg av merker.

tenkte dette var en såpas spennende sak at jeg slangt det over til dette gigant forumet :P

Så kom med deres teorier.. men først .. her er mine teorier..

Sikkert:

GM vil i et desperat forsøk på å vinne tilbake terreng fra Toyota, og vil selge under litt dødvekt, dvs Saab (allerede startet)

Fiat vil få så store økonomiske problemer at de vil selge Lancia (allerede startet)

Sannsynlig:

Lancia blir solgt til Østen, sannsynlig kjøpt opp av Hyundai (som er på jakt etter å lage ett nytt luxus merke.. Lancia har historie)

SIAC vil kjøpe Saab, flytte hele produksjoen til Kina og bruke Trollhettan som "luxus" avdeling

BMW vil slå seg sammen med en annen europeisk produsent (Renault-Nissan og PSA er kandidater)

VW vil selge en av sine "mindre" merker (Skoda eller Seat)

Proton vil kjøpe et "mindre" europeisk merke (Skoda, Rover eller Seat)

Utrolig nok så ser jeg ingen store saker som skjer hos Ford ... rart

nå.. Teorier?

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor BMW skal slå seg sammen med noen som helst for øyeblikket. De er en av få bilfabrikanter som går i pluss om dagen, og som har enorme salgstall for alle modeller.

SAAB er vel førstemann ut. Ikke rart da det er et evig tapsprosjekt å holde dette utdaterte merket i live..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAAB er vel førstemann ut. Ikke rart da det er et evig tapsprosjekt å holde dette utdaterte merket i live..

Saab blir nok ikke borte, både Renault/Nissan og et kinesisk konsern vil jo kjøpe det. Men det er ingen tvil om at det har gått nedover for Saab, helt siden GM kjøpt det opp. Men det gjør det jo med det meste som GM driver med.

Kan bli spennende å se hva som skjer med Ford også. De har jo en sinnsyk gjeld, og Volvo er vel en av merkene som kan bli solgt.

mvh

Pantera

'07 Citroén C4 1.6 HDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab blir nok ikke borte, både Renault/Nissan og et kinesisk konsern vil jo kjøpe det. Men det er ingen tvil om at det har gått nedover for Saab, helt siden GM kjøpt det opp.

Det er synd å se hva SAAB har utviklet seg til. Det originale Saabske er borte, i dag er det bare en god mix av utvannede Opeler samt en dose Fiat.

Nå skal jeg ikke bli for nostalgisk dog. SAAB har aldri drevet økonomisk nok - de har for få modeller, og i tillegg markedsfører de modellene sine som eksklusive og som konkurrenter til de tre store tyske. Bilene har jo aldri nådd opp til de tyske verken i kvalitet eller salgstall, så det er kanskje ikke noe stort tap. SAAB blir vel ikke solgt fra GM med det første? Synes jeg så at GM skulle investere penger i Trollhettan og fortsette bygging av både SAAB og Cadillac der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor BMW skal slå seg sammen med noen som helst for øyeblikket. De er en av få bilfabrikanter som går i pluss om dagen, og som har enorme salgstall for alle modeller.

det har noe med det å gjøre med at bossen hos BMW sa for noen få årsiden at de ville slå seg sammen med et annen stort selskap..

men de sa også at det er noe de ble litt mer nærvøs over ette hva som skjedde med Rover :P

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har noe med det å gjøre med at bossen hos BMW sa for noen få årsiden at de ville slå seg sammen med et annen stort selskap..

men de sa også at det er noe de ble litt mer nærvøs over ette hva som skjedde med Rover :P

Poenget er at hvis BMW slår seg sammen med noen, vil det ikke forbedre dem på noe vis. BMW vil bare tape på å mate andre produsenter med genial teknikk, de trenger ingen andre enn seg selv.

Mercedes derimot burde passe seg. Salgstallene deres det siste halve året er dyster lesning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bedre før i tiden da GM eide Chevrolet, GMC ++

Nå som de har kjøpt opp daewoo og saab og opel og alt det der, så er det ikke samme bilen lengre. Alle daewooene i polen er nå blitt Chevrolet. Det er helt klart en koreaner med Chevrolet logo, men det vet jo ikke alle. For meg så er dette IKKE en Chevrolet. Skjønner ikke at de vil noe sånt? Alt går visst etter penger. Sånn som nye Saab 9-2 eller hva den nå heter, det er jo en Subaru Impreza med ny fron. Hva er vitsen med det? Biler skal være forskjellige. Når jeg kjøper en audi a6 så har jeg ikke så veldig lyst til at naboen skal kjøpe seg en volkswagen passat og ha akkurat samma bilen som meg i anna design. Hva er det som skjer med bilverden?? Og jeg vil gjerne ha tilbake bilene og levere tilbake romskipene.. aaaaaaaargh notin

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som de har kjøpt opp daewoo og saab og opel og alt det der, så er det ikke samme bilen lengre. Alle daewooene i polen er nå blitt Chevrolet. Det er helt klart en koreaner med Chevrolet logo, men det vet jo ikke alle. For meg så er dette IKKE en Chevrolet. Skjønner ikke at de vil noe sånt? Alt går visst etter penger. Sånn som nye Saab 9-2 eller hva den nå heter, det er jo en Subaru Impreza med ny fron. Hva er vitsen med det? Biler skal være forskjellige. Når jeg kjøper en audi a6 så har jeg ikke så veldig lyst til at naboen skal kjøpe seg en volkswagen passat og ha akkurat samma bilen som meg i anna design. Hva er det som skjer med bilverden?? Og jeg vil gjerne ha tilbake bilene og levere tilbake romskipene.. aaaaaaaargh notin

Dette gjelder da ikke bare Polen? http://www.chevrolet.no/models/matiz/t0_index_0.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som de har kjøpt opp daewoo og saab og opel og alt det der, så er det ikke samme bilen lengre. Alle daewooene i polen er nå blitt Chevrolet. Det er helt klart en koreaner med Chevrolet logo, men det vet jo ikke alle. For meg så er dette IKKE en Chevrolet. Skjønner ikke at de vil noe sånt? Alt går visst etter penger.

Daewoo selges som Chevrolet også her. Dog har GM lenge gjort endel spennede forsøk - på 70-tallet solgte de flere Opel-modeller som Chevrolet i USA, akkurat som Opel Signum blir solgt som Cadillac etellerannet i USA. Lurer på hva slags amerikanere som kjøpte seg Ascona B med Chevrolet-emblem...

Men med blandingen av SAAB/Subaru, Opel og Cadillac mener jeg at GM har gått litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil gjerne ha tilbake bilene og levere tilbake romskipene.. aaaaaaaargh notin

Word, jeg får ikke lappen før om 6 år, og jeg vil ikke forestille meg hvordan bilene ser ut da..tenker faktisk på å begynne å jobbe som avisbud, kjøpe en golf 4 og be pappa kjøre den litt sånn at den holder seg i form:D

Er newbee..så vær snill..hehe..:D

er 12 år :) og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et innslag på CNN i dag, om at flere banker i USA truer GM med konkurs pga store lån som ikke er i nærheten av å bli innfridd. Så spørs det da, om salg av enkelte merker vil dekke opp nok til at selskapet vil overleve.

mvh

Pantera

Høres svært usannsynlig ut.

GM er såpass stort at Enron vil virke som ei kebabsjappe i forhold..

Altså, vi snakker om et konsern som vil skakkjøre økonomien til hele amerika og europa, samt store deler av asia dersom det slås konkurs.

Det er neppe noe vi kommer til å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider