Gå til innhold

350/4-bolt blokk kjøpes

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei igjen! :)

 

Hvilket nivå av effekt sikter du på?

 

Jeg spurte på Oslo Sylinder Service om å bruke en 2 bolt blokk til et 383 bygge med følgende kriterier:

-Ikke racing/lystgass (under 5K rpm 95% av tiden)

-under/opptil 500hk (Eagle Street&strip rotating assy. - støpt veiv, SIR I-beam råder, hypereutectic stempler, avbalansert)

-Skal bruke ARP-studs til rammelager overfallene

 

Fikk som svar at det er mer enn nok holdbart, og at de har bygget flere uten problem. Får se med tiden om dette stemmer, jeg har hvertfall en '76 350 blokk som skal brukes til dette.

 

Skal du bygge på '85-ned (delt simmering i bakkant) eller '86-opp (Hel simmering)? Veivene, og svinghjul/flexplate skiller hvertfall mellom disse, og '86-opp settene tror jeg er generelt litt dyrere. Fordelen med 86-opp blokkene er at disse er klargjort for rullekam originalt, og det er mye billigere til disse enn "retro-fit" sett til de gamle. Ulempen er at alle de jeg har titta på da jeg jobba på merkeversted, er at generelt ingen er 4 bolta... (Ergo dette med ønske om effekt, osv igjen)

 

Beklager at jeg alltid skal plage deg med ting å tenke på! doh

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei chevy 350!

Takk for svartet, alltid nyttig å høre hva du mener!

 

Du har som vanligt rett. Jeg har hørt fra flere at orginaldeler holder til 450 hp hvis man som du sier ikke bruker den ti race.

Jeg har prøvd en stund nå å få tak i et firbultet blokk men det har ikke lykkets. Ikke en gang osbyskroten hadde en. Jeg har letete etter et firbultblokk for at det kan være "kjekkt å ha", men nødvendig er det ikke.

 

Leter litt videre men finner jeg en okay 2 boltet så kjøper jeg den. Pikkisen har stått urørt hele vinteren (pga familjegreier). Jeg bare må ha noe å holde på med nå! Egentligen var planene å kjøpe en crate fra usa men jeg trenger pikkisen en tid fremover. Så da bygger jeg en motor selv som jeg setter i pikkisen til vinteren.

 

-Leter etter en 1 piece blokk -86 opp blokk.

Hvis motoren er okay lar jeg den være ellers gjør jeg kanskje en enkel renovering (ikke borre). Den eneste motor (305) jeg har åpnet hadde gått 200.000 og såg "ny" ut, så jeg satter på å finne en som er i gott stand.....

-Vortec topper moddet for høyere lyft.

-Comp cam XE 268 eller 262

-Performer RPM insug

 

Å så kjøper jeg en Commander 950 TBI (dette har jeg grunnet på lenge).

 

Dette skulle gi en 370-80 hp. Da kan jeg beholde 700 kassen en stund til (RATS-moddet)

 

Så får jeg se i fremtiden om man skal bygge noe mer solidt.

 

Det finnes et firma i Karlskoga som gjør borring, veivslip, stempler, lager pakkninger, oljepump for 6200 sek Motorman AB, har du hørt noe om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Godt å høre, og er bra du henter inn info fra flere forskjellige steder - "skummelt" a bare stole blindt på en kilde :)

 

Bare for å erte deg litt, kan jeg jo si at jeg har både '86-opp blokk med rullekam/løftere i (men som må borres), og 2 sett med Vortec topper liggende... (TBI til Vortec innsug også faktisk) Disse er da dessverre "reservert" til fremtidige prosjekter og en svartjobb (konvertere L05 til Vortec topper). MEN, hvis du får tak i et sett vortec-topper, har jeg liggende verktøy til å frese ventilstyringer og ventilfjærseter (CompCams verktøy), for en billig fiks av dette hvis du tør å gjøre det selv :rolleyes: Det er planen min hvertfall, men har ikke gjort noe med det ennå.

 

Commander 950'n tror jeg blir bra i din bil pga flere grunner, hvis du holder deg litt i tøylene med kamvalg skal innspruten (med lambdaføler) klare fint å holde bilen din lovlig på avgassene, pluss fordelen med at du allerede har bensinsystem lagt opp til TBI. Ulempen er jo pris, men jeg mener hvertfall at fordelene overskygger ulempene ganske lett likevel. (Og så er jo forgasser et skritt tilbake på en bil med innsprut fra før)

 

Har ikke hørt om noen firmaer i Sverige, har selv alltid brukt Sarpsborg Motor, da de ligger 10-20% under Oslo Sylinder Service i pris, og at en harrytur til Svinesund samtidig sparer inn bensinpengene... Eneste jeg har brukt OSS til, var en hastejobb med å bytte kamlagre i en 305blokk jeg har.

 

Synes du har realistiske mål, og en grei plan - bør være mulig å gjennomføre dette.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det kommer fram tidligere at de fleste 86 -> er 2 bolt med oppsett for rollecam, så stemmer ikke det.

Noen har oppsett for roller og noen ikke.

Av de block´ene jeg har, så er alle 4 bolta. Med og uten roller oppsett.

Noen av mine block´er finner dere her.

http://www.granbo.net

Søk i Bil og motor / Chevy deler

Om ønskelig så gi bud.

 

mvh

GMC 2500

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

For å utdype litt om det med roller og ikke;

 

Blokka jeg har liggende ('92mod L05) kom ikke med rullekam fra fabrikk, jeg bare flytta det over fra en '99 modell Vortec 350 (L31) som ble demontert. Så lenge blokka har de tre støpte og gjengede "bossene" nede i V'en over kammen (til 'spider'n som holder 'hundebeina'), er de klargjort for rullekam. Du må også flytte over plata bak kamdrevet som hindrer rullekammen i å krype forover, her skal også hulla være klare på blokkene som klarer rullekam, selv om de kom uten. Må forresten bruke et eget registersett (kamdrev) for rullekam... Det er billigere å få tak i disse delene til en '86-opp blokk, enn retrofit-sett til en pre-'85 blokk...

 

Hvor har du dine 4-bolt blokker fra? De jeg har/har hatt/har åpnet på gamle jobben har alle vært 2bolt, og stått i bensinsub'er (1500 chassi) - og jeg lurer derfor på om C/K 2500/3500 og G30 har 4bolt?

 

Hvordan priser har du på 4-bolt blokkene? Borret, og standard...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Det er ikke for å kverulere, men det er en annen ting du ikke tenker på.

Det må være frest ut for lifter retainers over hullet til løfterene.

Det er desverre ikke bare å borre nye hull.

Er det ikke frest ut for retainers, så går det ikke.

 

Kjøpte en del motorer i USA på slutten av 90 tallet

En av de med rolleroppsett kommer fra en 1987 Chevy Blazer.

Har solgt ut noen, men har flere igjen her.

Har ikke noe hast med å selge dem, dem bare stiger i verdi.

Mulig broder´n skal ha en i Hot Rod´en.

Har oppdaget at det sitter både 2 og 4 bolta block i Sub og G 30 Van.

I C / K 2500 og 3500 er det nesten bare 4 bolt.

Sikreste 4 bolta block er fra Corvette og Caprise

Pris på block??

Gi et bud, så får vi se.

 

mvh

GMC 2500

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være frest ut for lifter retainers over hullet til løfterene.

Det er desverre ikke bare å borre nye hull.

Er det ikke frest ut for retainers, så går det ikke.

 

Helt i orden, men mente ikke at man skal konvertere. Er det maskinert i de tre bossene, og bak kamdrevet originalt, regner jeg med at det også er frest plant så hundebeina (dogbones) som holder løfterene parvis kommer i riktig stilling. Ellers ville jo den andre maskineringa vært unødvendig...

 

Eneste jeg kan si av egen erfaring, er at jeg har montert vanlig "flat-tappet" kam i rulle-blokk ved å fjerne alt dette, og montert rullekam i "ny type" blokk som kom uten rullekam - uten problemer med begge. Jeg skal derimot ikke nekte for at det også er 86-opp blokker som ikke er klargjort for rullekam (men alle ca '90-opp jeg har sett har vært det)

 

 

Bud ja... Alltid vanskelig.

Hvis jeg prøver med priser jeg har fått lokalt tidligere for uborret/grovborret 4-bolt, vil jeg si 3000/4500 bare for å begynne et sted. Uborret må gjøres noe med uansett, og grovborret må evt hones til riktig, eller bestille stempler spesielt etter å ha målt blokka. Kan evt være greit å lete lokalt etter blokker, hvis prisene er for lave og frakta kommer i tillegg - da det alltid blir tillegg og høyere pris enn opprinnelig innkjøp. Hva synes du? Skambud/i nærheten/greit nok?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vell slik at brukte 4-bolt er vanskelig å få tak i MEN disse tilverkes fortsatt :- ): Et nytt koster ferdigfortollet inklusive frakt til Oslo (båt) ca. 6.500-7.000. (679 dollar hos summitracing, 100-150 i frakt). Så å kjøpe et brukt for 4.500 virker dyrt, hvis det da ikke er borret, vasket, med nye cam lager og frostplugger. Det er et par annonser på nettet nå der folk skal ha 6.000 for et borret 4 bolt.....mye penger...

 

Jeg håper jeg ikke fornærmer noen men jeg er ikke villig til å gi mer en 3.000 for et brukt blokk som ikke trenger borring.

 

På osbyskroten koster et 2 bolt sek 2.000, komplette tbi:er 88-90 har jeg funnet flere av fra sek 4.500-8.000

 

Når det er sagt så koster en crate 4-bolt ferdig fortollet tiloslo (båt) ca 18-19.000. Disse går fint å trimme til en 400-450 hester.

 

Men nå var det jo slik at jeg hadde lyst til å gjøre dette arbeid selv, min hvis det koster mer å sette sammen en brukt motor en en ny, ja da er vell saken klar?

 

Var det ikke en norsk firma som solgte brukte US motorer på østlandet et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig Stepside, det jeg mente var 3000,- for en uborret 4bolt blokk, og 4500,- for en som kun er borret. (Begge krever etterbehandling) Begge forøvrig '86-opp, og klar for rullekam.. (Helst med bunnpanne og registerdeksel, og selvfølgelig med spider/dogbones/plata som holder kammen osv)

 

Motorer har jeg sett hos:

http://www.techlinebilelektro.no/

http://www.granlundsgarage.no/

http://www.phoenixuscars.no/

 

Ellers er det jo noen som everterer i Amcar, o.l.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en liten prisjamførelse på hva noen 400hp 350-383 motorer kan koste. Ikke alle tall er nøyaktige (undtatt ferdigbygde motorer) men tallene er ganske annerledes en jeg hadde tenkt meg.

 

Når jeg ser disse tallene blir det vell en e-bay motor (bestiller 8 april, da raser det inn en del penger :-)

 

Synd at man ikke sparer noe på å bygge selv (hvis man ikke klarere å samle opp deler for en rimelig pening da.......) Det hadde vart morro å prøve. Kjøpte faktisk en motor for litt mer en et år siden (usett), men da ble jeg lurt det var en 305......så planen var å bygge

 

Her er linken til jamførelsen, den er i excel format

 

http://www.matsc.net/Mats%20sider/bil%202/assets/Motor%202005.xls

 

Hvirker dette fornuftig? 383 motoren fra T&L er den jeg er mest innteressert i nå. Har epostet en del med disse å de virker seriøse. Desverre har de ikke solgt mer en en 3-4 motorere på e-bay så antall feedbacken kunde gjerne vart fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg nok inn i det med ferdige motorer og frakt over dammen, til at jeg kan kommentere det på noen fornuftig måte dessverre... Jeg er også av den oppfatning av at det nok er billigst alt i alt å kjøpe ferdig, men er solgt på tanken om å bygge selv og spre kostnadene utover (selv om kanskje summen blir mer enn en ferdig motor)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår