Gå til innhold

Vibrasjon i ratt!


HKS

Anbefalte innlegg

Kast i bremseskivene vil jeg tippe. Rattet mitt vibrerte før jeg skifta skiver. Men det kan jo være noe annet...Kanske dekka dine er i ubalanse å..

 

Min vibrerer og drar i rattet nå på vinter'n. Enten så er det ett eller flere lager som er ødelgte eller så er det bare sporete og jævlig på veien. Har å lurt på om det kan være drivknuten.

 

Noen andre forslag? :)

Memb. of No Brain Racing Team

'93 Nissan 200sx s13

Styremedlem http://www.200sx-ogn.org

Admin på http://www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HondaBabe

Kast i bremseskivene vil jeg tippe. Rattet mitt vibrerte før jeg skifta skiver. Men det kan jo være noe annet...Kanske dekka dine er i ubalanse å..

 

Min vibrerer og drar i rattet nå på vinter'n. Enten så er det ett eller flere lager som er ødelgte eller så er det bare sporete og jævlig på veien. Har å lurt på om det kan være drivknuten.

 

Noen andre forslag? :)

 

Det er vel ikke kast i dekka som gjør det for da hadde det vel ikke vibrert mer når da bremser

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en ED9, og jeg får vibrasjoner i rattet ved ca 85-95 kmt, og bare da. ikke under, ikke over.

 

Er samma greiene på sommer og vinterdekk, så dekka er det nok ikke.

 

Hadde det vært bremsene det er kast i, ville jeg vel ikke merka før jeg trykker inn bremsene? eller?

 

Jeg vet at jeg har litt kast i bremseskivene, når jeg bremser ned fra over ca 150-160 km/t blir det vibrasjoner. Men tror ikke dette er grunnen til vibrasjonene ved ca 90 kmt uten bremsing.

 

Må vel vurdere å få nye snart uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye kast i skivene kan du merke det selv om du ikke bremser. Det faktum at det blir sterkere når du bremser styrker den teorien. Ubalanse i skivene vil du uansett kjenne godt i bremsepedalen i tillegg.

 

Ubalanse i hjulene kan også bli kraftigere ved nedbremsing - det blir større trykk på hjulet og gummien får mindre fjæringsvei, samt at dempere/fjærer presses sammen, blir hardere og overfører ubalansen til bilen i større grad enn ved nøytral kjøreposisjon.

 

Det kan også være dritt (salt, is, støv, grus) som samler seg inne i felgene som blir liggende ujevnt, og derav skaper virbrasjoner. Jo større felger, desto lettere merker du dette.

 

I teorien kan vel hjullager, drivaksler og drivledd også skape litt ubalanse, men det er svært uvanlig :)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Har du mye kast i skivene kan du merke det selv om du ikke bremser. Det faktum at det blir sterkere når du bremser styrker den teorien. Ubalanse i skivene vil du uansett kjenne godt i bremsepedalen i tillegg.

 

Ubalanse i hjulene kan også bli kraftigere ved nedbremsing - det blir større trykk på hjulet og gummien får mindre fjæringsvei, samt at dempere/fjærer presses sammen, blir hardere og overfører ubalansen til bilen i større grad enn ved nøytral kjøreposisjon.

 

Det kan også være dritt (salt, is, støv, grus) som samler seg inne i felgene som blir liggende ujevnt, og derav skaper virbrasjoner. Jo større felger, desto lettere merker du dette.

 

I teorien kan vel hjullager, drivaksler og drivledd også skape litt ubalanse, men det er svært uvanlig :)

 

Når jeg blir rik skal Loppis få lov til å jobbe i pit crewet mitt ser jeg :) *gleder seg allerede* babyhmm?

Memb. of No Brain Racing Team

'93 Nissan 200sx s13

Styremedlem http://www.200sx-ogn.org

Admin på http://www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme opplevelse med CRX! Skivene slår seg ofte har jeg inntrykk av. Da jeg kjøpte bilen var skivene helt utslitte. Skjelving i rattet fra 80 km/t, og helt for jævlig skjelving ved bremsing over 50 km/t. Dette kjørte jeg 120-130 mil med før jeg kom hjem med bilen (huff)...

Jeg skiftet skivene, og skjelvingen forsvant helt.

 

Et tips: jeg kjøpte skikkelige Brembo-skiver, noe som viste seg å være en gunstig investering. De koster noen få hundrelapper mer enn standard, men til gjengjeld tålte de mye juling i halvannet år. Blant annet kom de helskinnet gjennom låste calipere et par ganger! Selv alufelgene var så varme at jeg ikke kunne ta på dem, forestill deg da tempen på skivene og caliperene.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg det endelig på film. Her kjører jeg ca 80 km/t på sånn vei som er skrapa. Om du hører etter hører du den grusomme klakke lyden godt. Så ser du pølsefingra mine riste godt da :)

 

EDIT; ehm hvordan legge ut en film snutt da? Må jeg lage meg en hjemmside for det ?

Memb. of No Brain Racing Team

'93 Nissan 200sx s13

Styremedlem http://www.200sx-ogn.org

Admin på http://www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HondaBabe

Da har jeg det endelig på film. Her kjører jeg ca 80 km/t på sånn vei som er skrapa. Om du hører etter hører du den grusomme klakke lyden godt. Så ser du pølsefingra mine riste godt da :)

 

EDIT; ehm hvordan legge ut en film snutt da? Må jeg lage meg en hjemmside for det ?

 

alt du gjør er å legge filmen på en hjemmeside(web hotel), så lager du bare en hyperlink til filmen her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår