Gå til innhold

FE3T: 88 Mazda 626 2,0i16 Coupe - Turbokonvertering mm

Ranger emnet

FE3T

Anbefalte innlegg

Dette har vært et meget langtekkelig prosjekt.

de første delene ble kjøpt inn på høsten 2001.

Et byggesett fra GIK var utgangspunktet.

Byggesettet var egentlig tenkt levert med en Garrett T25 fra GIK`s side.

Da jeg syntes T25`ens kapasitet var litt liten med tanke på prisen på settet spurt jeg meg litt for.

resultatet ble en Schwitzer turbolader som i følge GIK kunne brukes til ytelser opp til 260 hk isteden for T25`en som ville vært maxet ut allerede ved 220hk.

Med settet fulgte også en tegning som viste hvordan GIK monterte disse settene.

Denne tegningen kastet jeg.

Jeg likte rett å slett ikke tanken på å bruke orginal manifolden i kombinasjon med lange rør opp til en turbolader med like lange rør ned igjen.

Resultatet ble at jeg raste ut og bestilte bend av typen som rørleggerne sveiser sammen til damp rør og lignende

og fikk en kompis med tilgang til en CNC fres til å frese ut en flens der jeg hadde tegnet på omrisset fra en manifold pakning.

Dette er utgangspunktet for den nye eksos manifolden.

Headers1.jpg

Resultatet etter sveising,hamring og sandblåsing.

Headers9.jpg

Siden jeg brukte bilen daglig, måtte jeg sørge for at så mye som mulig var ferdig FØR jeg begynte å skru på selve bilen.

Det ferdige turbo kitet

Complete%20Turbokit.jpg

I sommer ferien 2004 fikk jeg endelig sjangsen til å montere alt sammen. Jeg jobbet da hos et firma som hadde rikelig med utstyr. type dreiebenk,søyleborrmaskiner,

Mig og Tig sveise apparater.

jeg skulle også jobbe den sommeren og verkstedet var tomt. Heldighvis hadde jeg også en ekstra bil på det tidspunktet så det var bare å sette i gang.

Jeg startet med å rive av bunnpanna. siden den er av Aluminium valgte jeg å gjøre området der retur nippelen skulle inn tykkere ved å sveise på et tjukt lag med Mig apparat og alu tråd. sveisen ble slipt plan og et hull med rett diameter ble borret. En nippel med konisk gjenge parti ble skrudd inn i hullet og ei mutter ble dratt hardt til på insiden med Locktite som låsing.

Etter at bunnpanna var vel på plass igjen var det olje tilførselen sin tur.

Her brukte jeg et T stykke i messing. Ut med olje trykks bryteren. inn med T stykket, olje trykks bryteren inn i ene forgreninge og nippelen til olje slangen i den andre.

På med olje slangen og voila. Olje tilførselen var klar.

(høres enkelt ut, men pga den trange plassen, hadde jeg på dette tidspunktet brukt opp nesten hele mitt forråd av banne ord og hadde mistet meste parten av huden på knokene.

NÅ kunne jeg begynne med manifolden.

002.jpg

Ikke lengre noen motor varmer :( denne måtte bøyes vekk får å få manifolden på plass. Også røret til peile pinnen fikk en ny form pga manifolden.

Turboladeren er på.

003.jpg

Da hullene i flensen på turboen og flensen på manifolden var 8,5mm valgte jeg å gjenge hullene i flensen på manifolden og lage pinne skruer som var M10 i ene enden og M8 i andre.

(Dette viste seg senere å være en dårlig løsning så pinneskruene er nå byttet ut med bolter og låse muttere av typen VW bruker på sine eksosmanifolder)

Rørene til turboens innløp er på plass

006.jpg

Batteriet ble flyttet bak så nå sitter luftmassemåler og filteret der batteriet satt.

Ene stussen fra veivhus ventilasjonen er flyttet fra gummien ved spjellhuset til insugs røret for turboen.

dette får å unngå å trykk sette veivhuset.

Her er eksos utløpet fra turboladeren montert

008.jpg

Ei lamda sonde er satt inn i et gjenget boss, men er ikke koblet til noe sted siden denne bilen ikke har catalysator eller bruker lamda sonde.

Fremre del av eksos anlegget er ferdiglaget

007.jpg

2,5" rør er brukt bak til en orginal skjøt.

1 demper er fjernet, resten av eksos anlegget er foreløpig orginalt.

Rør opplegget til og fra intercooler

022.JPG

Bildet tatt etter at rørene ble pulverlakkert

Intercooleren er en orginal del fra 88-91 MX6 GT og finnes også på 626 med Comprex Diesel.

det er en forholdsvis liten sak, men er ganske effektiv.

Noen større bilder av det ferdige prosjektet.

026.jpg

027.jpg

028.jpg

Dumpventilen er av det 2 stemplede sorten og ser ut til å holde tett når den skal, men alikevel åpne når den skal det.

slangen inn på spjell huset er fra en 323 4x4 og sitter orginalt mellom turboen og luftmengde måleren på disse.

Green filteret på de første bildene er kassert og erstattet med et noe større filter..

Turbo trykks målerens plasering (høøyre hjørne av bildet)

5921%20left%20door.jpg

Da jeg ikke liker å strø instrumenter utover dashbordet eller å skjære høl flere plasser enn nødvendig, valgte jeg å pelle ut et blind deksel å lage en brakket for trykk måleren der

Bilen gikk bra fra første stund, men ved full gass fra

3500 o/m og opp på 5 gear kunne den fyktede knitre lyden som indikerer tennings bank høres.

Jeg fikk da tak i innsprøytnings dyser fra en 90 MX6 GT

Disse ble dreid ned 0,5mm i den enden som skal opp i

"fuel railen" dette siden disse dysen var nettop 0,5mm grøvre enn orginal dysene i den enden. Disse dysene ga 20% mer drivstoff enn de orginale, noe som ga meg 1500 til 2000 o/m mer å leke meg med.

Bilen fungerer nå ganske bra. den starter lett i all slags vær

drar meget bra fra lave turtall da turboen begynner å lade allerede ved ca 1800 o/m og når 0,5 bar ved 2300 o/m.

Ved full gass akselerasjon merker jeg at den får litt mye bensin ved enkelte turtall da bilen akser bedre om jeg løfter litt på gass pedalen.

Pussig nok bruker den ikke så mye mere bensin.

en 600km tur for ei stund sia ga et gjennomsnitts forbruk på 0,86L på mila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut det her :)

Digger sånne prosjekter.. noen anelse om ytelse på motoren?

Vanskelig å si.

En svenske bremset 140hk versjonen med katalysator til 210hk med 0,4 bars trykk, men det var med Apexi SAFC II og 440cc dyser.

Så på et slikt spørsmål pleier jeg å svare "sånn ca 200"

Jeg har tross alt litt høyere trykk og en motor med 8hk mer i utgangs punktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig prosjekt det her, men har ikke tenkt på å bruke "litt" penger for å bli kvitt

tennings problemet ditt! well Er kanskje det som er planen for fremtiden???

Vel, selv om jeg brukte betegnelsen tennings bank er det vel mer et problem skapt av at bensin/luft blandingen blir for mager ved de turtall og trykk forhold dette inntreffer.

Uansett, planen er at en eller annen form for "piggyback"

(Apexi SAFCII, Unichip eller lign) eller et data sprut skal installeres.

Dette vil gi meg muligheten til å få finjustert både bensin/luft blandingen og tennings kurven.

og gi meg muligheten til å utnytte turboens kapasitet fullt ut.

Problemet er naturligvis Penger.

Allerhelst burde jeg hatt en sponsor, men disse kikker ikke engang på en Japansk bil med mindre du kjører Skyline, Eunos Cosmo, WRX,STI eller Lancer EVO.

(Om noen av dere som forhandler slike produkter, tør å prøve noe uten om det vanlige, så er det sikkert noe jeg kan bidra med i en sponsor avtale)

Bilen har fungert greit de siste 9mnd. stort sett det eneste jeg måtte gjøre var å skifte ut slangen mellom innsugs røra og turboen da denne ikke helt likte varmen.

Tog ikke sjangsen på at gummibiter skulle massakrere kompressor hjulet så jeg fikk tak i en ny slange og flyttet litt om på tingene slik at jeg fikk en belg slange i Sillikon på den plassen.

Disse 2 bildene er STORE, så jeg linker til dem i steden for å

rote til forumet med dem.

http://home.online.no/~arban/Pics/029.jpg

http://home.online.no/~arban/Pics/030.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Ikke noe turbo relatert nytt.

Men fikk da testet bilen med ettermontert orginal Cruise Control i dag.

En fyr i fra USA sendte meg et komplett oppsett fra en 88 MX6 GT. CC fra en lokal bil kunne ikke brukes siden de er kun levert med vakum aktuator for gass pådraget. vakum aktuatorer funker svært dårlig på biler med turbo nettopp på grunn av mangel på vakum med litt krafig gass pådrag.

MX6 GT`ens CC oppsett bruker en elektrisk aktuator så jeg bestemte meg tidlig for denne.

Monteringen gikk som en lek.

626 Coupe`en har alle ledninger og kontakter liggende så alt var "plug and Play"

Følgende ble montert.

El actuator.

Ny gass pedal med hevarm og wire feste for CC wiren.

Styrings boksen.

Spakene på rattstammen.

Hoved bryter til CC.

Funker som en drøm.

Kan kjøres helt ned til 40 km/t

Aktiveres CC`ens minne funksjon drar den bilen kjapt opp i tidligere innstilt hastighet uten problemer så lenge hastigheten er over 40km/t

Nå er endelig problemer med høyre fotens, ankel og kne ved laaaaange turer en saga blott :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Jeg kan sikkert spørre deg i denne tråden, uten å lage en ny tråd...

Når det gjelder CC din, jeg har sedan utgaven med 16v. Tror du det er plug and pray på min bil også?

Det er jo ledninger bakom alle blanke dekselene i bilen. Hadde jo vært greit å bli kvitt problemet med høyre foten da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert spørre deg i denne tråden, uten å lage en ny tråd...

Når det gjelder CC din, jeg har sedan utgaven med 16v. Tror du det er plug and pray på min bil også?

Det er jo ledninger bakom alle blanke dekselene i bilen. Hadde jo vært greit å bli kvitt problemet med høyre foten da!!

Har selv en 16v sedan stående som delebil,

(Bilde tatt før en kollisjon og omfattende rustangrep reduserte den til et delelager i miniatyr)

Sedan1.jpg

og kan ikke si at jeg har sett noen forskeller i ledningsnettene

Tror nok dette betyr at montering av Cruise Control i din bil vil være en like grei jobb som i min

Virkelig tøft! 626 Coupé er fin og du lager den rette motoren til den! Har du noen bilder av bilen også eller?

Takker og bukker.

Etter senking (har satt seg endel siden dengang, så nå er den enda et par cm lavere)

Coupe.jpg

Før senking (Høøøøøøøøøy)

Coupe4.jpg

Fler + Endel Mazda stoff På min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...

Av endringer i den senere tid kan jeg nevne:

Nytt eksosanlegg, 2,5" hele veien. (3 stk Simons full flødes dempere måtte til for å få bilen stille nok til å slippe å ha Paracet tilgjengelig på lengre turer)

Lyden ble dog meget bra, en dempet grov rumling på tomgang og et hissig snerr ved gasspådrag, men alt med et sivilisert nivå

Bilder av eksos anlegget mangler foreløpig siden det ikke finnes noen grav med brukbar belysning i nærheten.

Mazt01.jpg

323 belgen er byttet ut med en Sillikon overgang og et stålrør, dette siden 323 belgen ikke tålte ladetrykk når temperaturen sank under 10-.

Ellers har det det stort sett dreid seg om vanlig vedlikehold som plugger, olje og filterskift + en ny drivknute.

Litt jåleri har jeg dog blitt fristet til å legge til.

(Bestilte et 6000K Bixenon kit i dag)

Er ikke helt fornøyd med nærlyset, så jeg håper Xenon gjør susen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn ser det ut som om jeg har glemt å nevne en MEGET viktig sak ;)

Bilen ble godkjent med turbo og intercooler av biltilsynet i August 2004, endringene er skrevet inn i vognkortet sammen med en ikke helt sannsynlig ytelse på 125KW (170hk).

I tillegg ble også Gjensidige tuktet til å skrive dette inn i forsikrings avtalen for å unngå problemer om bilen skulle bli innvolvert i et trafikk uhell :iconsm

(går ikke an å gi dem noen smutthull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider