Gå til innhold

Ny intercooler opp til ca 500 hk selges...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Skal bestille noen flere intercoolere til noen kamerater, og lurte på om det var flere som var interresert i en sånn. Har handlet såpass mange med forhandleren nå at jeg får de til 3000,- pr stk nå, dette er ikke for å "drive butikk" bare for eventuellt hjelpe andre og skaffe til en grei pris.

Kan også få tak i både større og mindre intercoolere om det er ønskelig, men vil tro at opp til ca 500 hk bør holde for de fleste, dessuten er tykkelsen på bare 6 cm fin om du har planer om å skjule den mest mulig bak støtfanger, men som sagt, får tak i mye større om ønskelig...

 

Mål på intercooler'ne er

Ca mål: kjøledelen lengde 52 cm, høyde 23 cm, bredde 6 cm

Inn og utløp 2.75"

total lengde: 71 cm

 

f1866412.jpg

5132b51c.jpg

bd560ba4.jpg

 

Send meg en PM om du er interresert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være en grei interkjøler. Er det "bar & plate", eller "tube & fin" cellepakke? Førstnevnte skal både flowe og kjøle mere effektivt enn den siste. Hvem lager cellepakken? Lages endetankene samme sted?

 

 

Bar & plate (best):

ft002j.JPG

 

 

Tube & fin (marginalt dårligere, men ofte mye billigere):

ft002a.JPG

 

 

Og siden jeg er ganske sikker på at denne diskusjonen kommer kan jeg nevne dette med en gang:

Det skal temmelig mye til før en intercooler er for stor. Det tar uansett bare brøkdelen av et øyeblikk før en gjennomsnittlig turbo pakker hele volumet av intercooleren fullt av luft. Tenk også på det på denne måten: Vil du helst ha en mikroskopisk lagg som du antakelig ikke merker uansett, eller en knøttliten intercooler som kjøler dårlig og heller mere mot å være en restriktor? I aller værste tilfelle kjøler den lille intercooleren så dårlig at den glovarme lufta som kommer ut derfra er en god bidragsyter til rådeknusende detonasjon og pre-ignition.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ærlig talt, jo større intercooler, jo bedre kjøler den og desto mer luft får dumpventilen og jobbe med :)

 

 

Dumpventilen får akkurat like mye luft å "jobbe med" . Bare annen temperatur.

Dumpen driter i luftmassen, den er bare interessert i luftvolumet.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, hvis det blir stor forskjell i trykkfallet gjennom coolerne betyr jo det naturligvis at det kommer mer luft igjennom med den større.

 

Det er litt vittig å tenke på er at det er like mange liter luft som går inn i motoren uansett hvor stor/effektiv ic man setter på.

Det er bare antall liter inn i cooler som øker med større/bedre ic . (forutsett at ingen av coolerene er en direkte struping.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo mange som har større intercoolere der halve kjøleren ligger gjemt bak fangeren, inn mot radiatoren. Vil ikke denne da virke mot sin hensikt.. at den delen som ligger gjemt heller vil funke som en varmeveksler og ta opp varme fra radiatoren...

Den effektive kjøleflata blir jo der du får kjølestrømmen direkte på cooler'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo mange som har større intercoolere der halve kjøleren ligger gjemt bak fangeren, inn mot radiatoren. Vil ikke denne da virke mot sin hensikt.. at den delen som ligger gjemt heller vil funke som en varmeveksler og ta opp varme fra radiatoren...

Den effektive kjøleflata blir jo der du får kjølestrømmen direkte på cooler'en...

Jeg tror ikke dette vil skje. Aluminium leder varme meget godt (iallefall iforhold til prisen iforhold til sølv eller kobber), og straks man kjører i mere enn sånn 1 km/t vil fartsvinden effektivt lede varmen bakover, fra intercooler til radiator og videre til lufta. Det De snakker om er "heatsoak", altså strålingsvarme som bare er i effekt når man står stille. Straks man rører seg er heatsoak-problemet borte på grunn av fartsvinden. Gjett hvorfor mange som kjører dragrace sprayer intercoolerne sine med CO2-apparater rett før de begynner dragget? Jeg er mere bekymret for en for liten intercooler, som nenvt tidligere her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår