Argo Skrevet Mars 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2005 Hei! Kan ikke mye om bilsterio, men det er morro å det interiserer meg. vil ha mere kunskap om dette. Men det jeg lurer på er egentelig om det er noen regnestykker å "lover" på hvordan ett anlegg ska bygges opp? Feks. Hvordan ska man regne ut stålsen på forsterkeren i forholdt til resten av anlegget? Ett annet spørsmål: Hvordan rgner man ut volumet på en basskasse som ska bygges inn i bilen? anbefalte størelser på kabler? Bør det settes inn en kondis (kondensator)? Har volvo 240. men det er utregningen i seg selv jeg vil ha, ikke for den spesielle bilen. Håper på posetift svar... :) Nyserig 19åring. PS: er ganske kresen på lyden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nrd Skrevet Mars 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2005 Det heter Bilstereo. Fått litt mer kunnskap hvertfall ;) Siter - BMW 520i x VW Golf II - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TLAudio Skrevet Mars 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2005 Hei! Kan ikke mye om bilsterio, men det er morro å det interiserer meg. vil ha mere kunskap om dette. Men det jeg lurer på er egentelig om det er noen regnestykker å "lover" på hvordan ett anlegg ska bygges opp? Feks. Hvordan ska man regne ut stålsen på forsterkeren i forholdt til resten av anlegget? Ett annet spørsmål: Hvordan rgner man ut volumet på en basskasse som ska bygges inn i bilen? anbefalte størelser på kabler? Bør det settes inn en kondis (kondensator)? Har volvo 240. men det er utregningen i seg selv jeg vil ha, ikke for den spesielle bilen. Håper på posetift svar... :) Nyserig 19åring. PS: er ganske kresen på lyden. Først å fremst må du ikke la det plage deg at enkelte på forumet synes det er viktigere å rette skrivefeil, enn å diskutere bilstereo. angry For det andre er det egentlig ikke noe problem med valg av forsterker i forhold til høytallere. Det du skal tenke på er at mange produsenter av forsterkere oppgir en styrke (watt) som ikke er reel.. Se etter watt oppgitt i RMS som er en felles standard. Når du velger en forsterker til dine høytallere, velg en forsterker med litt mer effekt enn høtallerne. Som et eksempel: Høtallere= 60 W Forsterker= 80 W eller mer.. Men dette er bare et forslag, og er ingen standard. Det du må huske på er om høytallerne er i 2 eller 4 ohm, bør forsterker være det samme antall ohm. For hvert par skal du ha to kanaler på forsterkeren. (et par høytallere=2 kanals forsterker) For bassere kan du kjøpe 2 kanalere som brokobles til en kanal,eller noe som heter mono forsterker. Størrelse på kabler er litt individuellt. De som konkurerer bruker gjerne helt opp til 50mm2 eller mer. Bilstereo foretninger som selger kabler kan hjelpe deg med valg av dette. ( Er litt avhengig av antall watt på forsterker, hvor mye utstyr du skal koble til batteri, lengde på kabel, antall batterier osv) Kondensator hjelper til med å fylle på med strøm, men er IKKE å regne som ekstra strømkilde. Den bare er en slags "reserve". Det er å anbefale med kondensator, men er ikke et "must". Ellers er det vel lite regler om hvordan man skal bygge selve anlegget i bilen, men pass på at alt sitter godt fast, at det er godt isolerte koblinger (for å unngå brann). Vil du ha kvalitets lyd i bilen din, vil jeg anbefale deg å bygge med 6,5" bass i dørene, 4" eller 5,1/4" midtone i dashbordet, og diskanter i A-Stolpene. Enkleste måte er et komponentsett i frontdører, med 6*9" i hatthylla bak, men dette er ikke å anbefale om du er veldig sær på lydkvalitet. ( Det spiller, men ikke "wow" effekt ) Volum på basskasser finnes det masse programmer på nettet. Her er et: ( På Engelsk ) in. = inches.. (Tommer) Kunne sikkert skrevet mye mye mer, men... ÅJA... HOLDT PÅ Å GLEMME: Få hjelp til valg av sikringer når du kjøper kabler. VELDIG viktig at du har rett størrelse på sikringene dine, og at du setter inn sikringer på de komponenter som trenger det.. Dette får du hjelp til hvis du spør, når du kjøper kabler. Siter Jan Ove Liseth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gti_16v Skrevet Mars 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2005 Dersom du aldri har behandlet en kondensator før så anbefaler jeg at du får en som har gjort det til å ta seg av det dersom du vil ha en. Vi prøve-"sprengte" en kondensator når jeg gikk på GK, og det var en bitteliten en, satte den under en boks, og boksen sprengte istykker, og med så store kondensatorer som blir brukt i bilstereo samenheng tror jeg ikke du sitter igjen med så mye å nyte musikken med dersom du koplerdenfeil veg for å si det slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Mars 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2005 Dersom du aldri har behandlet en kondensator før så anbefaler jeg at du får en som har gjort det til å ta seg av det dersom du vil ha en. Vi prøve-"sprengte" en kondensator når jeg gikk på GK, og det var en bitteliten en, satte den under en boks, og boksen sprengte istykker, og med så store kondensatorer som blir brukt i bilstereo samenheng tror jeg ikke du sitter igjen med så mye å nyte musikken med dersom du koplerdenfeil veg for å si det slik. Det skal ikke være mulig å sprenge kondensatorer beregnet for bilstereo... De har innebygd sikring mot det meste, så det eneste som kan skje er at det tyter ut elektrolytt av hullet på toppen. Ingen problemer om man er forsiktig ;) Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Argo Skrevet Mars 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2005 Først å fremst må du ikke la det plage deg at enkelte på forumet synes det er viktigere å rette skrivefeil, enn å diskutere bilstereo. angry For det andre er det egentlig ikke noe problem med valg av forsterker i forhold til høytallere. Det du skal tenke på er at mange produsenter av forsterkere oppgir en styrke (watt) som ikke er reel.. Se etter watt oppgitt i RMS som er en felles standard. Når du velger en forsterker til dine høytallere, velg en forsterker med litt mer effekt enn høtallerne. Som et eksempel: Høtallere= 60 W Forsterker= 80 W eller mer.. Men dette er bare et forslag, og er ingen standard. Det du må huske på er om høytallerne er i 2 eller 4 ohm, bør forsterker være det samme antall ohm. For hvert par skal du ha to kanaler på forsterkeren. (et par høytallere=2 kanals forsterker) For bassere kan du kjøpe 2 kanalere som brokobles til en kanal,eller noe som heter mono forsterker. Størrelse på kabler er litt individuellt. De som konkurerer bruker gjerne helt opp til 50mm2 eller mer. Bilstereo foretninger som selger kabler kan hjelpe deg med valg av dette. ( Er litt avhengig av antall watt på forsterker, hvor mye utstyr du skal koble til batteri, lengde på kabel, antall batterier osv) Kondensator hjelper til med å fylle på med strøm, men er IKKE å regne som ekstra strømkilde. Den bare er en slags "reserve". Det er å anbefale med kondensator, men er ikke et "must". Ellers er det vel lite regler om hvordan man skal bygge selve anlegget i bilen, men pass på at alt sitter godt fast, at det er godt isolerte koblinger (for å unngå brann). Vil du ha kvalitets lyd i bilen din, vil jeg anbefale deg å bygge med 6,5" bass i dørene, 4" eller 5,1/4" midtone i dashbordet, og diskanter i A-Stolpene. Enkleste måte er et komponentsett i frontdører, med 6*9" i hatthylla bak, men dette er ikke å anbefale om du er veldig sær på lydkvalitet. ( Det spiller, men ikke "wow" effekt ) Volum på basskasser finnes det masse programmer på nettet. Her er et: ( På Engelsk ) in. = inches.. (Tommer) Kunne sikkert skrevet mye mye mer, men... ÅJA... HOLDT PÅ Å GLEMME: Få hjelp til valg av sikringer når du kjøper kabler. VELDIG viktig at du har rett størrelse på sikringene dine, og at du setter inn sikringer på de komponenter som trenger det.. Dette får du hjelp til hvis du spør, når du kjøper kabler. Takk Takk, for hjelpen! Det var en del nyttige ting her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TLAudio Skrevet Mars 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2005 Takk Takk, for hjelpen! Det var en del nyttige ting her. Bare hyggelig.. Siter Jan Ove Liseth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
crx dB Skrevet Mars 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2005 Dersom du aldri har behandlet en kondensator før så anbefaler jeg at du får en som har gjort det til å ta seg av det dersom du vil ha en. Vi prøve-"sprengte" en kondensator når jeg gikk på GK, og det var en bitteliten en, satte den under en boks, og boksen sprengte istykker, og med så store kondensatorer som blir brukt i bilstereo samenheng tror jeg ikke du sitter igjen med så mye å nyte musikken med dersom du koplerdenfeil veg for å si det slik. ikke sammenlignpart... korter kanskje ned kapasiteten.. kortsluttet den gamle mitt ett par ganger. men skjedde ikke stort Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pater Skrevet Mars 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2005 Dersom du aldri har behandlet en kondensator før så anbefaler jeg at du får en som har gjort det til å ta seg av det dersom du vil ha en. Vi prøve-"sprengte" en kondensator når jeg gikk på GK, og det var en bitteliten en, satte den under en boks, og boksen sprengte istykker, og med så store kondensatorer som blir brukt i bilstereo samenheng tror jeg ikke du sitter igjen med så mye å nyte musikken med dersom du koplerdenfeil veg for å si det slik. gjorde det samme selv... men den kondensatoren vi kortsluttet var ikke for 230volt, derfor pang :) er ikke noe farlig å kortslutte en kondensator for den spenningen som den er beregnet for...... Siter 94 AUDI 80 Quattro (Competition) ===>> x 83 VW Golf GTI16V - Solgt x 91 VW Golf GTI16V - Solgt x 88 VW Golf GL - Oppbrukt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forberg Skrevet Mars 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2005 Det er utroligt mye å sette seg inn i når det gjelder bilstereo. Her er det mye man må ta hensyn til, den beste måten å lære på er å se på biler som er bygget av flinke personer. En ting er utsende på instalasjonen en annen ting er det tekniske/eletriske arbeidet. Når man starter å bygge et anlegg er det viktigt å ta som utgangspunkt hva man ønsker å oppnå av lyd. Ikke begynn for stort de første gangene med masse utsyr og koblinger, men gjør det enkelt og bra. Eksempel, en bra hovedenhet, en bra 4-kanals forsterker, en oki bass og et bra frontsett. Monterer du det godt vil du få et anlegg som spiller godt over snittet og vil ha god lyd som du ønsker. Når det gjelder å lære mere om bilstereo anbefaler jeg deg til å ta en tur på noen av EMMA sine konkurranser, EMMA , her kan du både se bra installasjoner og spøre de konkurrerende om råd og tips. En annen bra side og lese litt på er Backesljudbygg, BACKs , han har laget endel "lærebøker" og har mye bra å komme med. Han var en av pionerene i starten med bilstereo. Jeg ønsker deg lykke til med byggingen!! Siter Med vennlig hilsen Bjørn Erik Forberg http://avforum.no/forum/av-bil/50770-prosjekt-beetle-nye-bilder-skjema-av-komplett-installasjon.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Argo Skrevet Mars 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2005 Det er utroligt mye å sette seg inn i når det gjelder bilstereo. Her er det mye man må ta hensyn til, den beste måten å lære på er å se på biler som er bygget av flinke personer. En ting er utsende på instalasjonen en annen ting er det tekniske/eletriske arbeidet. Når man starter å bygge et anlegg er det viktigt å ta som utgangspunkt hva man ønsker å oppnå av lyd. Ikke begynn for stort de første gangene med masse utsyr og koblinger, men gjør det enkelt og bra. Eksempel, en bra hovedenhet, en bra 4-kanals forsterker, en oki bass og et bra frontsett. Monterer du det godt vil du få et anlegg som spiller godt over snittet og vil ha god lyd som du ønsker. Når det gjelder å lære mere om bilstereo anbefaler jeg deg til å ta en tur på noen av EMMA sine konkurranser, EMMA , her kan du både se bra installasjoner og spøre de konkurrerende om råd og tips. En annen bra side og lese litt på er Backesljudbygg, BACKs , han har laget endel "lærebøker" og har mye bra å komme med. Han var en av pionerene i starten med bilstereo. Jeg ønsker deg lykke til med byggingen!! Takk takk. enda mere lesestoff... Dette blir bra.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg