Gå til innhold

Henger på turtall...=(

Ranger emnet


lunaTIC

Anbefalte innlegg

hei

 

 

Jeg har en 855 R 96 mod som har gått ca 120000.

Jeg har et "problem" med den.

Noen sier disse bilene er bare slik, noe sier at det kan fikses.

Uansett: Når jeg gir på litt/ladder litt, og skal gire eller clutcher ut,

så henger turtallet igjen i noen sekunder før det går ned.

J**lig irriterende!!!

På volvo i østersund sa de at dette var en funksjon for å spare

gikassen.Men det er jo cluthen og drivverket ellers det går ut over!!

For det blir jo et lite "rykk" i det jeg slipper ut clutchen igjen ved raske girskift og litt hardkjør..

 

Er det noen flere som har dette problemet?

På Nordic R forumet sier de fleste at det skal være sånn..

Prøvde å bytte LMM og tomgangsmotor, og da ble bilen grei en liten stund.

Prøvde også å strupe slangen under tomgangsmotoren, og da ble den også greiere, men gikk ikke normalt på tomgang(selvfølgelig).

 

 

TIPS OG TRIKS ØNSKES!!!!!

 

Bilen er ikke trimmet.

 

 

MVH

 

 

lunaTIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med at den plutselig hang på turtall, og det kom rett etter at de på volvo hadde ettermontert cruise control, de hadde vært borti en vakumslange (det var det de sa hvertfall) jeg sendte bilen inn igjen og borte ble det hvertfall...

 

Prøv å hør påturbo performance club de har peil på det meste av turbovolvoer..

 

Er det 2,3l 20v 250hk motoren du har?

 

Med vennlig hilsen

 

Alex

-1995 Volvo 850

-1979 Volvo 242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei beklager jeg vet ikke hvilken... det er vel en som ligger sammen med cuisecontroll kablene på venstre siden.

den henginga på turtallet, er det noe som har begynt nå?

Har du åpen eller resirkulerende(original) dumpventil?

 

Forumet til turboperformance club lå nede en stund og ligger nå her

 

Mvh Alex

-1995 Volvo 850

-1979 Volvo 242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg kjøpte meg en -96 R i går og har akkurat samme problem som du beskriver!

 

Jeg merker også to andre ting:

Når jeg slipper gassen tar det nesten 20 sekunder før kjørecomputeren sier at bensinforbruket er nede i 0 L / 100 km

 

Når jeg kjører med cruise-controllen tar det fryktelig lang tid å øke farta ved å holde inne pluss-knappen.

 

Har du opplevd samme problem?

 

Ser det er et år siden du selv opplevde problemet. Har du kommet frem til noen løsning?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 850 T5 -95 er også nøyaktig slik du beskriver. Enten skal det nok være sånn, ellers så må det være en svakhet på disse bilene som gjør det. Jævlig irriterende hvertfall.. Men at den henger igjen på turtall merkes mest når jeg kjører ut fra kryss o.l og girer om fra 1 til 2. Da henger den et par sekunder. Høres sikkert jævlig talentløst utifra..

Kjører med BSR-chip, dumpventil og justerbar bensintrykkregulator (progressiv).

 

Cruisekontrollen er også sånn du sa. Tar 7 lange og 7 brede ved å bruke +knappen. Mye raskere å gi gass vanlig og deretter trykke inn knappen. Håpløst egentlig. Mulig det skal være sånn..

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et ganske vanlig problem på disse bilene.En bekjent hadde dette problemet på sin 850 t5,men da han prøvde en hjerne som jeg hadde liggende(med chip i) ble bilen helt grei.

 

Derimot har jeg vært med på å strupe slangen som du skriver om,bilen gikk uten tvil like fint på tomgang.

 

da ble bilen helt grei.Den hang noe helt jævlig på turtall ved kjøring/giring før vi monterte denne strupinga.Selv om gjennomstrømminga på slangen ble konstant redusert gikk bilen like fint på tomgang som før.Bare at en slapp denne "rusinga"

 

dette var på en 850 t5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden denne tråden ble laget nå, men erfaringene jeg har gjort meg er

at ved å bytte ut eksosanlegget på bilen(byttet til 3"JT fra turbo og bakover)

ble alt mye mye bedre.Det er ikke helt borte enda, men den øker mye mindre når jeg girer og den går raskere ned igjen.

I tillegg har jeg hatt bilen i litt over ett år nå, og har blitt vant til bilen, så det høres ikke lenger ut som om det er en gammel mann som har glemt hørselsapparatet hjemme som kommer kjørende...:driving

 

 

Så hvis man gjør en av delene: trimchip,struping av tomgangsmotor eller bytte av eksosanlegg, så skal man klare å få bukt med problemet.

 

Jeg personlig har tro på en kombinasjon av eksos og en trimchip.happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk både JT 3" rett fra turboen, samt trimchip så da må vel den eneste løsningen for meg å strupe tomgangsmotoren.

 

ER jævlig irriterende. Hvis jeg er ute på "byn" eller noe og kjører veldig sakte i 1 gir og deretter skal gire om til 2 gir, så stiger den på turtall akkurat som om jeg ikke slipper gassen før jeg clutsjer. Det eneste som hjelper er å gi litt gass før jeg girer, men er jo ikke bestandig det er mulig..

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår