Gå til innhold

Diffbrems spørsmål

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

Hørte for en stund siden en som sa at en diffbrems ikke likte breisladder.. Men etter en brei en i går begynte tannhjulene mine åspinne litt.. Diffbremsen er vel et system basert på clutcher, som jobber for å jevne ut kraften etter grepet på dekkene? Når det så er "tomt" for grep, så låser den akslingen, ikke sant?

 

Isåfall, så er det vel under sluringen, altså når den fordeler kraften at slitasjen er der? Når den så låser akslingen, så er det jo akkurat som å ha motor-clutchen ute, 0 slitasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bremsen låser aldri akselen helt.. det ville vel vært farlig ;)

 

Somregel er en diffbrems viskosebasert.. det betyr at det er 2 plater som dreier mot hverandre, omtrent som en clutch, og så er det en væske mellom dem... når hjulene går likt går platene likt, når hjulene går ulikt går platene ulikt, det skapes friksjon, og friksjonen får væsken til å bli seig (eller noe) sånn at friksjonen mellom platene økes. altså vil hjulet som går fortere dra med seg det andre hjulet.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Trodden den låste dem helt jeg? Du spinner jo på begge dekkene samtidig...

 

Begge spinner ja, men de behøver ikke ha lik hastighet fordi.

 

Når et hjul vil gå med ulik hastighet i forhold til det andre, vil krefter bli overført til det hjulet som går treigest, gjennom clutch lamellene i diffbremsen. Disse er ikke helt låst, bare f.eks. 40% låst. Det betyr at sålenge ett av hjulene går med forskjellig hastighet, vil lamellene slites pga "sluringen"

 

Jævlig vanskelig å få det til å høres fornuftig ut når man skriver gitt!!!! :D

 

 

LSD står forresten for Limited Slip Differential

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Begge spinner ja, men de behøver ikke ha lik hastighet fordi.

 

Når et hjul vil gå med ulik hastighet i forhold til det andre, vil krefter bli overført til det hjulet som går treigest, gjennom clutch lamellene i diffbremsen. Disse er ikke helt låst, bare f.eks. 40% låst. Det betyr at sålenge ett av hjulene går med forskjellig hastighet, vil lamellene slites pga "sluringen"

 

Jævlig vanskelig å få det til å høres fornuftig ut når man skriver gitt!!!! :D

 

 

LSD står forresten for Limited Slip Differential

 

Sant som du sier !

Du får også flere grader av "låsing" Som eksempel har vanlige biler fra 30 - 60 % "sperre" mens dahlbøgen har 90%sperre på bakhjula ! Det er låsing det =)

 

Btw: fint at du tok opp temaet for nå fikk jeg en innmari god forklaring på hvordan det egentlig fungerer :D

 

Keep up the good work !! ;)

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIG diff er vel ganske så låst :D :D :D

 

Når vi er inne på temaet... hvorfor går en vanlig diff til helvete??

 

Altså trimmer man mye må man få på en slags diff sperre somregel, hvis ikke går orginal diffen fort åt skogen...

why??

Forstått det omtrent noe i retningen av at da spinner det så mye at det blir varmt / slitt og det medfører at ting ryker og i værste fall ødelegger diff huset osv... Stemmer noe av dette??

Isåfall...er det svært uheldig å ligge å spinne hjemmefra til jobben når det er glatt?? eller er det bare når man har høy motstand (/bra feste) at det sliter skadelig mye?

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at man spinner mer på ett hjul enn på det andre. Hvis ene hjulet har grep, mens andre ikke har det. Da spinner jo hjulet dobbelt så fort som det vanligvis gjør. Når det da får grep, tvinges alle de kreftene over på andre siden. Da kan det si pang, og hull i girkasse.

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

 

Når vi er inne på temaet... hvorfor går en vanlig diff til helvete??

 

 

 

Sol- og planethjulene i diffen er kun opplagret med foringer, ikke kulelager. Dette går som regel bra på standard biler da disse tannhjulene står stille så lenge hjulene går med lik hastighet. Ved stor hastighets forskjell og høy belastning, vil en få varmgang og til slutt havari.

 

Tror ikke det er forbundet med stor fare å dra en sladd på glatta fordi nei. :D :D :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste differ er jo bare bygget for å oppveie for hastighetsforskjellen på hjulene i sving.. ikke ved spinning. så det kan jo tenkes at overdrevet mye spinning vil slite en del ekstra ja.. er forskjell på om det ene hjulet går 0.01 ganger kjappere enn det andre, og om det går 5 ganger kjappere enn det andre. Bare sånn jeg kan tenke meg ihvertfall :)

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TORSEN diff er jo det tingen da.

Den sperrer når motoren påfører akslingen moment men ikke ellers eks ved bremsing.

Ble brukt i rally før det kom elektronisk styrte differ. Celica GT4 (St205) og Lancia Integrale har slike. Muligens også Honda Integra.

 

Les mer om alle 3 difftypene her

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

TORSEN diff er jo det tingen da.

Den sperrer når motoren påfører akslingen moment men ikke ellers eks ved bremsing.

Ble brukt i rally før det kom elektronisk styrte differ. Celica GT4 (St205) og Lancia Integrale har slike. Muligens også Honda Integra.

 

Les mer om alle 3 difftypene her

 

Jeg har Celica St185 og den har vel også Torsen diff.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by greenrallye

Problemet er at man spinner mer på ett hjul enn på det andre. Hvis ene hjulet har grep, mens andre ikke har det. Da spinner jo hjulet dobbelt så fort som det vanligvis gjør. Når det da får grep, tvinges alle de kreftene over på andre siden. Da kan det si pang, og hull i girkasse.

 

sett at hastigheten dobles ja... for på V40'n så sitter speedo'n på høyre framhjul... så brått klarer jeg 200 på 3. gir... og brått har jeg full turtall på 3. gir og 30km/h... avhengig av hvilket hjul som spinner...

 

 

 

Var ikke snakk om å dra en liten sladd, men å kjøre med hjulspinn en km eller to... kanskje ikke så sunnt det da ??? :D :D

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår