Gå til innhold

XR4x4 turbo


BGGTX

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil fortelle litt om mitt sierra prosjekt.

Bilen ble i utgangspunktet kjøpt for 3500kr som "jordebil" av en kar i vikersund, men den var i ganske god stand så på jordet kom den aldri. Det som var med den var at noen hadde rygget på den så dørene og dørstolpen på H side måtte skiftes. Broren min er biloppretter så det med B stolpen var en smal sak. Den ser litt spraglette ut nå men det er vel mye fin å få i lakk om dagen.. ellers er det litt rust i hjulbuen HB.

Bilen så dagens lys 1987 og var da utstyrt med en 2.0 liters motor med forgasser og bakhjulstrekk. Den ble for noen år siden bygget om og godkjent med 4WD og 2.8EFI motor. Etter at jeg kjøpte bilen har jeg konvertert til turbo. Har brukt to mitshubishi td04 tuboer fra pajero 2.3 diesel. Manifoilene og trykkrør har jeg laget selv. Intercooler fra saab 9000Turbo. Intercooleren er like stor som radiatoren og passet perfekt i fronten på sierran. Prosjektet er ikke helt ferdig enda men den er startet opp et par ganger samt en prøvetur og ting ser ut til å fungere som det skal. Har nettop innvestert i et map fueler MF2 tilleggsinsprøytnings anlegg jeg skal montere. Må ha dette for at den skal fungere når turbotrykksnålen er på den riktige siden av 0bar.

 

Er det noen på dette forumet som kan komme med tips og erfaringer om ladetrykk og forbedringer så blir jeg glad. Har hørt at dette ikke er det beste utgangspunktet for turbo men når man er bitt av ladetrykksbasillen lar man ingenting passere urørt!

Er ellers interessert i kalippere til XR4x4 foran og RS grill hvis noen har. (helst lys grønn met)

 

mvh Per Olav

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjøpte det brukt privat. Gik Turbo http://www.gikturbo.no selger map fueler. Søk på map fueler MF2 på kvasir. Der finner du en danske som har ei meget god hjemmeside om turbotrimming der det står det meste som er greit å vite. http://www.powerpage.dk Han selger MF2 for 2700kr. Han har også en del info om manifoiler samt noen til salgs billig. Tror han hadde en til 325i.

Har du map føler til map fueleren din? Gikk det greit å justere den eller? Har bare justerbar trykkkontakt jeg. Tror det skal gå greit i.o.m at jeg ikke kan gå no høyere en 0.5 kg ladetrykk. Er litt svake råder i 2.8 motorene har jeg hørt. Er det noen som vet hvor mye dette maskineriet kan tåle med orginal urørt motor så er jeg mer en takknemlig for litt info!

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det noen mulighet for at motoren tåler 0.6 - 0.65 i ladetrykk? Fjererne i wastergatene er så stramme at det ikke går å skru ned mere. Kan lage til noe mikk med noen fjærer som motvirker fjærene i wastergatene men håper jeg slipper dette. Har montert map fueleren og prøvekjørt. Var bra drag i den fra 2000 rpm og oppover til max turtall. Turde ikke teste den skikelig da jeg er litt usikker på hva maskineriet tåler. Hadde et forferdelig uhell på turen som endte i at jeg måtte taue bilen hjem! Oljeslangen på den ene turboen skled av og olje sprutet ned på en rødglødene manifoild og turbo med det resultat at jeg må bytte ut en del gummislanger, noen ledninger og bremseveske beholder. Samt at jeg må vaske rent motorrommet etter at det ble tømt et helt pulverapparat oppi der!! Olje brenner no jævlig når det blir antent av rødglødende stål! Motoren starter og går heldigvis.

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår