Gå til innhold

Honda Civic eller Mercedes 190?

Ranger emnet


ryuujin

Anbefalte innlegg

Det er vel så feil som det er mulig å få det! Eneste gangene noe ford har vært innom 190 serien til MB var når toppen til 2.3-16 skulle konstrueres.

 

Det var cosworth som hjalp til med det.

På 2.5-16 har de laget den selv.

 

Meste du sier er riktig, bortsett ifra det at cosworth har utvikla 16v toppen til 2.3-16, de har vært med på hele 16v toppen, d.v.s, til 2.5 også.

 

Og det har ingenting med Ford å gjøre. Cosworth er selvstendige. (eller var på den tiden, nå eies det av volkswagen. Ford eier bare racing delen av cosworth)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg prøvde å si var at det nærmeste en 190 har vært ford er på 16v toppen som er utviklet av cosworth som igjen er mest kjent for å trimming av gamle forder! ;)

 

Veit godt at cosworth ikke eies av ford. Fikk dessverre litt feil linjeavstand her oppe så pirkepetterene kunne få noe å meske seg med! ;)

 

 

BTW fått bekreftet av sikre kilder at cosworth utviklet toppen på 2.3-16, mens på 2.5-16 har MB stått for utvikling og produksjon selv.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Trodde kun det var på 2,3 jeg, men jeg skal ikke nekte for at det du sier stemmer. Står det noe skriverier om dette noe sted?

 

fant dette:

Cosworth

All the 2.3-16 W201 models had engines developed by Cosworth Engineering of Northampton. Mercedes Benz supplied Cosworth with their standard M102, the four-cylinder 2.3-litre block, and Cosworth then equipped it with a 16-valve cylinder head. I'm not sure wether they also developed the 2.5-16 engine.

 

og dette:

1990 Mercedes-Benz 190 Cosworth 2.5 16V

Registration Number: G707 ART

Chassis Number: WAB2010352F721040

Engine Number: 10299020002902

Unveiled at the 1983 Frankfurt Motor Show, the 190 2.3-16 was arguably Mercedes-Benz's most overtly sporting and driver orientated car since the legendary 300SL 'Gullwing'. Flagship of the recently introduced 190 (W201) range, the 2.3-16 was originally conceived in the late 1970s as a hyper potent rally weapon. However, the Audi Quattro's arrival put pay to Stuttgart's dreams of forest stage dominance and the decision was taken to remould the project as a road car. In order to exploit the W201's even weight distribution and advanced suspension design (its multi link rear set-up was to prove highly influential for the industry as a whole), Mercedes commissioned Cosworth to design a 'cutting edge' sixteen valve cylinder head for their 2299cc, four cylinder M102 engine. Producing 185bhp and 173lbft of torque, the resultant powerplant exceeded both parties' expectations. Equipped with a five speed Getrag manual gearbox, the 2.3-16 was capable of 145mph and 0-60mph in eight seconds flat. To harness such performance the 2.3-16 featured an electronically controlled limited slip differential and powerful anti-lock ABS brakes. The standard fit bodykit not only added an element of refined menace but more importantly it reduced the model's coefficient of drag to just 0.32. For 1988, Mercedes created the 2.5-16. Engineered in house, its larger 2498cc unit put out 204bhp @ 6,800rpm and 177lbft of torque. As well as being notably quicker (150mph, 0-60mph in 7.1 seconds), the 2.5-16 allowed Mercedes to be extremely successful in the DTM (German touring car championship) race series. Campaigned by AMG with factory backing, the distinctive silver and black machines won 50 races over the next five years as well as several championship titles. Priced at £38,272 in the UK, the 2.5-16 was nearly ten thousand pounds more expensive than the contemporary BMW M3. During its four year production run (1988-1992) just 4,784 2.5-16s were sold worldwide. This particular example is described by the vendor as being in very good overall condition. Finished in smoke silver, its black leather interior boasts such creature comforts as electrically powered seats, mirrors and sunroof. With the exception of the dealer modified grill treatment it has worn from new, it is thought to be to original factory specification throughout. The subject of a recent engine 'top end' overhaul at a cost of some £2,000, it is offered for sale with a V5 registration document, Full Service History, MOT to 14th July 2005

Estimate: £3,500 - £5,000

 

så nå blei jeg litt usikker. har en kompis som eier en 2.5 og han sa i hvertfall cosworth lagde toppen til denne og. Det samme har han blitt fortalt av et par karer som driver med rally (og bruker 2.3-16). De sa også at coswort lagde toppen til 2.5-16

 

*forvirra*

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så nå blei jeg litt usikker. har en kompis som eier en 2.5 og han sa i hvertfall cosworth lagde toppen til denne og. Det samme har han blitt fortalt av et par karer som driver med rally (og bruker 2.3-16). De sa også at coswort lagde toppen til 2.5-16

 

*forvirra*

 

Ser ut som du ikke er den eneste som er usikker.

 

Fant denne :

http://www.geocities.com/shvoldum/facts/engine.html

 

w201 engine facts. Endelig skulle jeg finne ut hva som var rett..

 

Her står det :

"Cosworth

All the 2.3-16 W201 models had engines developed by Cosworth Engineering of Northampton. Mercedes Benz supplied Cosworth with their standard M102, the four-cylinder 2.3-litre block, and Cosworth then equipped it with a 16-valve cylinder head."

 

Så bra.., men det står også :

"I'm not sure wether they also developed the 2.5-16 engine."

 

Doh.. doh

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med Sven Håkon som står bak disse sidene..De er ikke oppdatert på flere år! MEN han sier også at 2,5-16 er utviklet OG produsert av MB selv...

 

For 1988, Mercedes created the 2.5-16. Engineered in house, its larger 2498cc unit put out 204bhp @ 6,800rpm and 177lbft of torque.

 

Der står det! Engineered in house...

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Har du vurdert en Toyota supra soarer? Mener å huske at den kommer på 130 eller noe med skilter, Quicksilver (reidar på importtuning) har en slik stående til salgs.

 

280hk orginalt, burde jo funke fint til drifting:)

forsterkes

er det den "nyere" supraen??

 

BMW 335i Turbo prosjekt sponsing ønskes!

http://www.NeonMuffler.com Endelig oppe!

Gatebil Magazine Freelancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1988, Mercedes created the 2.5-16. Engineered in house, its larger 2498cc unit put out 204bhp @ 6,800rpm and 177lbft of torque.

 

Der sto det 204 hk ja!! Det jeg visste! notin

 

Soarer er egentlig ikke Supra nei, det er en egen bil, men det er vel en del Supra deler som går der, som motor tror jeg!! Fet bil er det ihvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1988, Mercedes created the 2.5-16. Engineered in house, its larger 2498cc unit put out 204bhp @ 6,800rpm and 177lbft of torque.

 

Der sto det 204 hk ja!! Det jeg visste! notin

 

Soarer er egentlig ikke Supra nei, det er en egen bil, men det er vel en del Supra deler som går der, som motor tror jeg!! Fet bil er det ihvertfall!!

 

det er ikke 204hk, det må være i evo2 i såfall.hvertfall ikke i "vanlig" 2.5-16v

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår