Gå til innhold

Problemer med NBB Xenon ekstralys

Ranger emnet


Poetic

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på Xenon-lamper her?

Har byttet ut Hella Bluevision med NBB Xenon-lamper nå, og var kjempefornøyd helt til den ene sluttet å virke (etter ca 20 timer lys-tid) ... anger2

Den ryker sikringen som er mellom batteriet og reléet (25A), har sett på ledningene og ser ingen feil... Kan Xenon-pærer lage kortsluttning eller kan det være noe galt på reléet? *novise*:confused: (eller er det bare fordi det er svensk-produsert? :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva slags type pærer du har fått tak i..

 

Men selv hadde jeg noen PIAA pærer på golfen i grøftelysa (R-RX rieger frontfanger meg orginale grøftelys)

6500 kelvin pærer.

 

Der slutten den ene pæra og lyse etter ganske få timer.

Tok ut pæra og målte den, ingen tegn til at denne var ødelagt, satt den inn igjen.. og joda.. det ble lys.. gikk så kanskje 5 minutter så gikk den igjen...

 

Sjekket pæra igjen... alt ser bra ut, og en motstandsmåling viser at pæra fungerer fint..

inn igjen og lys... men så etter noen minutter mørkt igjen...

 

Sjekker på ny motstanden.. virker som det blir så varmt (samme effekt som orginale) inne i tåkelyset/pæra at motstanden i glødetråden blir så stor at den ikke fungere som glødetråd lenger.. men når den får kjølt seg ned igjen så funker den... Motstandsmålingene som jeg tok med varm, halv-varm og kald pære kunne ihvertfall tyde på dette...

 

Hvorvidt du kan få en sikring til å ryke eller ikke på dette hørest jo rart ut....

 

tenkte ihvertfall og dele en erfaring på mine pærere... (de fire andre pærene som jeg hadde i nær og fjernlys funka derimot fint hele tiden... (over ett år ihvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent er det ikke glødetråder i xenon pærer, men det skapes en lysbue mellom to elektroder. Dette skaper det ekstremt kraftige lyset....

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. enig der sånn sett...

 

Men vet ikke om han snakker om ekte xenon, eller "xenon-pærer" som mange kaller det... med xenon farge-temperatur på pærene..

 

 

Jeg mener EKTE xenon med ballast og hele pakka...

jeg koblet fra ledningen som går fra reléet og til ballasten, og da gikk ikke sikringen... så er mer og mer redd for at det er noe dyrt som er galt, pære eller noe annet i lampa... :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår