Gå til innhold

Gåen bensinpumpe ?

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har somsagt i noen andre poster nettop kjøpt meg en GTI 16V 1986, til kr 41.000 (helt strøken og toppstand bortsett fra disse små-tingene=) hehe.

Selger skulle egentlig ha 45.000, men pga. at "bensinpumpen måtte byttes over tid" og dårlig takluke pakning fikk jeg prisen ned til 41.000.

Here`s the case: Han forklarte meg at hvis jeg kjørte tanken nesten tom ville bensin pumpa begynne å hore, dvs. at motoren ikke gikk som den skulle. Det var litt over halv tank på bilen når jeg hentet den, og jeg fylte full tank bare for å være sikker, har desverre ikke fått sett hvordan det blir når tanken blir tom.

Uansett. Dagen etter på når jeg var ute å små kjørte litt (har ikke lappen) , kom det plutselig en høy-surrelyd fra et sted under bilen bake. Samtidig som denne lyden kom, ble motoren helt rar. Det virket som at jeg måtte ha fjøla i water for at motoren skulle gå, men den gikk ikke jevnt, bare harket seg opp og ned.

Dette hadde selfølgelig noe med denne surre lyden og gjøre, som sansynligvis kom fra bensinpumpa, den leverte sikkert ikke nok bensin (plutselig).

Jeg stoppet bilen, og start igjen etter 5 minutter, da var lyden borte, og bilen gikk akkurat sliksom den skulle. (motoren maler som en katt ellers, =)=).

Vanligvis ville jeg blitt bekymra, siden jeg hadde kjøpt en bil til 41.000 som plutselig ikke ville gå som den skulle, men jeg skjønte jo at det var bensin pumpa som hora med meg.

Etter som jeg har fått med meg, er der to pumper, en i bensintanken og en utenfor (kjent som indre/ytre pumpe). Jeg antar at en innsprøytnings motor trenger ganske bra bensin-trykk fra tanken, så da er det jo rimelig at det var bensin pumpa som hora med meg.

MEN, hvordan finner jeg ut hvilken av pumpene det er? siden dette på en måte kan virke som en "periodisk" feil?. Som selger sa, ble bilen helt rar når tanken ble nesten tom, på en måte skulle man jo tro at det var pumpen som sitter i tanken?

På en annen side så var jo den lyden jeg hørte såppas høy at jeg nesten ikke tro den kunne komme fra tanken ?

Jeg tenkte selvfølgelig ikke på at jeg skulle ha krypt under bilen og lett etter lydkilden.

Hjelp.. :rolleyes:

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vanligvis når du hører en slags dure lyd fra under bilen i nærheten av tanken er det løftepumpen som må skiftes. Ganske vanlig feil på Golf GTI. Enkel jobb også. Pumpen er ikke særlig dyr heller.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Polo Classic

Vanligvis når du hører en slags dure lyd fra under bilen i nærheten av tanken er det løftepumpen som må skiftes. Ganske vanlig feil på Golf GTI. Enkel jobb også. Pumpen er ikke særlig dyr heller.

Jeg er også 99% sikker på at det er løftepumpen som er i ferd med å ta kvelden (hadde samme problem på min 16v)

Men jeg var dum nok til å bytte hovedpumpen og den er dyr :rolleyes:

Bør bytte løftepumpen så snart som mulig, har hørt at man kan ta knekken på hovedpumpen hvis man kjører for lenge med ødelagt løftepumpe (blir vel mere jobb på hovedpumpen slik at den går varm, regner jeg med...)

Tror løftepumpen koster 190kr eller noe sånnt, billigere enn å først kjøpe ny hovedpumpe til 2000kr slik som jeg gjorde ;)

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok flott at dere kan tinga deres hehe =)

Det er vell sansynlig at det er denne "løftepumpen" da...

Men hvor ligger denne pumpa ? Siden dere sier løfte pumpa, antar jeg at det er den i tanken right ?

Jeg bare repeterer litt, selger sa at motoren kun ble rar når det var lite bensin, ergo kan det jo på en måte stemme at det er pumpa i tanken.. bensin trykket blir jo mindre , jo mindre bensin der er... .

Er det mye jobb å bytte denne pumpa ? (hvis den ligger i tanken)

Må vell gjørest fra bagasje rommet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Ok flott at dere kan tinga deres hehe =)

antar jeg at det er den i tanken right ?

Jeg bare repeterer litt, selger sa at motoren kun ble rar når det var lite bensin, ergo kan det jo på en måte stemme at det er pumpa i tanken.. bensin trykket blir jo mindre , jo mindre bensin der er... .

Er det mye jobb å bytte denne pumpa ? (hvis den ligger i tanken)

Må vell gjørest fra bagasje rommet ?

Høres ut som det er materpumpen din som er gåen, den som sitter i tanken..

Er en veldig grei sak å bytte den pumpa..

bare å åpne et lokk i bagasjerommet å dra ut pumpa..

har ei slik pumpe liggende, vis du er interessert

Mk2-16v: hvor får du pumpa for 190,-???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem som du beskriver, bytta pumpa i tanken så ble den like bra.

Ta opp bakluka, nede på høyre side finner du en 'sirkel' med 3 skruer, skru av lokket, dra av slangene med klemmer, vri opp lokket neddi der (den satt noe jævlig), dra ut, bytt, stapp neddi.. husk å kjøp 2 nye klemmer da disse røyk for meg.

Jeg kjøpte min på VAG og betalte en god del mer enn 190kr :P

FORZA MOTORSPORT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Hey!

No offence Toslink, men hvis pumpa ikke er så alt for dyr, tror jeg at jeg vil kjøpe den ny... kommer ann på hvor mye den koster ny. Men bra tilbud, takk for det.

Eibach, mye betalte du for pumpa da ?

Ble din tullete når tanken ble tom ??

:)

Min begynte sånn plutselig å lage 'bzzzzzz' lyd på tomgang, litt senere så hoppet den å stoppet som om den var tom for bensin..

det var ikke så mye på tanken.

Parkerte bilen og brukte den ikke før jeg hadde fått ny fra VAG som jeg ga 590kr for :\

FORZA MOTORSPORT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte sånn plutselig å lage 'bzz' lyd på tomgang, litt senere så hoppet den å stoppet som om den var tom for bensin..

Var det en "jevn" bzzz lyd eller ? min "bzzing" var leksom uvjen, den varierte litt, akkurat som om at den gikk opp/ned på "turtallet" hehe..

=) Lyder er jo en viktig del av feilsøking !

Lenke til kommentar
Del på andre sider