Gå til innhold

Lakkering av bil

Ranger emnet


Speedtouch

Anbefalte innlegg

Heisann folkens:)

Jeg lurer på om det er noen som vet hva slags produkter som må til for og kunne foreta en fullstendig billakkering med bra resultat hjemme?

Det vil si med ekte billakk, trykkluft og og med lakksprøyte?

Hadde tenkt og rigge meg til med presseningstelt til og stå og lakkere i :)

Og viss noen har tips så kan dere godt si hvor det er å få tak i , og sånn circa hvor dyrt det vil bli....

 

Hilsen Arild Aarebrot:)

E30 m3 er alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange takk ,, det sto mykje nyttig der:)

Men da lurer eg på om det er noen spareklprodukter eg skal ligge unna når eg skal sparkle.

Har sett i biltemakatalogen, og der var jo det meste eg trengte der, men biltema er nå biltema da.. har litt diverse av erfaringer meg utstyr som kommer derfra.

Tar gjerne imot tips når det gjelder valg av lakksprøyte også.. har jo sett en "proff" lakksprøyte i biltemakatalogen da,, men eg har mine tvil om kor proff den er. :P

Så til sluttt lurer eg på om det er nok med en vanlig liten kompressor når eg skal lakkere..

Går vel ganske mye luft med så det er vel kannsje ikke nok med en liten :)

Litt surt å vente på nok trykk hele tida under lakkeringen :(

Takker mye for svar:)

Hilden Arild

E30 m3 er alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakksprøyta fra Biltema er helt grei...

Bare husk å ha vannutskiller mellom sprøyte og kompressor.

 

Skal lakke bilen selv til sommeren jeg også. Partytelt og pressening. :)

Håper det blir bra...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg trodde at du skulle stå med hageslangen inni teltet og spyle i lufta slik at alt støvet skulle binde seg og falle ned eg?? da blir jo lufta inni veldig våt da men..?

er vanavskilleren til for og sørge for at det ikke kommer vann i maligen som kommer ut av sprøyta den kannsje?

er det ikke så lurt og spyle inni teltet før lakkering da kannsje?

 

Arild

E30 m3 er alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Spyl først og fremst på gulvet med hageslangen, dette for att ikke støvet skal virvle opp fra gulvet når du går og drar med slangen osv.

-Du må ha vann og oljeutskiller på lufta fra kompressorn for å unngå forurensinger i lakken som tilslutt kan ødelegge resultatet. Husk att også slangen må være fri for forurensinger.

-Ei lakksprøyte har ofte et ganske stort luftforbruk, sjekk dataene på sprøyta om hvor mye luftmengde du trenger og sammelign med hva kompressoren klarer å levere. Du må ha konstant trykk under hele lakkeringen for å få et bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så smart å hoppe rett på bilen første gang du tar i en sprøyte.

Ville vel vært en god ide å teste det litt før du gyver igang.

 

Uten at jeg faktisk har tatt i ei sprøyte selv, vil jeg nok gjøre dette selv før bilen får en omgang.. da får du jo også sett litt hvordan finishen blir selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det slike enkle telt med ventilasjon osv. til salgs noen steder...altså en slag hjemme-lakkeringsboks av noe slag?

 

eller en fremgangsmåte å få laget det?Så en gang en post på forumet om en som hadde gjort det(etter det jeg kan huske), tror det funket bra!!?

 

Noen bilder av hjemmesnekra lakkeringsbokser?

 

 

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor vanskelig er det for en nybegynner og få til en bra finish når man lakkerer selv????

noen som har erfaringer på detta området

 

Et lite tips kan være å dele opp bilen i flere etapper, for eksempel begynne med framskjermer, panser og det som henger med der. Og ta d etappevis. da er det mindre å tenke på og man slipper å stresse med å komme rundt hele bilen før lakken er for herdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye lite lurt her....

 

Utstyr....

 

for å få ett bra resultat bør man ha en bra sprøyte... min er en dewillbiz til 3200 + mva. men man trenger ikke så dyrt, men den bør ha overkopp og ca 1.4 dyse....

 

men det som dere nå vil bli utsatt for er vannfortynnbar lakk, å det trenger lakkboks for å få fordampet vannet i basen. da kan dere ikke lakke hjemme, så dere må ha tynnner base lakk..eller tynner 2k lakk.

 

men sjekk liste for hjemme lakkere......

 

helst ett rom som er sopet,ryddet og blåst med trykkluft/spylt dagen føre du skal lakke eller noen timer føre man skal lakke.... det for å støvet skal få lagt seg...

 

Blåse bilen skikkelig i alle småkroker og rundt lister.

 

Vanne gulvet forsiktig, så tørke over med "klissete" støvklut....Som man får kjøpt. tørke over 3-4 ganger. smyge rundt bilen for ikke å virvle opp støv.

 

Så bør dere bruke skikkelig lakk.....

det koster....

 

Så viktig!!!!! Kjøp herdere og tynnere som det står Fast- eller rask- på slik at lakken "lukker" kjappere og sjansen er da større at lakken ikke siger....

 

men er det bare hjemme lakking så kan det bli dyrt og sjansen for å ikke få ett tilfredstillende resultat vil være ganske stor, så vil jeg nok råde dere til å oppsøke en lakkerer som kan få ett skikkelig resultat.

 

til en vanlig bil så går det matterialer for 2-3000 kroner...

Men alle starter en gang,så det er bare å stå på å forsøke....

lykke til.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår