Gå til innhold

Hvor tidlig kan man sette på sommerdekk?

Ranger emnet

audifanatic

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er noen som veit om reglene for å sette på sommerdekk. er det noe tidsfrist eller holder det at det er tørt på bakken?

Ble nemlig stoppet av politiet i går og da la de jo selvfølgelig merke til sommerdekkene mine. det likte det ikke å se så de truet med å ta skiltene, men i og med at det fortsatt var bløtt på bakken så fikk jeg bare en advarsel og streng beskjed om å ikke vise meg med sommerdekk før lenge, hvis de så meg med sommerdekk engang til så skulle de ta skiltene og gi meg bot for hvert dekk som satt på! angry

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om det er noen som veit om reglene for å sette på sommerdekk. er det noe tidsfrist eller holder det at det er tørt på bakken?

Ble nemlig stoppet av politiet i går og da la de jo selvfølgelig merke til sommerdekkene mine. det likte det ikke å se så de truet med å ta skiltene, men i og med at det fortsatt var bløtt på bakken så fikk jeg bare en advarsel og streng beskjed om å ikke vise meg med sommerdekk før lenge, hvis de så meg med sommerdekk engang til så skulle de ta skiltene og gi meg bot for hvert dekk som satt på! angry

e en regels som sier du skal sko deg etter føre :rolleyes:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e en regels som sier du skal sko deg etter føre :rolleyes:

Men det er nettop den de prøver å utnytte! Får nok bare innse at Politiet har ett problem og det er det at de alltids skal ha rett og alltids veit best, også skal de jo alltid true med "ser jeg deg noe mere i kveld så ryker lappen/skilta" osv osv. angry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern bytta i begynnelsen av påska. Jeg har ikke bytta, for jeg har ikke bil.

Fattern bytte også før påske, men det er jo selvfølgelig ikke han de stopper, er jo meg! men så lenge det er tørt på bakken så skal det være lov, men det mente han politimannen var tull fordi det kunne fryse på! men det kan jo fryse på når som helst uansett hva han sier. selv på høsten så kan man jo oppleve underkjølt regn osv, men det nytter jo ikke å si det til OnkelP da de er så utrolige bedrevitere som tror de er hellige når de tar på seg lærbuksa og jakka si! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er piggdekkforbud i Sør-Norge fra første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. Og i Nord-Norge 1. mai til og med 15. oktober.

Man må jo selvfølgerlig kjøre etter forholde, har bytta til sommerdekk for en ukes tid siden selv. Har vært utrolig varmt her i det siste, men begynner å få dårlige tanker om kaldt vær igjen. 3+ ute nå. hmm, håpe jeg ikke må legge om igjen.

aprilia-sv.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men jeg lurer på hvorfor det er piggdekkforbud første mandag etter 2.påskedag, med tanke på at påsken er ihvertfall en eller to uker tidligere i år enn vanlig. Snø og kulde driter vel i når påsken er? Skulle heller vært en dato i stedet for "første mandag etter at gjøken gauler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke sommerdekk midt i desember bare føret tilsier det! Ingen som helst dato man MÅ ha vinterdekk. Bare dato for når man IKKE kan ha piggdekk! Utrolig teit at politiet truet med å ta skiltene dine. Han kan tydeligvis ikke reglene selv. Om det hadde fryst på senere har jo ikke en dritt å si, da du ikke hadde kjørt bilen uansett. Argumentet hans var helt på jordet.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern bytte også før påske, men det er jo selvfølgelig ikke han de stopper, er jo meg! men så lenge det er tørt på bakken så skal det være lov, men det mente han politimannen var tull fordi det kunne fryse på! men det kan jo fryse på når som helst uansett hva han sier. selv på høsten så kan man jo oppleve underkjølt regn osv, men det nytter jo ikke å si det til OnkelP da de er så utrolige bedrevitere som tror de er hellige når de tar på seg lærbuksa og jakka si! :rolleyes:

mener du at du blir stoppa for å bruke sommerdekk? Du må da gjerne bruke sommerdekk hele året om du vil.

Det er to regler som gjelder :

1. PIGGER skal ikke brukes fra 1. mandag etter 2.påskedag til 1.nov(+ litt div i nord-norge og slikt)

2. Man skal sko seg etter forholdene. Kjører du på bar asfalt, så er det ingen som har noe å si på det, om det så er 3. juledag og du bor i Kautosjokk.

Hvis du forårsaker en ulykke, og det kan bevises årsakssammenheng mellom dekkene og ulykken, så kan du straffes for det.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om bruk av kjøretøy slår fast at piggdekk eller kjetting ikke må brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober.I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Forskriften sier også at "Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk med mønsterdybde minst 3 mm." Her blir det følgelig opp til føreren å vurdere om kjøretøyet er sikret tilstrekkelig veggrep på vegen en skal kjøre med de dekkene en bruker.

sakset fra vegvesenet sine sider

les det i rødt, så skønner man at han politimannen dreit seg kraftigt på leggen hehehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått påpekt dette da jeg ble rutinestoppet en gang, men jeg ga dem klar beskjed om at jeg visste veldig godt hva som var gjeldende regler, og at de bare kunne glemme å vranglære meg.

Men som nevnt tidligere i tråden: Piggdekk kan legges på i oktober/november evt. etter forholdene, og senest taes av rundt 1. April, eller første helg etter påske evt. etter forholdene(har ikke vedtektene her nå).

Alt annet enn piggdekk kan du kjøre med hele året, så lenge det ikke er trafikkfarlig.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider