Gå til innhold

Ventilløfter ??

Ranger emnet


Audi-V8

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Mercedes 300D -87 (W124)

 

Har en ventil som klaprer og hopper i motoren, følger ikke med resten av motoren kan man vel trygt si.

 

Har mistanke om at det kan være ventilløfter som ikke fungerer ?? , er det en stor prosess å skifte ventilløfter ?

 

Håper på hjelp !!

 

mvh,

Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min utmerkede Skoda med den forferdelige tyske "kvalitetsmotoren" fra VAG på hele 1.9 liter er det hydrauliske løftere. Hvis du har slike er det "bare" å løfte opp og ev ut kammen forhåpentligvis uten å ta av kjedet. Hvis løftern din sitter i 'andre enden av' av kjeddet kan du kanskje klare lirke ut løftern uten å demontere kjede og drev.

Hvis du har mindre enn tre tommeltotter anbefaler jeg deg å kjøpe ei Haynes bok til bilen din. De er som regel flinke til å nevne på små finurligheter man må ta hensyn til og har noen tips og triks på lager :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jobben hadde samme problem...bytta alle løfterne men ble ikke noe bedre!

 

Viste seg at topppakningen lak olje fra en oljekanal og ut i sylindern!

Så på oljetrykk nåla at den gikk opp og ned hele tiden.

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Takk for svar, og er i full gang med å skifte løftere.

 

Når det gjelder dette med toppakningen og oljetrykk nåla, så ser jeg at nåla er stabil som det bare går ann.

Trykket går ikke under 1.5 på tomgang, og ligger rundt 2.8-3.0 ved vanlig kjøring.

Dette brekreftet Mercedes verkstedet skal være optimalt, og anbefalte meg til å bytte løftere, filtre og olje.

 

Når det gjelder dette med å ta ut Kammen, det er vel 4 bøyler som holder kammen på plass, skal disse strammes i ett hvis mønster ?, og vet noen hvor stort moment disse skal strammes med ?.

Skal momentet jevnt strammes gradvis på alle skruer ?

 

på forhånd tusen takk. !!

 

mvh,

Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Da var løfterene byttet, alle 12.

Olje og oljefilter ble også byttet.

 

Resultatet ble ikke det en ønsket seg, bilen var faktisk den samme, ikke noe forskjell på tikkingen.

 

Dette med toppakning som ble tidligere nevnt her, er det noen indikasjoner en kan finne for å få bekreftet at det virkelig er toppakningen ?

Oljetrykk er etter spesifikasjoner.

 

Hjelp hjelp ønskes.

 

på forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Er du skikkelig uheldig, kan det være et ventilsete eller et forkammer som har løsnet.. :(

Bilverksted har som regel et slags stetoskop som brukes for å lokalisere lyder. Du får sikkert låne et slikt i 5 min hvis du spør. Mye enklere å eliminere feilkilder hvis du greier å høre hvor lyden kommer fra.

 

Ang. lageroverfall, så skal det alltid dras til med moment, og gjerne jevnt fordelt, så du ikke skruer fast et overfall før du monterer resten. Men du har vel fått startet opp igjen, så det gikk vel fint. :)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kammen din som er bra slitt? Så du noen slitekanter på kammen? På ford sierra 2.0L er det en sykdom. Kan også være kam-lagrene i toppen og/eller kammen som er nedslitt også. Da hjelper ikke all verdens justeringer :(

 

PS!! Hva måtte DU gi for 1 eller 12 stk løftere? hvor kjøpte du? Jeg ga 120kr per løfter mener jeg å huske. Hydrauliske sådan.

 

Hvis du har hydrauliske løfter. Var de romslige i hullet de sitter i? Kan jo være det at det er så romt at olja som sprutes inn i det hullet går forbi og det ikke bygges opp nok trykk. Bare mine fem øre.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min mekaniker så var kammen igrunnen meget bra, ikke noe slitasje å se noen plass.

Når det gjelder løfterene så gav jeg 210 kr stykket.

Bertel o Steen skulle ha 425 kr.

 

De hydraulike løfterene sakte sank ned i hulla, de passet på mikrometeren.

 

Har kommet frem til muligens tette oljekanaler, men en vet ikke sikkert enda.

 

Det kan gå en god stund før tikkingen roer seg har jeg hørt etter ett skifte av siltre, olje og løftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 6`ern, håper du dro til jamt på kammen, hadde en kam på 250 som knakk i 3, i følge MB en svakhet, disse løfterne er veldig følsomme på ventilfjærtrykket, er ventilene slipt må du shimse opp fjærene, men da ville den ikke fått komp så er nok ikke det her, det er ikke kjedet elller dysene som tikker da? forresten så er MB-motore kresne på olje for ikke å tikke,

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår