Gå til innhold

2 spørsmål: luftrykk og batteri

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

Det er altså VW caddy dette.

 

Lufttrykk:

 

Kan det stemme at det skal være så mye mer luft i bakhjulene når man har dekk som står 86 T på? Det står altså på lappen som (det litt dårlige)bildet viser her:

lukt.jpg

 

Jeg fylte 2.4 i de som står ovenfor, og da virker de helt fylle, men det skal

altså være 3.4 bak og 3.5 i reservehjulet ?(hvis altså ikke jeg misfortår noe) Blir ikke det mye? :confused:

 

 

Batteri:

Er dette et syrefritt batteri? Det ser ikke ut som det går an å fylle noe på det

:confused:

 

batta1.jpg

 

har alltid hatt batterier med propper som kan skrues av før

 

 

(ville gjerne spørre her først om disse tingene, så jeg kanskje slipper

å spørre hva som sikkert er veldig dumme spørsmål åpenlyst chicken :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før å vær helt ærli syns jeg 3.4virka mye ,men men...kan ikke mye om caddy så :)

hklk

Audi A4 1.8TQ (TIL SALGS) pm eller ring: 95459018

 

--------------------------

 

Ford Mondeo ST-200

Ford Fiesta 1.4S - 81.mod

Opel Calibra 2.0i - 92.mod

Ford Escort XR3i - 92.mod

Ford Escort 1.6 - 86.mod

Ford Escort 1.6 - 88.mod

 

--------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel kansje no forskjell på pund og bar? sjekk hva som står på pumpa og hva som står i boka..

 

Det må jo være ment 3.4 bar (står anvist på bildet). Det sto det på pumpa, men jeg fylte altså 2.4 bar.

 

 

Tror ikke batteriet er syrefritt, mer vedlikeholdsfritt

 

Høres logisk ut. (Det var en her som foreslo det var syrefritt)

Men det er altså et lite vindu som har grønn farge, men det kan

ikke fylles på vann altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nyere bilbatteriene kommer som vedlikeholdsfritt. Er ikke sånn som før da det var skruhetter som det bare var å skru opp, og helle vann nedpå.

Du ser jo egentlig om det er syrefritt på varselsmerkene på batteriet.

 

Nei, jeg har jo forstått det ikke er skruhetter, men spørsmålet er egentlig om man kan gjøre noe, kontrollere/evt fylle på det selv i det hele tatt på noen måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså VW caddy dette.

 

Lufttrykk:

 

Kan det stemme at det skal være så mye mer luft i bakhjulene når man har dekk som står 86 T på? Det står altså på lappen som (det litt dårlige)bildet viser her:

lukt.jpg

 

Jeg fylte 2.4 i de som står ovenfor, og da virker de helt fylle, men det skal

altså være 3.4 bak og 3.5 i reservehjulet ?(hvis altså ikke jeg misfortår noe) Blir ikke det mye? :confused:

 

Den lappen lurer deg.

Det som menes er at du kan bruke begge de hjulstørrelsene som vises.

Dekktrykket bestemmes av hvor mye last bilen har. I dette tilfellet skal du ha 35psi i bakhjulene ved normal last og 49psi ved mye/max last.

At det skal være 51psi i reservehjulet stemmer nok hvis det er et sånn plassbesparende hjul, som ser ut som sykkelhjul nesten.

Det er akkurat samme på Golf, jeg ble lurt av denne plakaten først jeg også.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette opp i en sak! :nono:

 

Det batteriet ditt kan du sjekke- og fylle syre på!

 

Viss du ser på toppen av batteriet så ser du 6stk plast propper som går fra (+) merket til (-) merket midt på batteriet under klistermerket...

Bare å ta en 5kroning e.l å skru de opp...

må seff. vippe opp hele den klemma som ligger over.

 

Nedi hullene ser du noen tapper som viser hvor mye syre der skal være...

Das Auto

 

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for oppklarende opplysninger! :)

 

Ser klart hvordan det riktig å lese lappen nå når du sier det jo

 

----

 

Når det gjelder batteriet, så kan det se ut som det du sier stemmer, men

det er et forseglingstape eller noe sånn klistret over hele dette. Ingen av proppene under dette har vært sprettet før. Det er bare den ene der det er et vindu med grønn farge som ikke er under forseglingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder batteriet, så kan det se ut som det du sier stemmer, men

det er et forseglingstape eller noe sånn klistret over hele dette. Ingen av proppene under dette har vært sprettet før. Det er bare den ene der det er et vindu med grønn farge som ikke er under forseglingen.

 

 

Jeg jobber på VAG-verksted å har gjort dette utallige ganger i forbindelse med service osv.

Det batteriet du har er standard i golf,caddy,bora osv.

Das Auto

 

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på VAG-verksted å har gjort dette utallige ganger i forbindelse med service osv.

Det batteriet du har er standard i golf,caddy,bora osv.

 

Ja da kan det ikke være mye tvil at du vet hva du snakker om :)

 

Denne bilen har vært på service 2 ganger, men evt kan det kanskje være et nytt batteri, eller er det ikke alltid de pleier sjekke det?

 

Vet ikke, men vil du anbefale meg å sjekke det? Da bør det kanskje skjæres rundt hvert enkelt av proppene, eller pleier dere bare fjerne hele den forseglingen? (varselmerker osv er jo skrevet på den)

 

En annen ting; hvis batteriet settes på ladning litt lang tid av og til, bør

proppene være løse også på disse batteriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da kan det ikke være mye tvil at du vet hva du snakker om :)

 

Denne bilen har vært på service 2 ganger, men evt kan det kanskje være et nytt batteri, eller er det ikke alltid de pleier sjekke det?

 

Vet ikke, men vil du anbefale meg å sjekke det? Da bør det kanskje skjæres rundt hvert enkelt av proppene, eller pleier dere bare fjerne hele den forseglingen? (varselmerker osv er jo skrevet på den)

 

En annen ting; hvis batteriet settes på ladning litt lang tid av og til, bør

proppene være løse også på disse batteriene?

 

Det er vell ikke alle som er like nøye på å sjekke slike små ting, men det skal egentlig sjekkes på service... spørs også hvilken service det er. blir ikke sjekket på olje-skift service f.eks

 

Det skader jo ikke å sjekke batteriet, det får jo lenger levetid viss du passer på syrenivå. Bør passe på å lade batteriet med jevne mellomrom, slik at syrevekten ikke blir for lav. dynamoen klarer ikke å lade batteriet skikkelig opp ved mye småkjøring.

 

Det er 2 forskjellige klistremerker opp på batteriet, et som ligger over proppene, og et som det står varselsmerker osv. på.

Du kan bare ta vekk det som ligger over proppene.

 

Med tanke på lading, så bør man egentlig ta ut proppene pga gassen og varmen som utvikles i batteriet.

Das Auto

 

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ikke alle som er like nøye på å sjekke slike små ting, men det skal egentlig sjekkes på service... spørs også hvilken service det er. blir ikke sjekket på olje-skift service f.eks

 

Det skader jo ikke å sjekke batteriet, det får jo lenger levetid viss du passer på syrenivå. Bør passe på å lade batteriet med jevne mellomrom, slik at syrevekten ikke blir for lav. dynamoen klarer ikke å lade batteriet skikkelig opp ved mye småkjøring.

 

Det er 2 forskjellige klistremerker opp på batteriet, et som ligger over proppene, og et som det står varselsmerker osv. på.

Du kan bare ta vekk det som ligger over proppene.

 

Med tanke på lading, så bør man egentlig ta ut proppene pga gassen og varmen som utvikles i batteriet.

 

 

Takk for orienteringen.

Gjorde nettopp som du beskrev, og løsnet proppene før jeg satte det til ladning.

 

Men det skjedde en ting; Da jeg skrudde opp den proppen som har et vindu med grønn farge, var det et slags rør på innsiden. Og nedi cella så det ut som det var et annet rør denne skulle nedi. Men da jeg skulle prøve å sette den på plass forsvant det røret som lå nedi cella, og det var ikke grønn farge lenger når jeg skrudde proppen på igjen.

 

Har dette noe å si, har jeg gjort noe galt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for orienteringen.

Gjorde nettopp som du beskrev, og løsnet proppene før jeg satte det til ladning.

 

Men det skjedde en ting; Da jeg skrudde opp den proppen som har et vindu med grønn farge, var det et slags rør på innsiden. Og nedi cella så det ut som det var et annet rør denne skulle nedi. Men da jeg skulle prøve å sette den på plass forsvant det røret som lå nedi cella, og det var ikke grønn farge lenger når jeg skrudde proppen på igjen.

 

Har dette noe å si, har jeg gjort noe galt her?

 

 

Det har jeg ikke opplevd selv... men tviler på at det har noe å si egentlig...

Das Auto

 

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår