Gå til innhold

2* 12 mtx eller bare 12

Ranger emnet

kaatek

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk mtx Thunder4000 12" jeg skal ha disse i kasse. burde jeg ha to sepparate kasser, eller en stor?

åpen eller lukket?

hvordan forsterkere anbefales på dette? jeg vil ikke legge for mye penger i forsterker.

noen som vet målene på en eventuell kasse?

takk for all hjelp

navara 04

passat 95

caravelle 88 syncro

caravelle 89 coach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kaatek

Jeg har 2 stk mtx Thunder4000 12" jeg skal ha disse i kasse. burde jeg ha to sepparate kasser, eller en stor?

åpen eller lukket?

hvordan forsterkere anbefales på dette? jeg vil ikke legge for mye penger i forsterker.

noen som vet målene på en eventuell kasse?

takk for all hjelp

Hør med der du kjøpte de eller et sted hvor de selger de, da vet de akkurat målene der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bassene har lang slaglengde bør du definitivt gå for åpen kasse. Bygg/kjøp en todelt kasse. http://www.ljudia.no selger en dobbel åpen 12" kasse til rundt 1200,- mener jeg å huske. Den kassen er meget bra!

Om du bygger selv, så bygg den skrå bak og foran. Kan være vanskelig å gjøre den todelt da, men ingenting er lett her i livet :)

Mds har en forsterker til +/- 1900,- svenske kr som visstnok skal yte 2x320w RMS brokoblet (4 kanals forsterker).

Tror ikke den yter så mye, men har sikkert kraft nok til dine 12" bass-elementer.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia, er at jeg har kjøpt dem brukt, og jeg skjønnte ikke ne dritt av det som stod på sida til mtx (mtx.com) om bygging av kasse, eller kassevolum....

alle som kan hjelpe meg, vær så snill å hjelp!

hva er vitsen med å ha skrå vegg både forran å bak? hvorfor ikke rette vegger?

men i allefall så lurer jeg på å kjøpe RF. Punch 200M å sette på disse...noen som har noen erfaring med denne forsterkeren, eller modellen under?

takk for all hjelp!

navara 04

passat 95

caravelle 88 syncro

caravelle 89 coach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at det er bra med skrå vegger er at du unngår stående bølger (resonanser) i kassen din. men,er vel strengt tatt ikke nødvendig med skrå både på for- og bak-vegg....

hva var det som stod av kasse-anbefaling på nettsida da?

kan umulig være SÅ avansert :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kaatek

RF. Punch 200M å sette på disse...noen som har noen erfaring med denne forsterkeren, eller modellen under?

takk for all hjelp!

Knallgod forsterker, som holder det den lover... Og litt til ;O)

Har sagt det tidligere et sted, at den gamle 160 watteren til rockford, kjørte PYLE sin 12" på 1000watt(!!!) rett i veggen på hvert slag.

Ikke det at Pyle er no sinnsykt bra, men en punch 200M kommer nok til å gjøre jobben greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 4 ohms elementene til mtx(4124-skulle tro det) gjelder: Bassene har en relativt kort slaglengde(0,37``) og skal bygges inn i kasse på 35,4liter per element i lukket kasse, eller i 56.6 liter per element i bassreflekskasse, og da med bassport(refleksrør) på 4``x 11,5``.. Husk å ta høyde for elementes volum. Hvorvidt du velger en eller to kasser har liten betydning.

Ikke kjøp 4kanals forsterker til bassene men finn en rimelig monoblokk forsterker(ev brokopla 2.kanals) som er stabil i 2ohms, grunnen til dette er at det gir muligheten til å kople elementene i paralell, og dermed får man mindre resistanse i kretsen. Når det gjelder effekten på forsterken skal man sjekke effektkuben, som skal være så lik en kube som mulig wed oppgittmax effekt. Ikke bry degom hva som er oppgitt av peak effekt eller RMS da dette sier svært lite om forsterkeren..

Merket på forsterkeren er av underordnet betydning( f.eks biltema sine er faktisk ganske bra i forhold til pris-men har vel og merke ikke prøvd dem selv, men bare titta på effektkuben)

Kjøp det som tiltaler deg, lydmessig og designmessig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider