Gå til innhold

LMM etter turbo

Ranger emnet


nnnneh

Anbefalte innlegg

luftmassemåleren måler massen av luften som passerer. den gir rett måleresultat uavhengig av lufttemperatur og lufttrykk.

 

menden av molekyler er lik både før og etter turboen, men etter turboen er konsentrasjonen høyere (høyere trykk..)

 

poenget her er at om LMM blir montert etter dumpventilen så vil ikke LMM gi gale signaler iht. den luften som "ble borte" i dumpventilen og man vil sådan få rett bensinblanding og bedre respons etter girskift. (motoren blir ikke sur fordi den ikke får 5x for mye bensin slik den ville gjort om LMM hadde registrert luften som forsvann gjennom dumpventilen..)

 

er litt komplisert, og dertil vanskelig å få forklart på en god måte, men det er ikke min feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den måler vel mengden av luft som paserer?

Og etter turboen er det mere trykk og da en større mengde med luft?

Og når den registrerer mere luft så må da hjernen kompansere med mere bensin?

 

Nå er jeg ikke ekspert på detta så er muli jeg tar feil.

 

MEn prøv og feil :)

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den måler vel mengden av luft som paserer?

Og etter turboen er det mere trykk og da en større mengde med luft?

Og når den registrerer mere luft så må da hjernen kompansere med mere bensin?

 

Nå er jeg ikke ekspert på detta så er muli jeg tar feil.

 

MEn prøv og feil :)

 

 

Mvh Erik

Ingen ekspert jeg heller..

Men turboen lager jo ikke luft..

så kan jo ikke være mere etter turboen enn før..

 

Men hvordan den reagerer med trykk.. eller om det har noe å si.. aaaner jeg ikke..

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert jeg heller..

Men turboen lager jo ikke luft..

så kan jo ikke være mere etter turboen enn før..

 

veldig greit forklart ;)

 

det finnes to typer LMM. luftMENGDEmåler og luftMASSEmåler. luftmengdemåler er fullstendig ubrukelig bare så det er sagt.

 

luftmassemåleren måler antallet luftmolekyler som passerer og opererer dermed uavhengig av temperatur (massen er den samme (mengdemåleren blir lurt av svært høye/lave temperaturer og kjøring i høyfjellet)) og lufttrykk. på noen biler sitter lmm etter turbo orginalt (ex. S2 mener jeg).

 

det hele er egentlig ikke et spørsmål om det går, for det gjør det. men et spørsmål om hvor mye trykk lmm tåler (siden huset den sitter i er av plast. som er festet med 4 små skruer til plastrøret)

 

spør om det fortsatt er noe du lurer på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår